Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke.

Teším sa z každého úspechu Bratislavy. Ale nech sa akokoľvek snažím, radosť ma teraz obchádza.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (128)

V nedeľu, 27 júla doobeda Bratislava spúšťa električku do Janíkovho dvora.  Po dlhých rokoch čakania, sklzov, výhovoriek a trápneho mlčania zúčastnených (Hrčka je opatrná výnimka).  Uprostred uhorkovej sezóny, v nedeľu doobeda, keď sú všetci na dovolenke alebo doma. Aj mňa zavolali na otvorenie, neúspech treba rozložiť na viacerých. Termínu sa nedivím, niet sa čím chváliť, určite si na meste hovoria, preboha, hlavne nech už to jazdí a nech sa rýchlo na celý proces zabudne.

Na osvieženie pamäti:

Nastupujúcemu vedeniu mesta sme koncom roka 2018 odovzdali viaceré, v podstate na kľúč, pripravené veľké projekty, zásadne vylepšujúce verejné priestory a dopravnú infraštruktúru mesta:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

-Karloveskú radiálu, už zazmluvnenú. Myslel som, že sa tam už nedá nič pokaziť, ale evidentne áno, stále nie je skolaudovaná.

-Petržalskú radiálu, s platným stavebným povolením a časovým plánom realizácie.

-Fontánu na námestí Slobody, tak ako vzišla z medzinárodnej architektonickej súťaže pod vedením Igora Marka. Námestie samotné bolo už počas môjho mandátu na 90% upravené do súčasnej podoby. Fontána bola pripravená na realizáciu v dnešnej podobe, vrátane financií s podporou súkromného sektora. Ale k Fontáne inokedy.

-Planetárium, prvú verejnoprospešnú stavbu, ktorá by bola po revolúcii postavená, kultúrno-vedecko-vzdelávaciu inštitúciu, spolu s financovaním.

SkryťVypnúť reklamu

-Plán opráv bratislavských cestných radiál a dopravných tepien mesta.

-4 Mil. EUR od štátu na ďalšiu úpravu Predstaničného námestia.

-Projekt dreveného plató hlavnej architekty pani Ingrid Konrád na námestí Komenského.

Rozpracované projekty Živé námestie, Grössling, park Molecova, pamätník neznámeho vojaka, a mnohé ďalšie.

Električková trať z Jungmanovej do Janíkovho dvora je projektom financovaným z Operačného programu Doprava, skončenom v roku 2023. Najneskôr do konca roka 2023 mala byť trať dokončená, skolaudovaná, vyfakturovaná a zaplatená. A samozrejme v prevádzke. Električka nie je riadne dokončená ani teraz. Bratislavčania sa budú voziť po stavenisku, scéna pripomína odovzdávanie zamaskovaných, nedokončených objektov počas vlády komunistov. Podobnosť nie náhodná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Jediným možným vysvetlením takéhoto fiaska sú dodatočné, nekompetentné zásahy a zmeny už schváleného projektu, následné vynútené zmeny dodavateľských vzťahov, financovania, povolení a samozrejme omeškanie. Je to znehodnotenie práce tímov ľudí, ktorí na projekte pracovali a pripravili ho do realizácie. Len aby videli, ako sa projekt následne degraduje. Ospravedlní sa im niekto? A podotýkam, že dodatočné zmeny schválených projektov financovaných z európskych zdrojov nie sú možné a sú predmetom pozornosti orgánov rôzneho druhu...

Výhovorky typu lebo Covid, lebo zdraženie a pod. pripomínajú falošné ftáčnikovské nálezy výbušnín v Dunaji, keď nevedeli dokončiť zbabraný Starý most. Samozrejme, že tam žiadne výbušniny neboli.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon, reputácia hlavného mesta ako nespoľahlivého a nekompetentného partnera sa potvrdila vo verejnom obstarávaní Ružinovskej radiály. Prihlásil sa až jeden záujemca, takže súťaž bude musieť byť zrušená. Molodci!

Je mi z toho smutno. Po siedmich rokoch primátorovania M. Valla nemá Bratislava jeden jediný rozvojový projekt. Dopravný, infraštruktúrny, kultúrny, vedecký, akýkoľvek. Nič. A to, čo mohlo v meste byť sa tupo a barbarsky zrušilo a peniaze sa roztiekli kamarátom. V susedných mestách (Praha, Brno, Ostrava, Zlín) sa stavajú filharmónie, múzeá, knižnice, športoviská, vedecké centrá, nádražia. U nás veľké NIČ. Mesto nemá žiadnu ambíciu, ničím nemotivuje svojich obyvateľov, niet na čo byť hrdým.

Bratislava chátra, pod Vallovým „vedením“ upadla do šedej bezvýznamnosti. Každý, kto sa vráti od hocikiaľ zo zahraničia to plasticky vidí. Rozbité cesty, deravé asfaltové chodníky, postriekané steny, zanedbané domy, záplava reklamy pri cestách, centrum mesta ako vylúčená zóna. Cyklotrasy? Haha. Hlavná stanica, už nikoho nezaujíma?  Filiálka? A k tomu rekordné zadlženie. Pričom M. Vallo bol prvým novodobým primátorom, ktorý preberal mesto s finančným prebytkom! Tulipány to nezachránia.

Tak ako upadá Slovensko pod vedením Smeru, upadá Bratislava pod vedením M. Valla. Pretvárka a nekompetentnosť sú vždy rovnaké, jedno pod akou zástavou. Ako chce opozícia kritizovať koalíciu za nekompetentnosť, keď jej žiarivým príkladom je sama Bratislava?

Pravda, súdiac podľa výšky primátorovho platu je Bratislava najlepšie spravovaným mestom na svete a Viedeň či Auckland blednú závisťou nad kvalitou bratislavského života. Bohorovnosť a neomarxisitcká arogancia, to je politický signál ako hrom, Terazky som majorom ja... Snáď si v SAS uvedomujú, za čo prevzali zodpovednosť.

A nad  týmto smutným bratislavským svetom sa rozprestiera dusivé ticho. Nikto sa neodváži nič povedať. Inokedy odvážni aktivisti, poslanci, občianska spoločnosť, novinári, médiá...nikto nič. Bratislavu zahalil démon súhlasu. Je ticho a Bratislava pustne. A to je, myslím si, najväčšia škoda, ktorú nám dva mandáty M. Valla priniesli. Zmizlo kritické myslenie, živá občianska spoločnosť, diskusia, spory, argumenty. Pamätám si, že to bolo často únavné a náročné, ale vlastne i skvelé, posúvalo to veci a nás dopredu. Ku prospechu bratislavčanov. Teraz sa o veciach kriticky nediskutuje, lebo sa nediskutuje vôbec. A kto sa odváži zdvihnúť hlas, stane sa terčom shitstormu mediálnej úderky Teamu Vallo. Pekne ad personam.  Farizejsky mlčia aj médiá. Keby sa  iba desatina z toho čo, si dovolil Vallo, udiala počas môjho mandátu, v meste je revolúcia. Teraz, ticho po pěšine...Mne to môže byť už jedno, ale flagrantne dvojaký meter médií je medveďou službou demokracii. A tá je u nás stále v pásme ohrozenia.

Pred nami sú dramatické zmeny a problémy. Rozpad povojnového usporiadania, agresívne revizionistické Rusko, klimatická zmena, zmena priemyselnej paradigmy, demografická a bytová kríza, útek mladých zo Slovenska, migrácia, vzdelávanie, zdravotníctvo, AI. Všetko vyžaduje rýchle a  kompetentné reakcie mesta. Potácajúca sa Bratislava pripomína lame duck, nepripravená na nič z toho čo nás čaká. Primátor maľuje prechody pre chodcov.

Zastaralá postkomunistická neefektívna štruktúra -17 mestských častí, 15 nekoordinovaných stavebných úradov, 5 vrstiev riadenia (mč, mesto, župa, štát, špeciálne úrady), kontraproduktívne politické rozhodovacie procesy (mč v. mesto, aktuálne Petržalka a mesto), nespravodlivé financovanie samospráv, neprehľadné systémy škôl, sociálnych zariadení, duplicitná správa a údržba komunikácií, zelene, osvetlenia... to je bratislavská realita, tu sa strácajú milióny a milióny eur,  čierne diery na peniaze a energiu, to sú systémové brzdy rozvoja mesta.

Navrhovať a presadzovať ich riešenia je úlohou lídra a kto iný než primátor Hlavného mesta by mal byť hlasom rozumu na Slovensku?  (Trenčín nech mi prepáči). Ale, počul niekto názor M. Valla na zásadné výzvy dneška? Ja nie. Ale možno mám iba zlé zdroje. Asi si predplatím časopis Záhradkár, tam sa teraz údajne vyskytuje najčastejšie.

A to nedeľné upotené spúšťanie električky v Petržalke je iba  stelesnením a symbolom  krízy, v ktorej  Bratislava je.

 Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem.

Ivo Nesrovnal

Ivo Nesrovnal

Bloger 
  • Počet článkov:  68
  •  | 
  • Páči sa:  301x

Bratislavčan Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

207 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

101 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu