Tri oriešky pre Bratislavu

Bratislava je tak trochu Popoluškou medzi európskymi metropolami. Na postavenie a náročné úlohy hlavného mesta si musela rýchlo zvykať. Do lepšej spoločnosti európskych metropol sa stále môže dostať, musí ale myslieť dlhodobo a neutrácať na čačky. Tu sú tri novoročné priania, také tri oriešky pre Bratislavu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Financie

Bratislava má na obyvateľa približne dvakrát menej prostriedkov ako krajské mesto Brno, trikrát menej ako Praha a desať krát menej ako Viedeň. Bez väčšej podpory zo štátneho rozpočtu bude stagnácia a odkladanie systémových riešení pokračovať a odstup k Európe sa bude zvyšovať.

Najviac príjmov má mesto z dane z fyzických osôb. Od roku 2003 má z nej podiel 2,35%. Pôvodne sa pre Bratislavu počítalo s koeficientom cca 4,5%. Podľa počtu obyvateľov, každých 10.000 = 0,1% príjmu. Nestalo sa. Bratislava teda hospodári s polovičným rozpočtom aký by mohla mať podľa počtu obyvateľov. Výsledkom okrem iného je, že zásadné investície sa dajú robiť iba na úver a mesto je chronicky predlžené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preto už od roku 2012 žiadam, aby primátor začal konečne s vládou hovoriť o navýšení príjmov pre Bratislavu. Strana SMER-SD, ktorá pána Ftáčnika vyniesla do primátorského kresla vládne sama, lepšiu šancu zlepšiť dlhodobé financovanie Bratislavy mať primátor už nebude.

Doprava

Projekt prímestských vlakov, rýchlo prepájajúcich okrajové časti Bratislavy, sa pripravuje už od 80tych rokov. Jeho dvomi hlavnými zásadami sú: použiteľnosť pre električky a prímestské vlaky súčasne a oddelenosť od ciest, aby cestujúci nečakali na križovatkách.

Od nástupu do poslaneckej funkcie tlačím na jeho urýchlené zrealizovanie. V roku 2011 som preto navrhol mimoriadne mestské zastupiteľstvo, kde sme opravili chyby projektu, ktoré mesto prehliadalo. Výsledkom je okrem iného oprava Starého mosta. Nedávno sme vyčlenili financie potrebné na nákup 30 nových električiek a 80 nových trolejbusov. Budú aj nové autobusy.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy však plánované prepojenie Petržalky cez Karadžičovu so stanicou Filiálka z plánov v tichosti vyradilo. Už sa s ním v tomto období nepočíta. Bez rýchleho prepojenia cez Dunaj nemá ale nosný systém hromadnej dopravy vôbec zmysel. To je obrovská chyba, ktorá Bratislavu hodí o 40 rokov naspäť! Nestačí, že Bratislava vypadla zo systému európskych rýchlovlakov v prospech Budapešti?

Preto primátora opakovane žiadam, aby ako štatutár Bratislavy čo najskôr navrhol Ministerstvu dopravy doplniť Operačný program doprava o koľajové prepojenie Petržalky a Filiálky. Aj tu platí, že strana SMER-SD, ktorá pána Ftáčnika vyniesla do primátorského kresla vládne sama, lepšiu šancu zlepšiť dopravu mestskými vlakmi mať primátor už nebude.

SkryťVypnúť reklamu

Spravodlivosť

Spravodlivosť a rovnosť sú piliere občianskej spoločnosti. Aj Bratislava ako hlavné mesto, musí preto dbať na hodnoty, ktoré presadzuje a zosobňuje. Ako môže mesto presadzovať spravodlivosť a rovnosť? Jednoducho. Napríklad územným plánovaním a výstavbou.

Rovnosť šancí znamená, že na každého investora sa vzťahujú rovnaké pravidlá, v ich rámci majú rovné príležitosti. V meste sú tieto dané povolenou výškou, hmotou a uličnou čiarou, rešpektom ku okoliu. Výsledkom je súmerná a pravidelná mestská zástavba s kvalitnými verejnými priestormi ako ju poznáme zo západnej Európy. V takýchto mestách ľudia cítia spravodlivosť, vidia, že sa všetkým meria rovnakým metrom, že sa nikto nad nikoho nepovyšuje. Experimentom ako sú výškové stavby je vyhradený priestor, kde nenarušujú obraz mesta, kde sa môžu realizovať, opäť ale rovnakými pravidlami.

SkryťVypnúť reklamu

Chcem spravodlivú Bratislavu. Preto už od roku 2011 primátora žiadam, aby urýchlene dopracoval Koncept výškovej zástavby Bratislavy, aby investori dodržovali jasné pravidlá a aby sa prestalo stavať bez ladu a skladu. Aby tu bol poriadok a ľudia cítili spravodlivosť. V roku 2013 som presadil, aby sa Koncept výškovej zástavby dostal do pripravovaných zmien územného plánu Bratislavy.

Lepšiu šancu pomôcť Bratislave mať primátor už nebude. A aj zodpovednosť. Len musí prestať pracovať pre súkromné firmy a začať robiť pre Bratislavu. Jeho podporovateľ SMER-SD vládne sám. Môže všetko. Naše návrhy sú na stole, rok 2014 pred nami.

Bratislava si to zaslúži.

Ivo Nesrovnal

Ivo Nesrovnal

Bloger 
  • Počet článkov:  67
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Bratislavčan Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu