Hudba, ktorá zaujme, musí byť predovšetkým realizáciou unikátnej a vynikajúcej invencie. Bohužial, v záplave populárnej hudby ktoré sa na nás valí denodenne z médií je veľa toho, kde je nedostatok invencie nahrádzaný technickými a inými fintami - to sa hneď spozná. Všetky celosvetovo úspešné hity sú melodické a je to realizácia vynikajúceho hudobného nápadu. Som schopný akceptovať len melodickú hudbu, ináč to vnímam ako hluk. Ak niekto prezentuje textové rýmy namiesto spevu, je to snáď recitovanie, nie hudba. Interpretácia musí mať "šťavu", ktorú sú schopní dodať len rodilí interpreti, t.j. latino je super len v podaní Španielov, western-country len v podaní Američanov, blues len v podaní černochov. Slabý odvar tohto, čo ponúkajú stredo-európske skupiny, je často nuda.Tu chcem však rozprávať o záujme o populárnu hudbu, swing, jazz, rokenroll - slávni interpreti a orchestre. Je to v prvom rade swing a to preto, že sprevádzal našu generáciu na koncertoch a tanečných zábavách v čase ranej mladosti, čo bolo asi v rokoch 1955 - 1965. Tak ako v iných oblastiach vynálezov a pokroku, aj tu je pionerom USA. Za vitalitu a nápady vďačí americká swingová hudba aj černošským vplyvom, hoci swing je naladený na rezonanciu u belochov.

Atmosféru swingových podujatí približuje komentár prevzatý z obalu platne "Big Band Hits Of The 30´s & 40´s" (pre priblíženie atmosféry treba text čítať v origináli v americkej angličtine), tu ponúkam preklad vybratej časti. I'll never smile again . . . unless I smile at you ... ooo ... ooo," spevali "The Pied Pipers". A mladé páry sa tlačili okolo miesta orchestra aby upreto hľadeli nažiarivé červené ústa Jo Stratforda artikulujúce každú hlásku v päť zložkovej harmónii s ostatnými spevákmi. Pred nimi, vážiaci nie viac ako mikrofón, s ktorým sa maznal, stál Frank Sinatra ktorý spieval s orchestrom Tommy Dorseyho. Neskoršie sa "urobil pre seba".
Bolo to miesto kde treba ísť. Tínedžeri aj tí nie až tak mladiství, sa hrnuli do Astor Roof, aby počúvali "bigbendy". Chlapci v identických "white dinner" sakách a hnedogaštanových viazankách; dievčatá v dlhých bielých šatách, s účesom identickým akomala Betty Grable a purpurovo-orchideovo vyzerajúcich blúzkach, kúpených na Broadway za päťdesiat centov. Boli v extázi a kolísali sa, ako Tommy dvíhal svoju zlatú trúbku, klopkal s tlmidlom a vyrevoval svoje sólo pri "Marie".
"Marie . . . when dawn in breaking ... Marie . . . my poor heart's aching . . .", Jack Leonard šepkal do mikrofónu. Jeho fanúšikovia poznali každé jedno bezvýznamné slovo. Piesne boli vtedy jednoducho koncipované. Lyrika sa musela rýmovať, názov musel byť spomenutý prinajmenšom trikráť v 32 taktoch a, na rozdiel od piesní dneška, nebolo tu stopy po relevancii alebo protestu.
Glenn Miller & His Orchestra (GM&O): Swingovej hudby a jej interpretov bolo veľa, avšak najslávnejší a celosvetovo najznámejší sa stal orchester Glenna Milera v ktorého podaní sa stal americký swing i "vývozným artiklom" spoluvytvárajúcim u ostatného sveta obraz "amerického životného štýlu".
Prvý orchester vytvoril GM už v r. 1937. Ten sa ale v konkurencii podobných v tej dobe neudržal pri živote. GM si vtedy uvedomil, že potrebuje vymyslieť unikátny zvuk a v orchestri nechal hrať melódiu klarinetu spolu s tenor saxofónom na rovnakej nôte a ladiť v jednej oktáve spolu s ďalšími saxofónmi. S touto zvukovou kombináciou mal orchester GM úspech. Miller nebol prvým, kto prezentoval podobný koncept, no priviedol ho k dokonalosti ako kľúčový prvok svojho repertoáru.
V septembri 1938 GM band začal nahrávať u pobočky RCA Victor Bluebird Records. Na jar 1939 mal šťastie s účinkovaním v kasínu Glen Island v New Rochelle v New Yorku. Popularita začala narastať a GM orchester sa stával výnimočne obľúbeným. V tom čase vo verejných prehrávačoch (“Jukebox“) bývala až tretina platní od Glenna Millera. V rokoch 1939 až 1942 Millerov band trikrát v týždni účinkoval v reklame na cigarety Chesterfield. 10. února 1942, RCA Victor Millereovi venoval prvú zlatú platňu za nahrávku „Chattanooga Choo-Choo“. Tú hral orchester so svojimi spevákmi Gordonom „Texom“ Benekem, Paulou Kelly a vokálnou skupinou The Modernaires. Medzi ďalších spevákov orchestra patrili Marion Hutton, Skip Nelson, Ray Eberle a menej tiež Kay Starr, Ernie Caceres, Dorothy Claire a Jack Lathrop. GM a jeho band účinkoval v dvoch hollywoodských filmoch, Sun Valley Serenade z roku 1941 a Orchestra Wives z roku 1942. GM požadoval odsúhlasenie dialógov vopred a tiež, aby sa orchester stal integrálnou súčasťou scenára. Už mal status hviezdy a teraz vyžadoval a dostával adekvátne zaobchádzanie.
V roku 1942, na vrcholu svojej civilnej kariéry sa GM rozhodol, že sa prihlási do služieb armády. Vo veku 38 rokov bol už príliš starý na to, aby bol povolaný a tak najskôr pracoval ako dobrovoľník. Neskoršie si presadil menežovanie modernizovaného armádneho orchestra. Po prijatí do armády, civilný orchester GM hral svoj posledný koncert v Passaicu v New Jersey 27. září 1942. Menovanie GM do hodnosti kapitána prišlo po mesiacoch presviedčania predstavenstva armády, že by mohol modernizovať armádny orchester a zlepšiť morálku mužstva. Jeho výcvik sa ukončil a bol transferovaný do zložky vojenského letectva, kde napokon zorganizoval "the Glenn Miller Army Air Force Band" (GMAFB). Dosiahnutie cieľa zabávať bojujúce jednotky si vyžiadalo ďalší rok, avšak koncom r. 1943 bol GM&O poslaný do Anglicka. Tu, za menej ako jeden rok, GMAFB vykonal cez 800 predstavení. Uskutočnilo sa viac ako 300 osobných predstavení zahrňujúcich koncerty a tanečné zábavy, s návštevnosťou cez 600 000.
Čo o GM&O hovorí rovnako významný hudobník tých čias, Benny Goodman: veľa ľudí skúša analyzovať čo urobilo GM hudbu tak úspešnou. Môžem uvažovať o niekoľkých dôvodoch. Mal veľký zmysel pre komerciu, pre to, čo by priťahovalo priemerného poslucháča a dokázal to urobiť bez obetovania svojej hudobnej integrity. To je jeden dôvod, prečo jeho orchester bol obľúbený tak veľkou časťou verejnosti a pritom si súčasne uchovávať respekt u tak veľa hudobníkov. GM bol tiež schopný nájsť osobitný zvuk, ktorý hľadal a ktorý dal jeho orchestru osobitý a charakteristický zvuk ktorý bol rozpoznaný ako jeho podpis. Mal tiež úžasnú schopnosť spoznať talent dokonca už v jeho prvotnej nevypestovanej forme a podporovať jeho rozvoj, veľa mladých hudobníkov sa presadilo vďaka jeho orchestru. Jeho manažérske schopnosti boli celkom výnimočné. Svojich ľudí riadil citlivo a zmysluplne, rešpektoval ich osobitosť.
Čo ma tak priťahuje na interpretácii GM&O: je tak rozsiahla a nákladná takmer ako u symfonického orchestra. Nezabudnuteľný mohutný zvuk troch pätiek dychových nástrojov - trubka saxofón, trombón. Super speváci a sólisti na nástrojoch. Spevák doprevádzaný vokálnou skupinou urobí neporovnateľne väčší dojem ako sólo. Preferujem skladby so spevom provokujúce obecenstvo k pospevovaniu a zapamätaniu si. Nezabudnuteľná atmosféra na koncerte, priamy posluch je pre úplný dojem nevyhnutný. Pamätám si na vystúpenie GM&O v Prahe pred novembrom 1989 prenášané televíziou, ktoré sa "zvrhlo" na manifestáciu sympatií k USA.
Top hity v interpretácii GM&O:
*) "Český glennmillerovský štýl" - orchester Karla Vlacha
Charakteristický zvuk z obdobia (1944) existencie armádneho orchestra "the Glenn Miller Army Air Force Band" ukazujú nahrávky nižšie. Je až prekvapujúce, ako je iný oproti zvuku GM orchestra do r. 1942, niekedy ako by to hral takmer filmový alebo až symfonický orchester (skladba "Going Home" ...) a k tomu prispelo najmä pridanie sláčikovej sekcie nástrojov.
Skladby "I love my wife" a "I have dreamed" sú piesne interpretované napríklad F. Sinatrom a T. Jonesom ; tu v GM prevedení je to len "orchestrálka" bez spevu, preukazujúca, ako veľmi sa zvuk trombóna a altsaxofóna ponáša na ľudský hlas.
*) Pre porovnanie ako pieseň s F. Sinatrom
Top hity od ďalších Big Bandov
Tommy/Jimmy Dorsey: |
| Count Basie: |
|
História orchestra Glenna Millera - prehľad vrátane uvedenia významných úspechov v jednotlivých rokoch [TU ].
Glenn Miller Documentary Video Clips No. 1, No. 2, No. 3
Glenn Miller Medley No. 1, No. 2, No. 3, No. 4, No. 5
Komentáre k nahrávke skladby Moonlight Cocktail umiestnenej na webe You Tube:
This is a song that I thought simply great. So, I'd like to share with all of you.
The original recording of ''Moonlight Cocktail'' by Glenn Miller with Ray Eberle on the vocal, hit no. 1 on the charts the fourth week of February 1942 -- and stayed in the no. 1 position for ten consecutive weeks
Beautiful! Sooooo romantic! I just love Glen Miller music!
It's a great song. I heard it many times from Dads records. It's no wonder we won WW2 with such great songs, to help the GI's remember a better time at home and better times to come. Thank you Dad for your service .
This reminds me of my grandmother, she and I always listened to this type music together - this is one of my favourites. Even though she's passed, it still feels like she's here whenever I close my eyes and listen to Glenn.
Marvellous to see from previous comments that music such as this is still appreciated. What a wonderful era the 30s and early 40s were for music.
Viac o GM&O na webe
http://cs.wikipedia.org/wiki/Glenn_Miller
http://www.abradio.cz/interpret/6261/glenn-miller/
http://www.tuxjunction.net/glennmiller.htm
http://www.glennmillertrust.co.uk
http://www.glennmillerorchestra.com/
Pokračovanie tohto článku: