reklama

Naklápanie svetiel Škoda Felicia, Favo

Hydraulické naklápanie svetiel u áut Škoda Felicia a Favorit bolo roky pre majiteľov zdrojom trablí a nefunkčnosť tohto zariadenia najčastejšou príčinou neúspešnej kontroly na STK.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Zde pozor !! ve válečku je celkem silná pružina která přitlačuje trn a mohla by vystřelit.Preštudoval som viaceré návody pre prestavbu na el. ovládanie na webe, no žiaden nebol dosť presne a výstižne napísaný, s obrázkami a preto tu uvádzam vlastný návod. Prestavba ovládania naklápania na elektrické s využitím servomotorčekov je velmi žiadúca a pritom nenáročná. 

Namiesto pôvodného ovládača v kabíne sa inštaluje elektrický a v svetlometoch sa hydraulický člen nahradí upraveným servomotorčekom z Š Octavie výroby do r. 2001, kód dielu je 1 U0 941 295. Vyhovuje aj ekvivalent z Fabie s kódom 6 Y0 941 295.
Schéma ovládača a prepojenia medzi ovládačom a akčnými členmi AČ / servomotorčekami v svetlometoch je veľmi jednoduchá a pozostáva z potenciometra a troch odporov. Výstup ovládača je cez pin G.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
lightlevelctrl
lightlevelctrl (zdroj: emenes)

AČ má vnútornú elektroniku na báze e int. obvodu TLE 4209.
Motorček cez ozubený prevod vysúva / zasúva výstupný kolík akčného člena a súčasne si jeho polohu pamätá na vnútornom potenciometri, ktorý je synchrónne posúvaný cez ďalšie ozubené koliesko AČ. Pri zapnutom napájaní obvod TLE 4209 cez svoj prvý a druhý vstup porovnáva napätia na bežcoch potenciometra ovládača a vnútorného potenciometra, výsledkom je presun výstupného kolíka do polohy v ktorej nastane zhoda polohy obidvoch potenciometrov . 

Najprácnejšia je úprava servomotorčeka jeho spojením s torzom pôvodného hydraulického člena, pripojené sú 4 obrázky z jednotlivých krokov úpravy. 
Tu pozor !! vo valčeku je silná pružina ktorá vytláča kolík z telesa hydraulického člena a ten by mohol po otvorení telesa vystreliť.
.
obr. 1. valček a kolík vyťažené z AČ hydraulického ovládania
obr. 2. upravený kolík s častočne naskrutkovanou obojstrannou skrutkou, stranou samoreznej časti
obr. 3. AČ servomotorček s pridaným predĺžením kolíka
obr. 4. To isté po skompletovaní s valčekom u hydrauliky

Obojstrannú skrutku je možné vybrať z koncového svetla Favorit. Kolík z hydrauliky treba skrátiť na 47 mm, tak aby tento po vysunutí zo zostaveného AČ mal dĺžku asi 20 mm. Na servomotorčeku odrežeme koncovú guličku a zhotovíme vnútorný závit pre naskrutkovanie opačnej časti obojstrannej skrutky. Vo valčeku vytvoríme tri tvarované zárezy do ktorých sa nasunú aretačné výstupky servomotorčeka, ktoré sa pôvodne zasúvali do svetlometu Octavie. Teraz vložíme servomotorček do vyrobenej redukcie. Zostavený AČ zabezpečíme obtočením prelepovacou páskou. 
Pre mechaniku ovládača využijeme torzo z ovládača hydrauliky, gombík bude ovládať hriadeľku potenciometra.Využijeme aj hadičku z hydrauliky idúcu k ľavému svetlometu, do ktorej vložíme vodič pre signál G.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
dielyzhydra
dielyzhydra (zdroj: emenes)
stopelhzdra
stopelhzdra (zdroj: emenes)
actuatorplus
actuatorplus (zdroj: emenes)
actzostaveny
actzostaveny (zdroj: emenes)
Miroslav Nesrsta

Miroslav Nesrsta

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  33x

Pôvodom z Brna na Morave; dôchodca, žijem na Liptove od r. 1965. V aktívnom veku konštruktér v odbore IT.Blogovanie robím v rámci intelektuálnej aktivity 3. veku so záujmom porozprávať sa o témach spoločného záujmu. Zoznam autorových rubrík:  filozofia, politika, ekonomikavzdelávaniekultúraautoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu