KOMPY, MOSTY, BRODY A LAVICE

Dolnoliptovské obce Švošov, Gombáš, Ľubochňa, Stankovany a Rojkov boli charakteristické svojími kompami. Kompa je riečne plavidlo s plošinou položenou na dvoch člnoch, slúžiace na prevážanie ľudí, ale i vozov so záprahom. Oceľové lano kompy je natiahnuté ponad Váh a po ňom sa vedie kladka spojená s hlavným stĺpom kompy. Natočením vesla (zapriečením) sa dá kompa do pohybu a preplaví sa z jedného brehu na druhý breh Váhu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Prvá švošovská kompa-Príboje
Prvá švošovská kompa-Príboje (zdroj: Karol Okáľ)

Dolu tokom rieky Váh boli tieto kompy:

Švošovská-premávala medzi Gombášom a Švošovom. Bola prvá v mieste oproti starej (pôvodnej) železničnej stanici. Prvý vlak prešiel touto stanicou v decembri r. 1871 a ešte i teraz sa toto pole menuje ako Kompiská.

Druhá kompa spájajúca Švošov a Gombáš bola v mieste terajšej visutej lavice. V prevádzke bola až do r. 1964. Vozy a autá teraz prechádzajú na švošovskú stranu cez ľubochniansky most. Pretože štátna cesta v Gombáši je od kompiska a kompy dosť vysoko položená, naložená fúra idúca na kompu sa musela zahamovať (zabrzdiť).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tretia kompa bola v Ľubochni niekde v mieste terajšieho mosta smerom na železničnú stanicu. Môj starý otec, narodený r. 1865, spomínal, že ešte i on z Uhliska vozil a prevážal na kompe metrovicu na železničnú stanicu v Ľubochni. Keď kompa nepremávala, vozil metrovicu na železničnú stanicu Kraľovany.

Štvrtá kompa-stankovská spájala obec Stankovany s Rojkovom. I túto kompu nahradila visutá lavica.

Keď bola malá voda, kompa nepremávala a ľudia sa prevážali na člne (hajove). V zime sa často prechádzalo na druhú stranu aj cez zamrznutý Váh. Plytké miesta riečišťa Váhu sa menovali brody. Predpokladám, že pokiaľ neboli kompy len cez ne sa prechádzalo na druhý breh Váhu.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý most spájajúci pravý a ľavý breh Váhu postavili v Ľubochni r. 1894, ktorý nahradil pôvodnú kompu. Bol drevený a 4. apríla 1945 ho ustupujúca nemecká armáda podmínovala a zničila. Už v jeseni toho istého roku sa postavil nový pilotovaný drevený most. Tento most slúžil až do r. 1967, keď bol ponad Váh postavený terajší most z predpätého betónu.

Dnes už tieto spomenuté obce majú bezprašné cesty a chodníky a na prechod z obce do obce sa pre vozy a autá využíva ľubochniansky most.

Karol Okáľ

Karol Okáľ

Bloger 
  • Počet článkov:  70
  •  | 
  • Páči sa:  2x

kronikár, pišúci zadarmo, no nie nadarmo Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
INEKO

INEKO

117 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu