
Kvetná nedeľa je prvým dňom Veľkého týždňa.Žehnanie k životu sa preberajúcich rakytových výhonkov - bahniatka symbolizujúslávnostný príchod Ježiša Krista do Jeruzalema. Posvätené bahniatka malichrániť dom proti blesku. Pri veľkej búrke sa domáci spoločne modlili a hodilido ohňa konárik bahniatok. Na bohoslužbe sa čítajú alebo spievajú Pašie outrpení a odsúdení Ježiša na smrť. V tento deň kedysi brávali malé deti prvýraz do kostola. Verili, že po obrade Pašií vydržia ich deti vo vode bez pomocitak dlho, ako trvali Pašie, žeby sa neutopili. Už niekoľko rokov po sebe ichspievajú u nás vo farskom kostole ľubochnianski speváci pod vedením učiteľa ZŠJána Štefánenka.
Zelený štvrtokje pamiatka na poslednú večeru Pána Ježiša. Pri kostolných obradoch na Glóriasa rozozvučia v kostole všetky zvončeky, mohutne zaznie organ a zvonia i všetkyvežové zvony. Po ich umĺknutí používajú sa v kostole miesto zvončekov Klepáče.Zvonenie kostolných zvonov nahradil rapkáč. O umĺknutých zvonoch hovorili, žeich "zaviazali".
Veľký piatokbol prísny pôst, čo bolo prejavom úcty k mukám Ježiša Krista a jeho ukrižovania. Pri Božom hrobe stávalačestná stráž uniformovaných hasičov. I v tento deň sa v kostole čítali alebospievali Pašie. Zvyky v tento deň boli rozdielne. Niekde sa nesmeli robiť žiadnepoľnohospodárske a záhradkárske práce.Naproti tomu u nás sa v tento deň siala v záhradách priesada (burgyňa, kapustaa iné cviklové a kapustové zeleniny). Štepili sa stromky, do uší značkovali saovce, vyrezávali (kastrovali) sa býčky a miškovali sa prasce. Tvrdili, že ranyspôsobené zvieratám v tento deň neboli také bolestivé a rýchlo sa hojili.Verili a prízvukovali, že čo sa urobí v tento deň, všetko sa vydarí. Privšetkých týchto prácach sa zachovával smútočno - sviatočný ráz dňa.
Na Bielu sobotubývala svätá omša ráno. V kostole na Glória miništranti cengali všetkýmizvoncami, mohutne sa rozozvučal organ a na veži zvonili všetky"rozviazané" zvony. Na vežové zvonenie si šli ľudia z celejdediny umyť do Váhu tvár. Umývaním samali zmyť všetky choroby a upevniť si zdravie. I v tento deň sa dodržiavalprísny pôst a mäso sa mohlo jesť až po vzkriesení. Pred večerom (o 17. hod.)bývalo slávnostné vzkriesenie. Nezabudnuteľný bol spev mužského speváckehozboru Intelexisti. Túto pieseň nacvičil so zborom ako prvý, gombášsky rodák,učiteľ Peter Miko asi už r. 1911. U nás učil do r. 1914. Po ňom sa spevIntelexisti stal tradičným vďaka ďalším učiteľom (Maguth, Buma a Pirončiak) aspieval sa až do ukončenia II. vatikánskeho koncilu. Na oslavu vzkriesenia sastrieľalo z mažiarov. Obedňajšie zvonenie na Anjel Pána bolo určené k modlitbeza vojakov padlých vo vojnách. Večera v tento deň mala do určitej miery tiežobradný charakter. Typickým jedlom bola údená šunka s natvrdo uvarenýmivajíčkami, ktoré určite tiež symbolizovali príchod jari a zrod nového života.
Vo Veľkonočnúnedeľu sa u nás, ako bolo zvykominde, nesvätilo jedlo, ale už sa tak začína robiť. Kostolné obrady malislávnostný a radostný ráz so spevom Aleluja.
Veľkonočnýpondelok. V tento deň chodievali chlapci a mládenci kúpať dievčatá, dievkya ženy. Kúpačka má pôvod v kresťanskej tradícii. Kúpať chodievali aspoň kudobre známym a rodine aj mladí ženáči. Kúpavalo sa vodou, a to často aj tak, žena dievku sa vyliali celé krhly vody. Nie div, že sa dievky báli, ba ajzamykali. Okúpať sa však dali len určitým mládencom. Často sa podávali tak, abyich našli. Povrávalo sa, že ktorá dievka sa nedá na Veľkú noc okúpať, takoprašivie. Chlapcom robievali kedysi parfín z topoľových pukov. Dávali ho doalpovej fľaštičky alebo do fľaštičky z liekov. Zaštopľovali ich a do zátky urobili klincom alebo šidlo dierku.Starších kúpačov po kúpačke pohostili a mladším dali najčastejšie peňažnúdiškréciu. Po obede chodila po dedine muzika, pričom mládenci vyberali odkúpačky peniaze. Večer bola v krčme zábava - muzika. Neboli tam žiadne stoly,aby sa dalo pri nich posedieť. Všetci stáli a keď muzikanti zahrali, tak všetkotancovalo.
Na druhý deň v utorokbol kúpací deň žien. Dievky a aj ženy už od rána striehli na mládencov alebo ajstarších mužov s krhlou alebo aspoň hrncom vody, aby obliali chlapa idúceho doroboty. Dosť často sa im to podarilo, takže kúpačková spokojnosť bola naobidvoch stranách.