Prvotný/dedičný hriech

Napísalo sa toho už veľa , ale ako som odpísal D.Kellemu (alebo ako sa to skloňuje) na článok Rukoväť ateistu , ja sa nepridám a takýto članok v zmysle jeho prvej vety práve píšem . A ako je to mojím zvykom, bude tu aj nejaká tá matematika, ale i napriek tomu dúfam, že na ňu budú reagovať aj tí, ktorých sa to týka z hľadiska povolania .

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1213)
Obrázok blogu

Rozoberiem tu prvotný/dedičný hriech z aspektu logiky, ktorá sa zakladá na RKC interpretácii (veď mi stačí občas sa odvolať na slová kňaza). Aspoň v to dúfam, že ju chapám správne (to budú tie predpoklady). Prečo sa obávam, že by som písal niečo iné , ako si RKC myslí ? Lebo ani len to čo si myslím, že tvrdí akosi nemôžm vyčítať zo samotnej Biblie.

Tým je napríklad satan v podobe hada, ktorý navádzal Evu aby porušila Božie nariadenie. Ako si tak čítam Genesis od začiatku, nikde tu nevidím zaznamenanú tak dôležitú udalosť, ako je stvorenie anjelov, a už sa dostávam k prvotnému hriechu. Nie je náhodou satan padlý anjel ? A kedy to stihol ("padnúť")? Alebo ani tu neplatí linearita času? Je pravda, že na to čo tu chcem ukázať mi je satan prakticky zbytočný, takže upustím od jeho "používania".
Budem vychádzať z niektorých veršov Biblie, a snažit sa tým aj o priblíženie k RKC interpretácii, pričom dôležitý záver bude samozrejme z môjho pohľadu .

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Gn 1, 27- 28 : A stvoril Boh človeka na svoj obraz, na Boží obraz ho stvoril, muža a ženu ich stvoril. Boh ich požehnal a povedal im: "Ploďte a množte sa a naplňte zem! Podmaňte si ju a panujte nad rybami mora, nad vtáctvom neba a nad všetkou zverou, čo sa hýbe na zemi!"

Gn 2, 15 : I vzal Pán, Boh, človeka a umiestnil ho v raji Edenu aby ho obrábal a strážil.

Gn 2,17 : Zo stromu poznania dobra a zla však nejedz! Lebo v deň, keď by si z neho jedol, istotne zomrieš.

Gn 2, 25 : A obaja, Adam i jeho žena, boli nahí a nehanbili sa jeden pred druhým.

Gn 3, 7 : I otvorili sa obom oči a spoznali, že sú nahí. Zošili figové listy a urobili si zásterky.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte si neodpustím raz spomenúť hada (naozaj satana ? ) Gn 3,14 : Tu povedal Pán, Boh, hadovi: "Preto, že si to urobil, prekliaty budeš medzi všetkým dobytkom a medzi všetkou poľnou zverou! Na bruchu sa budeš plaziť a prach zeme hltať po celý svoj život!.

Dobytok ? Poľná zver? To až tak padol ten anjel ? Je vôbec ešte anjel (,i keď padlý) ? A to stihol tak padnúť, ešte predtým ako vznikol ? Ach tá nelinearita času, stále na ňu zabúdam, alebo zabudli to v Biblii uviesť ?

Gn 3, 22 : Potom im Pán, Boh, povedal: "Hľa, človek sa stal ako jeden z nás! Poznal dobro i zlo. Len aby teraz nenačiahol svoju ruku po strome života a nejedol a nežil naveky!"

SkryťVypnúť reklamu

Gn 3, 24 : Ba vyhnal človeka a na východ od raja Edenu postavil cherubov a vytasený ohňový meč, aby strážili cestu k stromu života.

Teraz idem k tým predpokladom:

1. Adama a Eva mali slobodnú vôľu.

2. Boh je všemohúci .

3. ak by žil Adam s Evou v raji ďalej (nespáchali by hriech), tak by jedli zo stromu života a žili v raji večne.

A teraz sa pozrime na to, aký to hriech spáchali. Pán Červeň (katolícky kňaz) sa vyjadril : "Adam s Evou nám to všetkým pokašľali."
Ak mali zakázané jablko, ktoré by im umožnilo poznať dobro a zlo, tak svoje konanie pred požitím tohoto jablka nemohli rozlišovať z hladiska dobré/zlé . Aký zmysel má potom predpoklad 1., ako mohli vobec vedieť, že neposlúchnutie Boha je niečo zlé?

SkryťVypnúť reklamu

Vychádzajme z predpokladu 3. , a tu začnem s tou matikou. Majme dve možnosti ,
P1 - zobrali jablko, P2 - nezobrali jablko . Z vedomostí o pravdepodobnosti by malo byť jasné, že súčet P1 + P2 = 1 , čo znamená v súčte možností 100 % . Urobím malý prepis :

1- P1 = P2 .

a, ak je P1 = 0 , tak viem , že moje pravdepodobnostné rozdelenie nemôže byť platné, keďže udalosti, o ktorej viem, že sa udiala, priraďujem 0 pravdepodobnosť, čiže nemožnosť nastatia.

b, ak je P1 = 1 , tak z pozície pred rozhodovaním predpoklad 1. nemá zmysel a potom nemá zmysel viniť Adama s Evou, že spáchali nejaký hriech, niečo zlé.

c, P1 patrí (0;1) , čiže otvorenému intervalu 0 až 1 .

Je zrejmé, že budeme vychádzať z c, ak chceme zachovať 1. Ak chceme zachovať aj bod 3., tak máme nekonečný počet "pokusov"/opakovaní, pretože v nekonečnom čase žitia v raji majú nekonečný počet šancí 'n' na porušenie Božieho nariadenia, čiže si stále "hádžu kockou" pre možnosť P1 alebo P2 . A teraz záver matematiky . Ak sa pozriete na limitu (ja na konci článku), tak z nej vyplýva 0 pravdepodobnosť nekonečného opakovania 'nezobratia jablka' a 1 pravdepodobnosť (čiže nutne musí nastať) aspoň 1.krát zobratie jablka. Túto limitu som v poslednej dobe používal dosť často, je sice triviálna, ale hovorí skutočne veľa. Stačí si uvedomiť, že P1 môže byť ľubovoľne malé nenulové a tá limita je rovnaká. Tu vidno zásadný rozdiel medzi ľubovolným veľkým a nekonečným číslom/počtom opakovania-pokušenia. Pretože aj keď máte pravdepodobnosť 50 % alebo (10^10^10^10^10^10)-1 tá limita je rovnaká (10^10 = 1010). Je tomu tak z jednoduchého dôvodu. Ak by P1 bolo nenulové a tá limita 1-P1 by nebola nulová, tak mám nutný spor s rozdelením pravdepodobnosti. Jednoducho viem, že skôr či neskôr (väčšie alebo menšie n ) P1 nastane !

A teraz čo z toho vyplýva. Aj keby mali Adam s Evou slobodnú vôľu z toho čo je človek (genómu homo sapiens sapiens), JA viem, že to nariadenie MUSELI porušiť. Buď boh nevedel, že také rozhodnutie je nevyhnutné a ja to viem lepšie ako on (toto asi kresťania nepríjmu) , alebo to vedel. Ked to vedel už keď týchto prvých ľudí stvoril, a tak ako ich stvoril, že to bolo nevyhnutné, tak koho viniť za prvotný hriech ? Z toho mi jednoducho vyplýva, že odvolávanie sa na prvotný hriech nemá zmysel.

Z citácií Biblie vyplýva, že raj bol na zemi, a že bol ohraničený, čiže nepredstavoval celú zem. Celú zem ľudia mali zaplniť množením, čiže skôr, či neskôr by boli nutne aspoň ich deti z raja "vyhnané". Takže o čom ?

Gn2, 17 - Adama Eva v ten deň nezomreli, čiže ich Boh klamal ?

Gn 2, 25 a 3, 7 . Tým, že boli nahí konali zlo ani o tom nevedeli a problém to bol až po zjedení jablka. Dá sa to vyčítať z nasledujúcich riadkov, ba dokonca aj reakcia Boha je zaujímavá. Takže Bohu nevadilo, že konajú nejaké zlo, vďaka tomu, že si toho nie sú vedomí ? Alebo sa to zlom stalo, až keď vedeli, že je to zlé ? Asi nie, keďže Boh vedel, že to zlé je (Gn 3, 22) . Dokonca ak nevytvoril strom s týmto jablkom satan, tak potom zlo nutne bolo ešte predtým !

Dodatok - to Manitou . Pôvodne to mali byť 2 články , ale keďže obidva by boli založené na tej istej limite , tak to ti Manitou píšem ako zdôvodnenie, prečo nemôžeš mať nekonečno pri tej postupnosti ako si uviedol v diskusii k článku Oplatí sa staviť loto. Jednoducho máš nulovú pravdepodobnosť, že sa nájde človek, ktorý by mal nekonečno výherných pokusov, aj keby nekonečno pokusov mal. To je to, čo sa mi na tom nezdalo, ale píšem to až teraz :) .

P.S.: Nalepším stavom pre RKC je ak ľudia počúvajú ich a nečítajú bibliu (veď prečo bolo tak dlho zakázané jej čítanie? ) . To čo cirkev mnohokrát tvrdí , sa nielenže v Biblii nenachádza, ale má nutne s ňou spory . Preto všetkým veriacim odoporúčam, nech si tú Bibliu naozaj prečítajú !

Michal Olaš

Michal Olaš

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek (naozaj ? ;) ) v súčasnosti "zarezavajúci" v práci, napriekveľkej šírke záujmov väčšinu času tráviaci za 'kompom' , jednej z mnohých jeho závislostí .Nick-oloSK , kedže olo bol už zadaný ;( Zoznam autorových rubrík:  Kresťanstvopriamo zo životaFyzikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu