
Tržby : | 13,5 mil. €, + dotácia 18,6 mil. €, |
Zisk/(strata) po zdanení : | (1,3) mil. €; |
Naakumulovaná strata: | 14 mil. € |
Počet zamestnancov: | 1 105 |
Priemerný mesačný plat na zamestnanca | 829€, s odvodmi 1 159 €. |
Náklady na 1 vozkm v € | 2,14 |
Tržby na 1 vozkm v € | 0,86 |
Rozdiel medzi nákladmi a tržbami na 1 vozkm | 1,28 248 % |
Postreh č. 1: Dotovanie mestskej hromadnej dopravy vo výške 18,6 mil. €.
V čase krízy, dotujeme osobnú dopravu. Nákladové kalkulácie cestovného lístka nezahŕňajú mzdové náklady zamestnancov. Tento rozdiel je uhrádzaný z dotácii štátu predstavuje rozdiel 248 % medzi súčasnou cenou lístka a reálnymi nákladmi (Náklady / Tržby na 1 vozkm v €) Podobný pomer je aj v dopravnom podniku Bratislava.
Aj ste vlastníkom osobného automobilu, tak znášate celkové náklady na prevádzku a údržbu. Prečo by sme mali všetci doplácať na mestskú hromadnú dopravu? Náklady by mali pokryť cestujúci. Takto by sa zreálnila cena výkonov a cestujúci by si uvedomili reálne náklady na cestovanie. Cestujúci takto nevnímajú plné náklady na osobnú dopravu.
Audítorská správa DPMK, uvádza, že spoločnosť má problémy s likviditou a očakáva ďalšiu dotáciu na fungovanie. Bez nej nedokáže plniť výkony osobnej dopravy. Ale dokedy budeme akceptovať daný stav, dotovať DPMK a manažmentu umožňovať tunelovať prostriedky ako to je uvedené v postrehu č. 2. V dohľadnej dobe očakávam dotáciu na fungovanie DPMK vo výške min. 20 mil. €.
Postreh č. 2: Mimosúdne vyrovnanie sporu medzi DPMK a OutClaim v výške 2,5 mil. €.
Táto kauza už bola medializovaná. DPMK bola žalovanou stranou v súdnom spore so spoločnosťou OutClaim, s.r.o. (ďalej OutClaim) spoločnosť v tejto súvislosti vykazuje v účtovne závierke krátkodobú rezervu vo výške 675 tis. € a dlhodobú rezervu vo výške 1,8 mil. €, čo predstavuje 54 % vykázaného vlastného imania.
Podľa zverejnených informácii, DPMK a OutClaim sa dohodli na mimosúdnom vyrovnaní. Táto zmluva bola uzavretá tesne po novom roku 4.1.2012. Celková zaplatená suma je 2,5 mil. €, pričom pôvodná pohľadávka z neplnenia mandátnej zmluvy medzi DPMK a OutClaim bola 1,3 mil. €. Čiže sme preplatili o 1,2 mil. €, za porušenie zmluvy, ktorá neviem ani či bola naplnená.
Keď som sa pozrel na sieť obchodného registra, tak pán Mgr. Byrsa, je konateľom v ďaľšich 9 spoločnostiach. Táto informácia naznačuje, že sa jedná o konateľa spoločnosti, ale nie o skutočného vlastníka. Vôbec nie je jasné kto je akcionárom spoločnosti OutClaim a komu budú finálne finančné prostriedky vyplatené. Vôbec si neviem predstaviť čo sa udialo, keď spoločnosť poskytujúca služby, dokáže vygenerovať pohľadávku vo výške 1,3 mil. € a následne sa dohodnúť na mimosúdnom vyrovnaní si štátnou spoločnosťou.
Zaujímavosťou je že Mgr. Daniel Krátký, sedí v dozornej rade spoločnosti ARBITRÁŽNE A MEDIAČNÉ CENTRUM/CENTRE DE MEDIATION ET D´ ARBITRAGE a.s., ktorá potvrdila dohodu medzi DPMK a OutClaim.
Sieť obchodného registra www.foaf.sk, označuje pána Mgr. Krátkeho ako blízku osobu k pánovi Mgr. Byrsovi.
Pri takejto veľkej sume by som očakával, že rozhodca, bude nezávislý a nie označený ako blízka osoba podľa siete obchodného registra. Z pohľadu interného auditu, by nastúpila analýza prepojenia osôb a pokúsenie sa o rekonštrukciu ich obchodných aktivít z legálne dostupných zdrojov.
Postreh č. 3: Právne služby od JUDr. Frajt Peter v mesačnej priemernej hodnote 17,4 tis. €,
Spoločnosť, ktorá generuje stratu, si nemôže dovoliť, platiť mesačne v priemere externému právnikovi 17,4 tis. €. Za tieto peniaze by s priemerným platom 3 tis. €, by mohla zamestnať interne 5 právnikov. Urobte si názor sami.
Postreh č. 4 : Nezaplatené pokuty vo výške 2,6 mil. €.
DPMK v strate si nemôže dovoliť prepravovať čiernych pasažierov. Zaplatíme to všetci cez dotácie DPMK. Ani ja nemôžem prísť na benzínovú pumpu a odísť bez zaplatenia. Prečo by sme to mali tento stav akceptovať v osobnej doprave? Asi je nutné zaviesť systém kontroly vstupu do autobusu, aby sa tam čierny pasažier nedostal.
Postreh č. 5: Dlhodobá rezerva na zamestnanecké pôžitky vo výške 1,3 mil. €.
Spoločnosť v hlbokej strate a dotovanej zo štátneho rozpočtu si nemôže dovoliť poskytovať zamestnanecké pôžitky. Priemerný plat je nad priemerným platom Slovenskej republiky 2011, takže sa pýtam prečo vôbec tvoriť takéto rezervy. Súkromné spoločnosti v čase krízy, okresali všetky benefity, nad rámec zákona.
Postreh č. 6: Nákup 1ks mestského minibusu IVECO First FCLLI cez spoločnosť Mostarko spol. s r.o. za 139 tis. €
Nerozumiem prečo nákup minibusu značky IVECO, sa neuskutočnil na priamo od spoločnosti IVECO. Prečo je potrebné aby do takéhoto nákupu vstupoval sprostredkovateľ? Štátna spoločnosť v strate si nemôže dovoliť možné predražené nákupy značkových automobilov cez sprostredkovateľov. Spoločnosť Mostarko začala a skončila dodávať pre DPMK v roku 2011. Celkové dodávky boli v hodnote 253 tis. € (vrátane minibusu). Jednalo sa o dodávky technického materiálu, ktorý je bežne dostupný. Tento mohla spoločnosť zaobstarať na priamo. Prečo práve tieto dodávky, išli cez spoločnosť Mostárko, sa musíme opýtať povereného manažmentu? Neznie Vám Mostárko ako tunelárko?
DPMK ma veľmi milo prekvapil dostupnými informáciami o svojich obchodných aktivitách, ktoré uvádza na svojej stránke. Na stránke DPMK sú k dispozíici zmluvy, faktúry a objednávky. Toto je veľmi pozitívny príklad otvorenosti a poskytovania tranparetných informácii verejnosti.
Prajem pekné ráno