
V dnešnej dobe ak sa chcete zamestnať ako robotník pri výstavbe diaľnic, tak spoločnosti ako Skanska, Doprastav alebo Váhostav (ďalej stavebné spoločnosti), Vás nezamestnajú na priamo do kmeňového stavu zamestnancov, ale cez spoločnosti, ktoré poskytujú personálny lízing. Cez jednu spoločnosť personálneho lízingu je zamestnaných od 400 do 800 robotníkov. Tieto spoločnosti majú jedného vlastníka, ktorý má jednu alebo dve administratívne pre spracovanie mzdovej agendy. Robotníkom poskytuje montérky a dopravu k miestu stavby. Doprava sa fakturuje osobitne. Na výstavbe diaľnice sa pracuje 30 dní do mesiaca. Zatiaľ by som tento model vyzerá ok, ale zarazila ma ekonomika vzťahu medzi robotníkom a personálnou agentúrou.
Stavebné spoločnosti platia spoločnostiam personálneho lízingu za hodinu práce robotníka 6,25 € brutto mzdu. Väčšina robotníkom dostáva vraj 3 € čistej mzdy za hodinu. To znamená, že rozdiel 3,25 € zahŕňa zisk lízingovej spoločnosti, daň z príjmu zamestnanca a odvody za zamestnanca a zamestnávateľa. V tabuľke som uviedol prepočet príspevku v € na pokrytie nákladov spoločnosti personálneho lízingu. Tieto predstavujú hlavne mzdu jednej alebo dvoch administratívnych pracovníčok, plus náklady na papier, tlač, mzdový softvér, telefónny plus odmenu konateľa a vlastníka. Táto suma na pokrytie nákladov predstavuje 2,9 mil. €.
V realite, ak nechcete preťažiť mzdovú účtovníčku, na spracovanie mzdovej agendy 800 robotníkov by ste potrebovali 4 mzdové účtovníčky. Ak má mzdová účtovníčka hrubú mesačnú mzdu 800 €, tak celkové mzdové náklady zamestnávateľa by boli na ňu 1 081 €. Celkové ročné náklady za 4 mzdové účtovníčky by boli 51 888 € (1 081 € x 4 x 12). 1 licencia na spracovanie mzdy v mzdovom softvéri spoločnosti Kros stojí 15 €, tak pre 800 robotníkov by to prestavovalo sumu 12 000 €. Ak by boli celková administratívne náklady (papier, obálka, mzdový list, hlásenia do zdravotnej a Sociálnej poisťovne) na spracovanie 1 mzdy za mesiac za jedného robotníka približne 1 €, tak celková suma za rok by predstavovala 9 600 €. Celkové náklady na spracovanie mzdovej agendy 800 robotníkov by v súkromnej spoločnosti stálo približne 73 488 €.
Mne to vychádza tak, že stavebné spoločnosti platia za 4 mzdové účtovníčky za rok 2,9 mil. €. V mzde týchto 4 mzdových účtovníčiek je skrytá aj štedrá provízia pre vyvolených. Tým, že sú projekty stavby diaľnic financované z verejných zdrojov, tak máme v tomto prípade 4 najdrahšie mzdové účtovníčky na svete.
Urobil som prepočet ako sú tvrdo pracujúci chlapi na stavbách diaľnic ukracovaní určitými jednotlivcami.
Tabuľka s výpočtami.
Počet pracovných hodín jedného robotníka za mesiac | 200 |
Čistá mzda v € za mesiac (ak je čistá hodinová mzda 3 €) | 600 |
Hrubá mesačná mzda v € (dopočítaná z čistej mzdy) | 774 |
Odvody zamestávateľa za zamestnanca za 1 mesiac v € pri čistej mzde 600 €. | 272 |
Hrubá hodinová mzda v € | 3,87 |
Odvody zamestávateľ za hodinu v € | 1,36 |
Náklady na 1 hodinu práce lízingovej spoločnosti v € | 5,23 |
Rozdiel na medzi platbou stavebnej spoločnosti a nákladmi lízingovej spoločnsti v € na 1 hodinu - A | 1,02 |
Počet fakturovaných hodín lízingovou spoločnosťou za 800 robotníkov za mesiac - B | 240 000 |
Mesačný príspevok na náklady chodu spoločnosti personálneho lízingu za 800 robotníkov, po odpočítaní celkových mzdových nákladov za robotníkov €- AxB | 244 284 |
Ročný príspevok na náklady chodu spoločnosti personálneho lízingu za 800 robotníkov, po odpočítaní celkových mzdových nákladov za robotníkov v €- A x B x 12 | 2 931 408 |
Pán istôt by sa mal pozrieť aj na tento stav, lebo tí najchudobnejší sú zdieraní a okrádaní.
Podnet som posunul môjmu kolegovi riaditeľovi interného auditu spoločnosti Skanska na prešetrenie.