Borovský: Štart JOJ sa nevydaril

Presne pred desiatimi rokmi, 2. marca, spustila vysielanie televízia JOJ. Ako prvý program odvysielala Noviny, ktoré moderoval dnešný poslanec Smeru Braňo Ondruš a Dana Roháčová. Vo vysielaní sa točil slogan "Nuda na Slovensku sa skončila." Ambícia dobehnúť Markízu sa už po pár týždňoch ukázala ako nereálna. Televízia, ktorá bola riadená z Prahy, sa v začiatkoch stala second handom starých relácií českej Novy. Dnes Markízu dobieha a občas aj predbieha.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu
(zdroj: Joj)

Pred desiatimi rokmi v jednom z bratislavských hotelov český mediálny magnát Vladimír Železný s Richardom Rybníčkom odhalili názov a logo novej televízie. Transparent s nápisom JOJ vyvolával u prítomných čudné pocity. Citoslovce ako názov - a ešte pre televíziu - bolo ťažko stráviteľné a ani vo vnútri televízie z nového pomenovania neboli nadšení. Ale Železný bol naň hrdý. Povedal, že hľadal také „rýdzo slovenské" slovo. "Z počutia viem, že slovenské ženy kričia v okamihu najväčšej rozkoše, ktorý sa v živote občas prihodí - Joj!," vysvetľoval vtedy svoj výber. Ďalší jeho argument bol, že „konkurencia bude jojkať bolesťou a slovenský divák radosťou."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po pár týždňoch vysielania bolo jasné, že konkurencia bolesťou nejojkala a diváci nevyskakovali od nadšenia. Vysielanie Joj v začiatkoch bolo... second handové.

To, že na Slovensku zakladal Železný novú televíziu, ktorá mala byť konkurentom Markízy, sa vnímalo ako Železného trucpodnik voči spoločnosti CME, s ktorou mal v Čechách spory a ktorá vlastnila Markízu. Hlavným investorom televízie JOJ bola Česká produkční invest - spoločnosť prepojená s Novou. Šéfom televízie bol Rybníček, no krok udával hlavne Železný, ktorý bol v úlohe konzultanta. Napriek sľubom, vlastných programov veľa nebolo. Boli vo väčšine buď preberané z Novy, alebo vyrobené podľa jej predlohy. Na obraz sa dostávali staré zábavné programy Novy, ktoré patrili k tomu slabšiemu, čo vtedajší televízny trh vyrábal.

SkryťVypnúť reklamu

Na oddelení skladby programu pracoval už v začiatkoch televízie aj súčasný generálny riaditeľ František Borovský. V rozhovore pre blog povedal, že vtedajšie oddelenie programu vykonávalo hlavne pokyny z Prahy. „Vo vedení si mysleli, že všetci na Slovensku sú zvedaví na najväčšie hity Novy 90-tých rokov. Vysielali sme kadejaké relácie so šialenými názvami, a aby sme dodržali zákonnú kvótu s vysielaním v slovenčine, tak sme vysielali české programy so slovenskými titulkami," povedal Borovský.

Prvé nadšenie z príchodu novej televízie vystriedalo sklamanie. „Televízia mala veľkú šancu zaujať na začiatku, miesto toho sa to zvrhlo na archívne vysielanie Novy. Neviem prečo to tak bolo. Nikdy som nepochopil, prečo padlo toto rozhodnutie," hovorí Borovský. Vo vedení televízie podľa neho vtedy absentoval niekto, koho by Železný považoval za slušného protisúpera.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Televízia stavala scény, ktoré už boli na svoju dobu prežité a v porovnaní so šikovným dizajnom Markízy vyznievali smiešne. „Tie prvé scény boli katastrofálne, hovorili sme si, veď predsa je už rok 2002, prečo toto?" Za najhoršiu považuje scénu z talkshow s názvom Štúdio JOJ. „Boli tam posplietané hadice, ako v Star Treku, bolo to niečo tak odporné a nevkusné, že som si hovoril, keď sa na toto bude niekto dívať, tak mu prajem veľa šťastia."

Základný problém bol podľa neho v tom, že "televízia zle začala a zvrátiť to nebolo ľahké." Sledovanosť sa vtedy zisťovala cez nie veľmi presný denníčkový prieskum. „Veľmi rýchlo sme pochopili, že ak sa niečo nezmení, z dlhodobého hľadiska to s osempercentnou televíziou môžu zabaliť a JOJ sa môže zaradiť do flotily skrachovaných VTV či Luna." Aj preto Rybníček a Železný sústredili sily na presadenie kvalitnejšieho peoplemetrového merania sledovanosti, čo sa aj podarilo. Program sa menil až postupne so zmenou majiteľov a vedenia. Rybníčka vystriedal najprv Milan Kňažko, potom Matej Ribanský, Richard Flimel a dnes Borovský. Televízia prešla do rúk Grafobalu Ivana Kmotríka a potom nepriamo k skupine J&T. Spojenie s Novou prestrihla úplne v roku 2007.

SkryťVypnúť reklamu

Prvotné plány o dobiehaní či predbiehaní Markízy boli nereálne. Nielen pre slabší program, silný návyk divákov na značku Markízy, ale aj pre slabšie pokrytie signálom JOJ. Dnes je dosah televízií probližne rovnaký a kým podiel Markízy posledné mesiace klesá, JOJ rastie a v lukratívnom večernom čase a niektoré dni aj v celodennom podiely stagnujúcu Markízu predbieha.

Dnes má JOJ na televíznom trhu najsilnejšiu pozíciu akú kedy mala. Nie je intelektuálna televízia, v spravodajstve a publicistike neskrýva záľubu v bulvári. Borovský rád experimentuje aj s kontroverznými témami a protagonistami. Ale nie všetky experimenty sú pre televíziu prínosom - napríklad relácie s Mojsejovcami či Martinkou z Turca síce priniesli rekordy v sledovanosti ale boli skôr hanbou televízie.

Úspech televízie je v inom - v kontinuite riadenia a v stabilnom programe - jej nosnými formátmi sú vlastné či zahraničné seriály so stabilným miestom vo vysielaní.

Miroslava Kernová

Miroslava Kernová

Bloger 
  • Počet článkov:  180
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Nové články hodnotiace médiá nájdete na webe OMEDIACH.com. Cieľom blogu je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. V minulosti som pracovala pre SME a Trend. V súčasnosti vediem web OMEDIACH.com. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprávyKomentáre

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu