
Voľba pápeža priťahuje pozornosť nielen veriacich. Stáročná tradícia voľby zaujíma aj kritikov cirkvi. Pre médiá je táto udalosť nielen vecou sledovanosti ale aj skúškou ich profesionality.
Televízie, hlavne Markíza a TA3, sa posledné dni pretekali v mimoriadnom spravodajstve o konkláve. Pri samotnej voľbe však pohoreli.
Dôležité okamihy včerajšej voľby boli tri:
19:06:22 - zvolenie pápeža (z komína na Sixtínskej kaplnke začal vychádzať biely dym)
20:12 - najstarší kardinál oznámil meno nového pápeža
20:22 - nový pápež František sa ukázal davu
Všetky naše televízie mali na mieste vyslaných spravodajcov, v štúdiu mali k dispozícii priamy prenos od zahraničných agentúr.
TA3 dala prednosť odovzdávaniu cien
Najväčší lapsus má za sebou spravodajská TA3, od ktorej sa očakáva, že sa bude snažiť informovať ako prvá. O zvolení pápeža informovala ako posledná. V čase zvolenia pápeža bol na TA3 priamy prenos z odovzdávania málo známej Ceny Hanno s Pavlom Paškom, ktorý sa pochválil, že je členom nadácie, ktorá oceňovanie organizuje.
TA3 informovala o zvolení len stručným textom v lište nad obrazovkou a to až dve minúty po voľbe (pre spravodajskú televíziu je to dosť veľa). Do štúdia prepla réžia až po štyroch minútach od okamihu bieleho dymu.
Aj keď TA3 už potom striehla na vyhlásenie mena a predstavenie pápeža, ďalší lapsus prišiel, keď po ohlásení pápeža sa moderátorka s hosťami v štúdiu niekoľko minút dohadovali nad presným menom a identitou pápeža. V agentúrach a kdekoľvek na webe už bolo dostupné nielen to, že pápežom je Argentínčan Jorge Mario Bergoglio, ale aj jeho životopis.
Markíze pápež ušiel, prerušila mimoriadne správy reklamou
Hoci Markíza mala počas dňa niekoľko mimoriadnych štúdií k voľbe, tri dôležité okamihy voľby nezvládla. Biely dym síce ukázala v malom okienku v rohu obrazovky, ale v informovaní o voľbe ju predbehla STV. Markíza zvolenie pápeža ohlásila s minútovým oneskorením, pričom dvojica Zlatica Puškárová a Patrik Švajda boli viditeľne zaskočení. Markíza po hlavných správach nasadila Mimoriadne správy. Škoda len, že ich prerušila blokom reklám s počasím a Tiposom, čo bola zásadná chyba. Všetko dôležité jej ušlo. Počas ohlásenia mena pápeža vysielala počasie, a príchod nového pápeža neukázala, lebo vysielala dlhý blok reklám.
Odporúčam aj článok: Falšuje Markíza nefalšované emócie?
Najlepšie zvládla vysielanie STV: tej sa podarilo zachytiť všetky dôležité okamihy. Vstupy o Vatikáne boli pomerne dlhé, ale spravodajca Jaroslav Barborák aj moderátori v štúdiu to zvládli bez väčších problémov. Bez zaváhania prinášal živé vstupy aj redaktor TA3 Martin Linhart, horšie to už bolo s jeho kolegyňou zahraničnou redaktorkou alebo moderátorkou v štúdiu. RTVS a TA3 mali na rozdiel od JOJ a Markízy okamžite aj preklad prejavu prvého príhovoru a požehnanie pápeža.
JOJ tak, ako posledné dni, bola aj včera skôr alternatívou k ostatným televíziám, ktoré zachvátila vatikánska téma. V čase, keď sa ukázal biely dym, vysielala Krimi noviny a reportáž o prepade barmanky, v rohu obrazovky vysielala nekomentovaný živý prenos z Vatikánu. Zvolenie pápeža oznámil moderátor dvomi vetami, voľbe sa venovala JOJ až následne v Novinách JOJ. Počas vyhlásenia mena pápeža a jeho príhovoru vysielala JOJ šport, reklamu a počasie. Meno oznámila po niekoľkých minútach krátkym oznamom.
Pri pohľade na to, čo včera predvádzali Markíza a TA3, ma napadlo len jedno, do budúcej voľby by si mohli dať nové predsavzatie: radšej menej, ale kvalitne.