V marci som napísala blog o tom, že trh zaplavili Naše Novinky, na ktorých už začiatkom roka bolo zvláštne, že obsahovali neobvykle veľa pozitívnych článkov o strane TIP.
Dvojtýždenník, ktorý vychádza v náklade viac ako milión výtlačkov a roznášajú ho do väčšiny domácnosti, propagoval stranu nielen na plochách označených ako inzercia, ale aj "spravodajskými" článkami. A to je pre médium, ktoré má byť objektívne, problém.
Zástupca novín v marci poprel, že by so stranou TIP spolupracovali. „Nie, so žiadnou politickou stranou nemáme uzatvorenú zmluvu o vzájomnej spolupráci. Prioritne sa na činnosť politických strán nezameriavame. Pozornosť venujeme hlavne činnosti prezidenta, vlády, parlamentu, ktoré sú pre ľudí dôležité a zaujímavé," povedal Marcel Zahradár, prokurista spoločnosti 14 news, ktorá noviny vydáva.
K inzercii od strany TIP povedal: „Naša spoločnosť spolupracuje s rôznymi mediálnymi agentúrami, jedna z nich si v našom periodiku objednala inzerciu pre stranu TIP." Na otázku, či sú aj články súčasťou objednávky, neodpovedal.
Ako vyzerali Naše Novinky od marca do eurovoolieb, v ktorých kandidovala strana TIP?
Pozrela som sa na to, ako platila Zahradárova veta o tom, že s TIPom nespolupracujú a na činnosť politických strán sa nezameriavajú.

O strane TIP píšu redaktori len v superlatívoch. Napríklad v článku Iná politika? Dôverujeme mladým! redaktor píše: „Blížiace sa eurovoľby „vyplavili“ aj na Slovensku mnoho nádejných politikov, ktorí sú vekom ešte na začiatku, ale svojim prehľadom, víziami a modernými názormi budú tvrdo konkurovať dlhoročným politickým stáliciam. Priemerný vek kandidátov do EP je niečo vyše 44 rokov. Najnižší priemerný vek má kandidačná listina strany TIP. Ich líder Michal Bubán má 33 rokov. Aj o ňom si prečítate v nasledujúcom vydaní Našich Noviniek, napísal redaktor Dušan Kozovský.
Vo všetkých vydaniach, ktoré som našla v schránke, bol článok, ktorý sa tváril ako spravodajský a propagoval stranu.
Ružovo-fialová farba v novinách pribúdala a s blížiacimi sa voľbami sa frekvencia článkov o strane TIP zväčšovala. Okrem klasickej inzercie strany TIP, ktorá bola v novinách najčastejším inzerentom, to boli spravodajské články podpísané redaktormi. Nebol pri nich žiaden oznam, z ktorého by sa čitateľ mohol dozvedieť, že nejde o spravodajstvo ale o propagáciu strany.


Profily, rozhovory, názory členov strany, ankety propagujúce voľbu mladých, boli začlenené do spravodajstva.
Propagácii sa nevyhol ani politológ Michal Horský, ktorý vo svojom predvolebnom komentári napísal „ treba dať šancu aj mladým poslancom, ktorí môžu priniesť inováciu v celom rade spoločensko-politických aktivít.“
Posledné číslo, ktoré vyšlo pár dní pred voľbami, vyzeralo už ako leták strany. Približne polovicu obsahu tvorili články propagujúce TIP, jej členov a noviny vyzývali ľudí, aby išli voliť mladých a TIP. Najviac fotiek vo vydaní mal usmiaty líder strany Michal Bubán: ako si ťuká šampanské so svojim strýkom Milošom, ako si vo Vatikáne uplietol korbáč, ako pózuje s reklamnými plackami, ako preberá ocenenie a aj ako relaxuje na horách.

Strana vo voľbách nezískala ani jeden mandát. Po voľbách v Našich Novinkách vyšiel celostranový rozhovor s názvom Ďakujeme za každý hlas, ideme ďalej.
Je po voľbách a strany, ktoré sa uchádzajú o verejné funkcie by nemali mať problém zverejniť, koľko investovali do kampane. Koľko zaplatila strana TIP za reklamu na cestách, v novinách a inde? Strana odpoveď poslala, presný účet však nedala. Podľa množstva plôch, ktoré po Slovensku mali, to nebolo málo.
Odporúčam aj: Autorka mestských novín píše o vykrádaní
Noviny, ktoré máte pravidelne v schránke, pred voľbami nekriticky pripravovali pôdu politickej strane. Naše Novinky ukázali, že o nestrannosti a vyváženosti toho veľa nevedia.