
Cieľom dokumentu Jeden deň malo byť podľa tvorcov priniesť rôzne pohľady na deň v troch častiach nazvaných Zoznamka, Kvety a Rozvodová právnička.
Dokument vyzeral po umeleckej stránke celkom dobre. Problémom bol posledný príbeh, v ktorom štáb doprevádzal rozvodovú právničku a jej klientku počas príprav na pojednávanie.
V dokumente matka a jej advokátka opakovane kritizovali otca dieťaťa. Hovorili napríklad, že má má zlý vplyv na psychiku dieťaťa a spomínali konkrétne príhody z pohľadu matky. Otec priestor na vyjadrenie nedostal. Hoci meno otca v príbehu nepadlo, jeho okolie ho na základe prítomnosti bývalej partnerky, mohlo ľahko identifikovať. V dokumente vystupujú matka a právnička ako reálne postavy so svojimi menami a riešia reálny právny spor.
Otec sa cíti byť prístupom televízie dotknutý. Tvrdí, že STV odvysielala vyjadrenia a klamstvá na jeho osobu v čase keď súdny spor ohľadom prístupu k dcérke prebieha. "Mne nedali žiaden priestor na vyjadrenie a uvedenie vecí na pravú mieru," tvrdí otec. (Pre korektnosť uvádzam, že istý čas pracoval v SME, kde som pracovala v minulosti aj ja.) Odvysielanie dokumentu považuje za zjavnú manipuláciu a jednostranné konanie zo strany Slovenskej televízie.
Príbeh sa natáčal v kancelárii, pred súdom, v priestoroch súdu, kde bol na chodbe aj otec. „Televízny štáb ma oslovil až v momente, kedy nás sudkyňa volala do súdnej siene a už som s nimi nemohol hovoriť. Povedal som im, že im k prípadu tiež rád poviem svoje vyjadrenie hneď po skončení pojednávania. Po pojednávaní tam štáb ešte bol, ale povedali mi, že o moje vyjadrenie nemajú záujem," tvrdí otec. Oslovila som STV a cez ňu aj tvorcov. Slová otca nekomentujú.
Nechcem posudzovať, ktorý z rodičov má v spore o dieťa pravdu. To nech rozhodne súd. Dovolím si hodnotiť len prístup tvorcov a ten sa mi zdá nekorektný.
Podľa zákona sa povinnosť zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť vzťahuje len na spravodajské a politicko-publicistické progamy. Táto povinnosť sa na umeleckú tvorbu nevzťahuje. Podľa mňa to ale neznamená, že televízia môže s osudmi obyčajných ľudí v dokumentoch, a hlavne pri háklivých témach, ako je otvorených súdny spor, robiť, čo chce. Nie sú to politici, ani celebrity, ktorí sú zvyknutí na zásahy do súkromia.
Práve verejnoprávna televízia by mala k osudom bežných ľudí pristupovať citlivo a vyvážene. Neznamená, to, že právnička a matka nesmú nič povedať o druhej strane sporu, ale ak je veľká časť príbehu postavená na tom, ako kritizujú otca, mal by dostať priestor aj on. Pripomínam, že dokument sa v premiére vysielal na jeseň, v repríze teraz a STV ho môže opakovať, koľko krát uzná za vhodné.
"To, koho do dokumentu pozvú jeho tvorcovia, je na nich samotných. Už dávnejšie sa vedú diskusie, či dokument musí dodržiavať princíp objektívnosti, ak používa reálne postavy, vzťahy," povedal Miloš Mistrík, predseda licenčej rady, ktorá dozerá na vysielane televízií. Hovorí, že zákon povinnosť objektívnosti pri umeleckých dokumentoch neprikazuje. "Ak sa takýto problém vyskytne pri umeleckom diele, je na spoločenskej zodpovednosti vysielateľa, či ho odvysiela. Dotknutá strana sa môže brániť občianskoprávnou žalobou," povedal Mistrík.
Dokument vznikol na základe zmluvy so štátom, vyrobila ho RTVS v spolupráci so spoločnosťou Art4.
Vyjadrenie RTVS: "RTVS nedostala žiadnu sťažnosť na odvysielanie tohto dielu z cyklu Jeden deň. Témou 12-teho záverečného dielu cyklu Jeden deň nebol právny spor dvoch bývalých partnerov pri starostlivosti o dieťa. Témou bol Valentínsky sviatok a rôznorodé zadefinovanie významu tohto sviatku cez hodnoty, ktoré predstavuje pre jednotlivých protagonistov. Cieľom dokumentu bolo priniesť rôzne pohľady na tento deň v troch častiach nazvaných Zoznamka, Kvety a Rozvodová právnička. Práve tretia časť tohto dielu z cyklu Jeden deň bola o rozvodovej právničke, ktorá vďaka veku, skúsenostiam a samotnej dlhoročnej praxi stojí nad všetkými ostatnými. Tým vytvára akýsi komentár z odstupu smerom k všetkým postavám a ich názorom. Je zastrešujúcou perspektívou, ktorá jednoducho a možno až chladnokrvne rozpráva historku z praxe o rozvode jedného páru. Odhaľovaním motívu rozchodu, jeho stručného priebehu a vyvrcholenia relativizuje vzťahovú rovinu rozprávania a prináša pohľad rýdzo racionálny, zbavený emočnej roviny a ilúzií."