
Len nedávno rumunská televízia vyhodila redaktora za ironickú poznámku na adresu premiéra. Z českej TV Prima letel redaktor za status: „To se jako dneska při dopravních nehodách nehodlá nikdo zabít nebo aspoň těžce zranit??? Co je to za kravskej den?“ V zahraničí skončili novinári za komentovanie rusko ukrajinského konfliktu, či za ironické reakcie na komentáre čitateľov, ale aj za video na youtube s krochkaním redaktora počas prasacej chrípky.
Zahraničné, ale už aj slovenské redakcie vítajú ba priam odporúčajú, aby ich redaktori boli aktívni na sociálnych sieťach. Zároveň však dávajú redaktorom mantinely, čo smú a čo nie. Interné pokyny, ako majú vystupovať redaktori na sociálnych sieťach, sú už bežnou súčasťou mnohých redakcii, aj na Slovensku.
Agentúra Reuters dáva slobodu pri komentovaní životného štýlu, športu, ale pri verejných témach odporúča „opatrnosť,“ aby redaktor nepremysleným komentárom nespochybnil princípy objektivity a nestrannosti agentúry, ale aj jej rokmi budovanú značku.
"Pri blogovaní a iných verejných prejavoch pracovníci pamätajú na to, že ich postoje a názory môžu byť vnímané ako postoje denníka SME. Aj pri verejných prejavoch sa preto riadia základnými hodnotami denníka SME. Za verejné prejavy sú považované aj názory zverejňované na internetových fórach, Facebooku, Twitteri a podobných službách, pokiaľ sú dostupné širšiemu okruhu ľudí (nielen najbližšej rodine a priateľom)," píše sa v Kódexe redaktorov denníka SME.
„Považujem za elementárny znak profesionality, že novinár berie na zreteľ, že jeho názory na sociálnej sieti sú predmetom verejného záujmu,“ hovorí napríklad šéfredaktor Hospodárskych novín Peter Vavro.
Viac: Šéfredaktori SME, TA3, HN a Aktuálne.sk o obmedzeniach pre novinárov na sociálnej sieti
Pravidlá francúzskej agentúry AFP odporúčajú napríklad toto: „Vyhnite sa všetkým vulgárnym alebo zjavne prehnaným komentárom. Zdržte sa nepremyslených reakcií, statusy si radšej premyslite, píšte ich s chladnou hlavou. Pred odoslaním komentárov pod články, tweety majte na pamäti, že vaše slová budú verejné, domény budú archivované a na vaše vyjadrenia odkazujú vyhľadávače.“
Americká AP odporúča svojim novinárom mať na sociálnych sieťach osobný aj profesionálny účet. „Redaktori si musia byť vedomí, že názory, ktoré vyjadrujú, môžu poškodiť AP.“
Reuters v odporúčaniach pre svojich novinárov píše: „Novinári sú tiež ľudia so všetkými právami občanov. Ak chceme komentovať školskú hru, film alebo obľúbený recept, sme v tom slobodní. Pokiaľ sa však jedná o záležitosti verejného významu, novinári Reuters by si mali uvedomiť, že ich vyjadrenia môžu mať dopad na ich prácu a Reuters. Preto odporúčame, aby pri svojich účtoch dali k svojim profilom upozornenie, že hovoria za seba, nie za agentúru. Za každú cenu sa musíme vyvarovať v diskusiách výbušnej rétoriky... Inými slovami, buďte opatrní... Skôr, než zverejnite príspevok, zvážte, ako sa odrazí na vašej profesionalite a našej kolektívnej povesti. Ak si nie ste istí, poraďte sa s kolegami, editorom alebo svojim nadriadeným.“
Ak redakcia má jasné pravidlá, je menšia pravdepodobnosť, že dôjde k nedorozumeniu, ako to bolo v prípade RTVS. Ak redaktorovi prísne pravidlá nevyhovujú, môže si vybrať inú redakciu, alebo si môže zriadiť neverejný profil spoločný len s priateľmi, na ktorom pravidlá dodržiavať nemusí.
RTVS však ani po dvoch mesiacoch od kauzy Kormúthová jasné pravidlá pre redaktorov nemá. Stále ich chystá.