F1 - novinky, zaujímavosti aj klebety #1

Čo je nové v zákulisí F1 za posledné dva týždne od veľkej ceny Bahrajnu.

F1 - novinky, zaujímavosti aj klebety #1
(Zdroj: @ondrejgombala)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Leclerc a penalizácia, Ferrari

  • Začneme hneď "zhurta" v podstate najnovšou informáciou zo včerajšieho popoludnia. Charles Leclerc musí vymeniť pohonnú jednotku na svojom Ferrari a dostane tak penalizáciu 10 miest na štartovom rošte. Leclerc odstúpil z ostatnej veľkej ceny pre poruchu, ktorá sa následne ukázala ako porucha elektriky, resp. elektroinštalácie. Tím sa rozhodol pre istotu vymeniť celú pohonnú jednotku, keďže s touto chybou sa nestretli počas celej zimy ani počas testov avšak počas bahrajnského víkendu, hneď dvakrát.

  • Keď sme pri Ferrari, poďme pokračovať v ich novinkách. Tím sa rozhodol naďalej pokračovať vo vývoji a neopustiť koncept pripojenia zadného krídla iba jedným stĺpikom. Mohli sme si ho všimnúť počas prvého tréningu minulej GP, hlavne v spomalených záberoch, kde sa zadné krídlo kmitalo zo strany na stranu, a teda nevypadalo práve najstabilnejšie. Ferrari následne používalo už iba štandardný dvoj stĺpikový element.

  • Riaditeľ sekcie vývoja auta David Sanchez opúšťa scuderiu. David Sanchez, bol pri Ferrari 10 rokov, od roku 2017 ako pravá ruka bývalého šéfa Binotta, čo sa týka vývoja auta. Posledné dva roky sa sám stal šéfom vývoja, a dá sa povedať, že je zodpovedný za obe formule éry nových pravidiel. Je len diskutabilné ako to ovplyvní Ferrari, hlavne toto načasovanie, hneď po nie práve ideálnej GP, kde Leclerc vypadol pre technické problémy.

Mercedes, Aston Martin a zaujatý RedBull "z inej planéty"

  • Mercedes chápe, že W14ka zaostáva za očakávaniami, podľa inžinierov ale aj hviezdy tímu Lewisa Hamiltona, auto je pomalé v kvalifikácii, nemá dobré pretekové tempo a hlavne pri dlhých jazdách veľmi niči zadné pneu. Niečo čo sa primárne dialo MB a Ferrari ale nie RedBullu alebo Astonu. Z tohto dôvodu, sa partia okolo Tota Wolffa rozhodla počas sezóny prekopať celé auto, a podľa technického riaditeľa Andrew Shovlina nás čakajú "radikálne zmeny". Niečo už bolo naznačované, a síce, Mercedes by mal opustiť bezbočnicový systém a prísť s niečím konvenčnejším, taktiež prepracovanie celej zadnej časti, zavesenia kolies, nápravy a geometrie kvôli spomínanej degradácii zadných pneu.

  • Aston Martin si žije na vlne úžasného zlepšenia oproti minulej sezóny. Podľa dát zo závodu ide až o 2,5sekundy. Takéto zlepšenie samozrejme pritiahne pohľady top tímov. Notorický kritik Helmut Marko z RedBullu sa hneď vyjadril, že ich RedBull vyzerá veľmi pekne v tej zelenej farbe. Načo samozrejme, jeho slová boli korigované, ale čo už bolo povedané, bolo povedané. V každom prípade, všetci vrátane Alonsa očakávajú čo bude v Jeddahu a v Melbourne, keďže sa jedná o úplne iné trate ako Bahrajn. Podľa Alonsa, máme čakať toho veľa preveľa od Astonu, keďže vývoj z takéhoto auta bude oveľa ľahší ako z vlaňajšieho. Zatiaľ astonu všetci fandia, ako prekvapenie a zamotanie stredu poľa, poprípade boju o tretie miesto. Som zvedavý ako sa zmení rétorika ak by začali vyhrávať.

  • Charles Leclerc sa nechal počuť, že si musia uvedomiť, že RedBull je z inej planéty. Podobné citáty sa nachádzajú naprieč celým paddockom. RedBull krotí tieto vyjadrenia. V druhej polke sezóny sa ich razantne dotkne obmedzenie používania aero tunela a CFD. Vymedzený čas je prerozdelený na úvod a druhú polku sezóny. Prvý tím v konštruktéroch môže využívať iba 70% určeného času. RB má ale penalizáciu za nedodržanie rozpočtového stropu, čiže budú mať ešte o deasť percent menej času. Vraví sa, že náskok bude tak veľký, že to bude jedno. Nuž, pravda je tam vonku, iba čas ukáže.

  • Klebeta okolo Aston Martinu hovorí, že sa preveruje možnosť odísť k Honde od roku 2026

Williams, McLaren, Alpine, Alfa Romeo

  • Alex Albon sa nechal počuť, že najväčšie skoky oproti minulej sezóne spravil po Aston Martine, práve Williams. Môže a nemusí byť, uvidíme v ďalších závodoch, kde sú rozdielne trate svojou charakteristikou ale obom jazdcom sa darilo v Bahrajne. Albonov kolega Sargeant si tiež pochvaľoval svoj debut. Neskončil síce na bodoch, ale v rozhovoroch povedal, že nechce byť príliš chamtivý a body prídu pozdejšie.

  • Williams zaplnil veľmi dôležité miesto vo svoje organizácii. Prijali nového šéfa operácii (COO), ktorým sa stal Frederic Brousseau. Frederic pracoval od roku 97 vo firme Pratt & Whitney, známeho výrobcu prúdových motorov pre lietadlá, kde sa dopracoval až na miesto vice prezidenta firmy.

  • McLaren neodpisuje sezónu po prvom závode, práve naopak, už tento víkend by sme mali vidieť na aute nové časti aero, podlahy aj zavesenia, ktoré na simulátore pracovali správne. Technický šéf James Key, prezradil v rozhovore o tohtorčnom aute, že sa viac sústredili na podlahu ako na aerodynamiku a zdá sa, že sa to vypomstilo. Samozrejme, riešnie, nie je také ľahké ako by sa mohlo zdať.

  • O Alpine ťažko písať, samotný tím potvrdil, že netušia akú majú rýchlosť, kde sa nachádzajú, pre nich akoby posledný závod nepriniesol žiadne dáta a lepšie informácie.

  • Alfa Romeo zaujala pri predstavení auta, veľmi prepracovanou časťou podlahy, kde sme mohli vidieť určitú vertikálnu klapku a na nej 9 krídelok, ktoré mohli robiť s prúdiacim vzduchom rôzne čary. Toto riešenie sme už potom nevideli a v týchto dňoch tím potvrdil, že sa jednalo o maketu, teda "fake". Išlo iba o veľmi vtipné a fundované potrápenie hláv konkurencie a určite aj novinárov a nás fanúšikov.

Šetrenie váhy

  • Mantrou novej formuly jedna mimo aerodynamiky a prísavného efektu, je šetrenie váhy. Všade kde sa len dá. Vidíme monoposty, s časťami karosérie bez náteru, len s čistým karbónom, tenšie úchyty, iné materiály, tenšie zrkadlá a podobne. Šetrenie sa neminulo ani u takej veci ako je závodny overall pre jazdcov. Tento rok sa firme puma podarilo znížiť váhu z 1600gramov na 800 gramov. Puma sa pochválila, že zašla tak ďaleko, že držiaky zipsov sú ľahšie zo 4 na 2 gramy. Zdá sa to vtipné a už šialené, ale šéf Pumy argumentuje, že keď sa ide v zákrute s preťažením 4G tak zips už má 8 gramov, pri pôvodnej váhe 16 gramov. Ako vidíme F1 sa naozaj pozerá na všetky možné a možno aj nemožné miesta, kde ušetriť každý gram.

Ondrej Gombala

Ondrej Gombala

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Hudba, Motorsport, filmy Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu