Formula 1 - Predsezónne zhrnutie

Nová sezóna Formula 1 sa nezadržateľne blíži. Prvé predsezónne testy v Bahrajne sú za nami.

Formula 1 - Predsezónne zhrnutie
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nová sezóna Formula 1 sa nezadržateľne blíži. Prvé predsezónne testy v Bahrajne sú za nami. Poďme si zhrnúť čo sme sa dozvedeli v testoch o jednotlivých týmoch a autách, ktoré boli predstavené ako novinky, do novej sezóny. Prišli už prvé prekvapenia aj sklamania a to ešte ani nezačal prvý závodný víkend.

Williams FW45

  • Desiaty v 2022

  • 439 kôl najazdených v teste 2023 (druhé miesto)

  • Nový šéf James Vowles

  • Nový jazdec Logan Sargeant

Williams sa počas zimnej prestávky pripojil k Ferrari, McLarenu, Alfa Romeo a vymenil svôjho šéfa. Takzvaný team principal, sa stal pre rok 2023 James Vowles, prichádza ako osemnásobný majster sveta od Mercedesu, kde bol riaditeľom pretekových operácii. O ťažkých a turbulentných časoch dokladá aj fakt, že Williams nemá obsadenú pozíciu technického riaditeľa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred Williamsom je obrovská cesta a jeho majitelia a sponzori - ktorých je mimochodom minimum, ich auto je takmer prázdne čo sa týka obasdenosti reklamou - chcú výsledky. Veľa hovorí aj to, že Williams ešte nevie čo bude v roku 2026. Čiže v podstate šprint na tri roky.

Nový monopost, ktorý jazdil v testoch v uplynulých dňoch v Bahrajne, nebol žiadnou revolúciou, ale predstavil sa ako solídne auto, ktoré bolo budované s poznatkami a skúsenosťami predošlej sezóny. Veľké nádeje sa vkladajú do upraveného aerodynamického balíčka. Totižto všetko zlé je na niečo dobré a Williams mal „vďaka“ poslednému miesu v tabuľke konštruktérov, najväčší povolený čas pre použitie veterného tunelu a CFD systémov. Od roku 2022 (v platnosti od roku 2021, ale v drsnejšej podobe práve od 2022) je v platnosti tzv. pomerný čas povolený na vývoj v CFD a vo veternom tuneli. V praxi sa jedná o myšlienku slabším týmom pomôcť a silným sťažiť vývoj. Aby sa štartové pole stláčalo viac a viac k sebe a strácali sa rozdiely. Williams teda môže použiť až 115% alokovaného času pre F1 tým. Víťaz šampionátu má k dispozícii iba 70%. V prípade Red Bull Racing v tomto roku ešte menej ako postih za prekročenie rozpočtového stropu, ale o tom viac v stati o Red Bulle.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší aero čas je na Williamse poznať. Auto je prepracovaé, krídla a bočnice sú istým spôsobom inšpirované najlepšími týmami v kombinácii s vlastnými nápadmi tak ako to už býva. Vlani sa inšpirovali Mercedesom, potom tápali a prerábali auto za pochodu. Zmeny oproti predošlému autu poznať teda hlavne a najviac na prepracovaných bočniciach, ktoré sú určitou kombináciou myšlienok Ferrari a RBR. Od RBR ich odlišuje menší výsek v spodnej časti, k Ferrari inklinuju istým žľabom na vrchu, ktorý smeruje prúdiaci vzduch smerom dolu k podlahe a na spodné krídelko, ktoré je nad venturiho tunelmi.

Ako som už spomínal, Williams ukázal veľmi dobrú spoľahlivosť, plno najazdených kilometrov a podľa GPS meraní, dobré tempo dávajú slušný prísľub do novej sezóny.

SkryťVypnúť reklamu

Alpha Tauri AT04

  • Deviaty v 2022

  • 456 kôl v testoch (prvé miesto)

  • Nový jazdec Nyck De Vries

Red Bullácka juniorka, skončila v poslednej sezóne predposledná iba dva body od Haasu. Upravili jazdeckú dvojicu, odišiel Pierre Gasly do Alpine a prišiel Nyck De Vries, ktorý si vlani zažil senzačný debut ako náhradník za Alexa Albona, ktorý mal zápal slepého čreva a teda nemohol štartovať. De Vries si prišiel v Monze k dvom bodom a zabezpečil si sedačku pre túto sezónu.

Monopost AT04 je viac menej pokračovaním AT03 a navonok sa zdá, že prišlo k minimálnym zmenám. Aerodynamicky vyzerá monopost veľmi podobne, až na detaily priam rovnako. Výraznejšie a viditeľne boli prepracované hlavne „riečištia“ ako tieto časti kapotáže volá Josef Král, ktoré sú jasne definované v kryte motoru a tvarované na odtok vzduchu smerom do zadnej časti auta a podlahy. Ďaľšia vec, ktorá je dosť viditeľná na AT04 a stáva sa to trendom medzi jednotlivými formulami, je takzvaný kábel na podlahe. O čo sa jedná: FIA vo svojich technických reguliach hovorí čo na monoposte musí mať akú veľkosť, rozmery a podobne. Mercedes vlani však prišiel s nápadom podlahu rôzne poohýbať, urobiť vrúbky, vlnky, proste ju rôzne aerodynamicky upraviť. Aby splnil rozmerové podmienky, natiahol po obvode kábel. Mercedes toto riešenie vo zvyšku sezóny ponechal tak. Avšak v testoch sme mohli túto šedú zónu vidieť na mnohých autách, možno najviditeľnejšie na AT04.

SkryťVypnúť reklamu

Alpha Tauri bude určite viac ako zo svojej aerodynamickej a šasi stránky, ťažiť z nového motora Honda. Samozrejme platí zmrazenie motorov, ale bola povolená práca na spoľahlivosti, hlavne pre tie motory, ktoré najviac odchádzali. To, že sa počas tohto procesu, nájde nejaký ten koník dva výkonu, je už verejným tajomstvom, o ktorom sa všade rozpráva. Honda by mala byť tento rok na úrovni Ferrari, resp. veľmi, veľmi blízko.

Haas VF-23

  • Ôsmy v 2022

  • 414 kôl v testoch (štvrté miesto)

  • Nový jazdec Nico Hulkenberg

Americký tým vstupuje do svojej ôsmej sezóny, možno s najsilnejšou jazdeckou dvojicou svojej histórie. Na jednej strane haasovský matador Kevin Magnussen, ktorý vlani v upršanej Brazílii skóroval famóznu pole position. A na druhej, namiesto vyhodeného Micka Schumachera, miláčik fanúšikov, veleskúsený Nico Hulkenberg. Títo dvaja už určite zahodili svoje škripky spred niekoľkých rokov, kde isté citáty vymenené medzi nimi až zľudoveli.

Haas bude na týchto dvoch stavať, k tomu pripočítajme silný Ferrari motor, veľmi dobrú spoľahlivosť v testoch. Aerodynamicky auto hodne pripomína Ferrari z vlaňajšieho roka, ale Haas sa tým ani netají. Čo sa dá a čo povolia pravidlá kupuje ako kompletné dielce a zvyšok robí podľa seba, resp. sa inšpiruje najlepšími. Nie je to nič zlé, robia to tak všetci a samozrejme sa nebavíme o kopírovaní ako napríklad fenomén ružového Mercedesu spred troch rokov. Ako som už napísal, auto je veľmi inšpirované monopostom SF-75 od Ferrari čo je vidieť hlavne pri pohľade z vrchu a zozadu na kapotovanie a vedenie vzduchu ponad bočnice, kde Haas pripravil podobné riešenie chladenia a žľabov pre odvod vzduchu na zadnú časť monopostu. Nová je aj kapotáž motora, resp. maličká plutva pred zadným krídlom. V prednej časti predného krídla, je šedá zóna pravidiel, kde Haas testuje maličké krídelká na smerovanie vzduchu či už okolo predného kolesa alebo smerom na bočnice.

Alfa Romeo C43

  • šiesty v 2022

  • 401 kôl v testoch (šieste miesto)

  • Nový týmový šéf a CEO Andreas Seidl

Alfa, ktorá bola Sauberom a bude Audinou, tento rok privítala nového šéfa Andreasa Seidla, ktorý presedlal od McLarenu, bude určite chcieť pokračovať v dobrej sezóne, po svojom predchodcovi Vasseurovi, ktorý neodolal volaniu Ferrari. Alfa bola šiesta a vyrovnala svoje najlepšie umiestnenie od roku 2012.

Tak ako Haas aj Alfa sa bude spoliehať predovšetkým na silný motor od Ferrari a svoju jazdeckú dvojicu. Bottas je skúsený pilot, ktorý vyzerá byť poriadne uvoľnený a nabudený. Zhou ukázal dobrú rýchlosť v testoch, dokonca jeden deň bol aj najrýchlejší.

Z vizuálneho hľadiska nová Alfa Romeo zaujala, hlavne novým náterom alebo bez náteru, čierne plochy na monoposte sú bez farby, kvôli šetreniu váhy, taktiež, aby pasovali farebne s novým hlavným sponzorom. Z pohľadu noviniek určite zaslúži pozornosť veľmi agresívne ladená podlaha okolo bočníc, s istým vrúbkovaním a zubami. Bočnice sú určitou kombináciou rôznych myšlienkových postupov, držia sa tak v strede, ani príliš vykrojené smerom dolu, ani veľké žľaby alebo riečištia. Je pozmenená kapotáž v zadnej časti, taktiež žiabrovanie chladenia.

Čo bolo však veľmi viditeľné počas testovania a upozorňoval na to počas svojich vstupov z trate technický expert Sam Collins, bolo poskakovanie. Alfa Romeo stále trpí na tzv. porpoising, resp. poskakovanie auta, po tom čo sa vytratí vo vysokej rýchlosti prísavný efekt, pružiny sa opäť natiahnu a auto je znova prisávané k zemi. Väčšina týmov tento problém viac alebo menej eliminovala, avšak na Alfe bol najbadateľnejší v testoch. Tak isto auto veľmi zle reagovalo na hrbole na Bahrajnskej trati. Na rovinke medzi ôsmou a deviatou zákrutou je malý „hrb“ a Alfa sa tu zabárala najviac, dokonca škrtala predné krídlo o vozovku, čo je zaujímavé, keď vezmeme do úvahy ako vysoko sú na nových formuliach nosy. Bottasovi sa nezadarilo ani v spoľahlivosti a jednu svoju jazdu ukončil s poruchou prevodovky.

McLaren MCL60

  • piaty v 2022

  • 311 kôl v testoch (desiate miesto)

  • Nový jazdec Oscar Piastri

  • Nový týmový šéf Andrea Stella

Kde začať. McLaren oslavuje 60te výročie formulového týmu a po testoch oslavy asi aj skončili. CEO Zak Brown po druhom dni testov predstúpil pred novinárov a priznal, že testy vypadajú katastrofálne. Aerodynamicky je auto neefektívne, je ťažké a má problémy s štrukturálnou integritou.

Rozbime si to na drobné. Z púheho pohľadu ako jazdci jazdili, bolo badateľné, že monopostu McLarenu sa “nechce”. Vyzeralo ťažkopádne, do zákrut ho nútili, von z nich nejako neakcerelovalo, na rovinách bojovali s veľkým odporom vzduchu. Inžinieri naplácali na monopost plno skvelých nápadov, ale spoločne nefungujú. Čital som prirovnanie, že v podstate vyrobili kočkopsa, a menej by bolo v tomto prípade viac. Všetko čo na auto dali proste spolu nefunguje, nuž a s týmto konceptom musia vydržať až do Baku čo je štvrtý závod sezóny a monopost by mal byť ako sa vraví z gruntu nový.

Monopost je výrazne cez váhový limit, čo ako som spomínal sa výrazne podpisuje pod jazdnými vlastnosťami. Problémy s vyvážením, balansom medzi pretáčavosťou a nedotáčavosťou. Tomu všetkému korunku dali jediné hodiny v teste, ktoré vyrobili Piastri v treťom dni. Podľa jazdca a telemetrie, pretáčavosť prišla nečakane a odrazu. Nič čo by ste chceli v závodoch.

Do finále pribudli problémy so spomínanou štrukturálnou integritou. Jednoduchý preklad by bol, auto sa rozpadávalo. Bez preháňania, v testoch boli kamery namierené na mechanikov v boxoch, ktorí lepidlami a lepiacou páskou, let pištoľami, dávali dohromady popraskané a porozpadávané chladenie bŕzd, náboje predných kolies a napojenie na aerodynamické krytky na náprave, ktoré presahujú ponad koleso. Nevie sa či sa jedná o výrobnú chybu, zlý materiál, alebo zlú montáž. Špekulácie hovoria o šetrení na váhe na nesprávnych miestach. V každom prípade, McLaren najazdil suverénne najmenej kilometrov a frustrácia prichádzala z každej strany, Norris boxujúci do paravánu v paddocku je len pomyselnou čerešničkou na torte nezdaru. 

Mercedes W14

  • tretí v 2022

  • 398 kôl v testoch (siedme miesto)

Mercedes pokračuje vo svojom unikátnom koncepte, „no side pods“, teda monopost bez bočníc. Silueta auta skutočne vyzerá, že nemá žiadne bočnice a šírka kokpitu je dosiahnutá v podstate, akoby krídlami, na ktorých sú umiestnené spätné zrkadlá, ktoré v tejto sezóne musia byť väčšie. Smerovanie prúdu vzduchu na podlahu a krídlo je riešené inými spôsobmi. Jedným je aj nové obloženie motora. Vlny a žľaby sú potiahnuté poriadne vysoko, v podstate plynulo prechádzajú od halo ochrany až do zadnej časti monopostu.

Zadné krídlo, je tiež tradičnejšieho tvaru, je hranaté a postráda mnoho vlniek a oblín ako u hlavných súperov RBR a Ferrari. Hlavným problémom W13 z predošlej sezóny bolo extrémne poskakovanie, nielen na rovinách ale aj v zákrutách. Pri pohľade na poriadne prepracovanú a komplikovanú podlahu, ktorú permanentne schovávali v plachtách, môžeme hľadať úspech tam. Podľa slov Lewisa Hamiltona, tento problém sa podarilo vyriešiť a zavtipkoval, že už je to príjemnejší pobyt, keďže vidí na trať a tá sa mu netrasie pred očami. Avšak naznačil, že auto nie je dokonalé, je na ňom plno roboty a berie si niektoré nedobré veci a správanie sa z jeho predchodcu. Jeho slová potvrdzuje aj spoľahlivosť, keďže mali niekoľko problémov, asi najväčší mal George Russell, ktorý priniesol červenú vlajku a auto malo problém s hydraulickým systémom a únikom kvapalín.

Ferrari SF-23

  • druhý v 2022

  • 416 kôl v testoch (tretie miesto)

  • Nový týmový šéf Frederic Vasseur

Scuderia pokračuje v ťažení z vlaňajšieho konceptu. Nový týmový šéf Frederic Vasseur, ktorý prišiel z Alfy Romeo a nahradil dlho kritizovaného Binotta, potvrdil kontinutu, evolúciu a stavanie na silnom motore, nízkom odpore a veľmi kvalitnej jazdeckej dvojici Leclerc-Sainz.

Aerodynamicky, Ferrari predstavilo niektoré zaujímavé riešenia, ktoré ešte nemali. Jedným z nich sú spoje na prednom krídle, spájajúce hornú a strednú lamelu. Takéto niečo predstavil Mercedes vlani počas sezóny a od tohto nápadu upustil, pretože v pravidlách bolo napísané, že primárnym účelom takýchto pomôcok musí byť mechanická pevnosť. Pred novou sezónou vypadlo slovíčko primárna a teda, pravidlá sa nestarajú čo sa môže diať sekundárne alebo terciárne. Zaujímavé je, že Mercedes toto riešenie na testy nepriniesol, ale Ferrari to má na krídlach od dňa jedna.

Počas testov montovali rôzne zadné krídla, jedno ako úplnú novinku pre nízky odpor vzduchu, ale mali na ňom problémy s DRS klapkami a ďalej sa s ním nejazdilo.

Systém bočníc ostáva, zvrchu vyzerá veľmi podobne ako vlani akurát zospod od podlahy je väčší výsek. Podľa slov Leclerca je auto iné ako vlani, je rýchlejšie na rovinách a jemne pomalšie v zákrutách. Podľa mnohých odborníkov aj fanúšíkov, Ferrari je najkrajším monopostom v poli a obvykle čo je pekné býva aj rýchle. Vlani to potvrdili aj keď na RBR to nestačilo. Podľa info z testov, zatiaľ to asi opäť stačit nebude. Ale samozrejme bavíme sa o štarte sezóny.

Red Bull Racing RB19

  • prvý v 2022

  • 413 kôl v testoch (piate miesto)

Red Bull s novou RB19kou sa chystá obhajovať po druhýkrát svetový titul jazdcov a prvý v konštruktéroch. V týme neboli žiadne signifikantné zmeny, opiera sa šéfa Hornera, aero génia Neweyho a jazdceckú dvojicu Perez-Verstappen.

RB19 pokračuje v nastolenom trende a doťahuje niektoré riešenia, ba priam do extrému. Napríklad predné zavesenie kolies. Spolu s McLarenom je to jediný tým, ktorý vpredu vsadil na pull-rod odpruženie. Celé vyskladanie prednej nápravy a jej geometria je až extrémna a s ohľadom na čisté prúdenie vzduchu a najnižšiu možnú hmotnosť. Odľachčovanie bola mantra zimy, keďže vlani začali s 20kilovou nadváhou.

Bočnice majú ešte extrémnejší profil ako vlani a spodný výsek je brutálnejší vo vedeni vzduchu. Laicky z pohľadu na flow wiz farbu, bolo počas testov jasne vidno ako je smerovaný vzduch. Obtekanie šlo výhradne skrz spodnú časť bočníc, smer zadné podkrídlo.

Celému balíku pomáha vylepšený motor Honda a radosť z prejavu auta sa nedarilo v boxoch zakryť. Celý tým je v kľude a srší z neho pohoda, a aj keď sa snažili, neustále úsmevy, pri diskusii o vývoji a aktuálnom monoposte sa nedali zakryť. RBR je favoritom minimálne začiatku sezóny.

Alpine A523

  • štvrtý v 2022

  • 353 kôl v testoch (deviate miesto)

  • Nový jazdec Pierre Gasly

Viem, že som preskočil Alpine a Aston Martin a nedal som ich do poradia podľa umiestnenia v poslednom šampionáte. Schválne som ich nechal na záver, pretože pre mňa predstavujú najväčšie prekvapenia a zaujímavosti ostatných testov. Alpina je v podstate totálne nové auto, Aston zaznamenal výkonnonstne najväčší skok. O ňom v ďalšej časti, teraz sa pozrieme na francúzsku stajňu.

Alpine vstupuje do novej sezóny ako čiste francúzska stajňa. Alonsa nahradil Pierre Gasly z Alpha Tauri a doplnil druhého francúza Ocona.

Z môjho pohľadu, Alpine prinieslo nové auto. Skoro komplet všetko je prepracované, zmenené alebo aspoň vylepšené. Najazdili aj najmenej kôl, ostali druhí zo spodného konca zoznamu. Mali problémy hlavne s novou zadnou časťou, s prechodom na push-rod zavesenie kolies ušetrili veľa hmotnosti a pomohlo to aj v obtekaní vzduchu, avšak za cenu istých problémov v testoch. Veľký varovný prst pre konkurenciu bolo prehlásenie šéfa týmu Otmara Szafnauera, že auto je pod váhovým limitom. Takže si môžu rozkladať balast, aby si vylepšili rozloženie hmotnosti. Na jazdnom prejave to bolo vidno, auto bolo po celej trati, bolo hravé, vyložene bolo vidno ako hravo a rado mení smer.

Nové je aj predné krídlo, s menším bočným vedením, lamely sa tak neskláňajú. Bočnice majú ďaleko extrémnejší nádych, skosenie dolu a smerovanie vzduchu rovno nad vyústenie venturiho tunelov. Zadné krídlo je o kúsok menšie a ináč zaoblené, skosené. Kapotáž nad motorom má veľmi výrazné vedenie, zvlnenie a vytvorenie riečišťa opäť pre lepšie smerovanie vzduchu dozadu.

Keď monopost fungoval, vyzeral veľmi dobre na trati. Avšak Alpine ostáva veľkou neznámou. Najazdili málo kilometrov, rýchle kolečká sekali v jednotlivých sektoroch. A nikdy za celé tri dni nevyskúšali mäkké a najmäkšie sady pneumatík. Jazdili hlavne na strednej sade. Čiže čistú rýchlosť sa naozaj dozvieme až v kvalifikácii na GP Bahrajnu.

Aston Martin AMR23

  • siedmy v 2022

  • 387 kôl v testoch (ôsme miesto)

  • Nový jazdec Fernando Alonso

Strollovci sú jednoznačne najväčšie prekvapenie testov. Dalo by sa povedať, že sa to dalo čakať už po toľkom čase a s toľkými finančnými prostriedkami, ale zdá sa, že to klaplo ešte viac ako sa očakávalo. Mnohí odborníci ich posúvajú už pred Mercedes, minimálne na začiatku sezóny, v úvodných závodoch a počas testov.

Hneď skraja je ale potrebné dodať, že Aston má obrovský problém a to nie s autom ale s druhým jazdcom. Lance Stroll sa zranil na bicykli, údajne má zlomené obe zápästia a vynechá minimálne prvý a možno aj viac závodov. V testoch ho na dve dopoludnia zastúpil šampión F2, brazílčan Felipe Drugovich. Ako povedal Fernando Alonso v rozhovoroch bezprostedne po testoch, cítiť stratu Strolla, keďže je s týmom dlhú dobu a teda je potrebný aj jeho vstup, či niektoré veci, ktoré Alonso cítil sú nové pre auto alebo nové len pre neho a tak AMR má fungovať. Napríklad brzdový pedál, posilovač riadenia a podobne.

V každom prípade sa Alonsovi darilo, auto vyzerá na trati výborne a strácal na Ferrari len pár desatín v stintoch, ktoré vyzerali ako podobné podmienky, minimálne na úrovni použitých pneumatík. Sám Alonso potvrdil, že skúšal rôzne extrémy nastavenia a ako sa auto bude chovať, úsmevy bolo ťažko schovávať.

V čom tkvie úspech? Nuž ako je otrepané anglické pomenovanie, funguje im celý „package“. Celý aerodynamický balíček funguje, zavesenie kolies, šasi, podlaha. Najvýraznejšia zmena na aute, sú ako tradične bočnice. Na ich vrchu je vytvorená brázda, ktorá sprvu vypadá ako od Ferrari, ale je vedená až extrémne zvažujúcim sa spôsobom dolu, Sam Collins napísal, že pôsobí ako aerodynamický útes.

Na záver by som pridal svoj pohľad na rozloženie síl. Viem, že takéto predpovede nezostarnú dobre, ale ťažko sa odoláva. Takže: 10.) Alpha Tauri || 9.) McLaren || 8.) Alfa Romeo || 7.) Williams || 6.) Haas || 5.) Alpine || 4.) Mercedes || 3.) Aston Martin || 2.) Ferrari || 1.) Red Bull

Realitu uvidíme už tento víkend, na prvom závode tejto sezóny GP Bahrain.

Ondrej Gombala

Ondrej Gombala

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Hudba, Motorsport, filmy Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

232 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu