V predchádzajúcom článku som sa venoval právnej rovine „podnikania“ prostredníctvom aplikácie UBER na Slovensku. Aj v tomto článku zájdem do určitých povinností voči štátu v súvislosti s výkonom tejto činnosti, ale len okrajovo z pohľadu daní a odvodov.
Tento článok bude ale venovaný finančnej rentabilite z pohľadu vodiča, ktorý si týmto spôsobom „privyrába“. Poďme sa pozrieť teda najprv na ceny, za ktoré vodiči Uberu jazdia.
Podľa cenníka spoločnosti Uber zverejneného na ich webových stránkach a rovnako aj aplikácii sa suma jazdného skladá z troch častí. A to z:
1.Základné cestovné (nástupné) – 1,20 €
2.Cena za minútu jazdy – 0,07 €
3.Cena za 1km jazdy – 0,39 €
Vezmime si teda štandardnú jazdu v Bratislave z Hlavnej stanice do Ružinova (Nevädzová OC Retro)

Jazda v pondelok doobeda podľa Google Maps trvá 14 minút a prejdená vzdialenosť je 5,9 km.
Výpočet ceny za jednu jazdu:
1,20 – Nástupné
+
0,98 – Čas (0,07x14)
+
2,301 - Kilometrovné (0,39x5,9)
Spolu: 4,48€ (4,481)
Je známe že spoločnosť UBER si za sprostredkovanie jazdy vezme 25% zo sumy jadzného účtovaného zákazníkovi. To znamená Uber má z jednej takejto jazdy 1,12€
Vodičovi zostane z takejto jazdy 3,36 €
K tomuto celému musíme prirátať zopár zásadných vecí. A to je PHM a počet kilometrov dojazdu ,ktoré musí vodič absolvovať, aby pre zákazníka prišiel. Veď predsa vždy niekde vodič na objednávku čaká a v 90% musí pre zákazníka niekam prísť. Rátajme teda s veľkým nadhľadom priemerný dojazd 1,5km. Priemerné vozidlo má v meste spotrebu okolo 6,5 litra. Pri dnešných cenách PHM môžeme rátať so sumou za 1 liter PHM okolo 1,2€ pri benzíne a 1,1€ pri nafte čiže nám vyjde priemer 1,15€/liter PHM.
Z toho vyplýva že:
- za jeden kilometer jazdy v meste vodič zaplatí na PHM 0,07€.
- vodič z príkladovej jazdy (5,9km so zákazníkom + 1,5km dojazd) zaplatí 0,52€ na PHM (0,518)
- v čistom vodičovi zostane 2,84€
Priemerne za deň vie takýto vodič spraviť cca 17 objednávok – vychádzame z toho, že objednávku nedostáva jednu za druhou, ale na ne aj nejaký čas čaká , približný čas kým pre zákazníka príde, kým príde zákazník, obed, oddych atď.
Čiže vodič zarobí 2,84x17=48,28€ a najazdí 125,8km (v skutočnosti je to viac berieme to s rezervou a optimálny stav)
Za 20 pracovných dní si príde na 965,60€ mesačne.
Keďže je potrebné aby mal vodič všetky potrebné povolenie (aspoň by ich podľa správnosti mal mať, tak ako som uviedol už v minulom článku inak sa vystavuje rôznym sankciám), je potrebné si uvedomiť, že takýto vodič (podnikateľ /živnostník) musí povinne platiť aj nejaké tie odvody a dane.
Čiže za rok zarobí takýto vodič v priemere 11587,20€
Zdravotné poistenie minimum: 60,60€x12= 727,20€
Odvody do Sociálnej poisťovne: minimálne 142,20€x12= 1706,40€
Daň z príjmu po odčítaní paušálnych výdavkov a nezdaniteľnej časti vychádza 135,92€
Daň z motorových vozidiel 115,00€ - záleží od typu vozidla
Údržba vozidla (pneumatiky, oleje, filtre, brzdy, neočakávané poruchy, umývanie a čistenie vozidla, čistenie a dopĺňanie klímy, atď) cca 1000,00€
7902,68 € ročne =658 € mesačne
No a teraz tá zaujímavejšia časť. Uber si z vodičovej jazdy berie 25% čo je vlastne poplatok za poskytnutie služieb. Uber má sídlo v Holandsku, ale služba je dodaná na Slovensku, DPH je za Uber povinný zaplatiť VODIČ u nás na Slovensku v mieste dodania služby. Rátajme ďalej...
Vyrátali sme v úvode, že za jednu jazdu si Uber v priemere vezme od vodiča ako poplatok 1,12€ to je pri 17tich jazdách 19,04€ denne čiže za 20 dní odpracovaných 380,8€.
Zo sumy poplatku 380,8€, DPH tvorí 20% čiže 76,17€ mesačne čo je 913,92€ ročne !!!
Takže vodičovho mesačného zárobku môžeme odrátať ďaľších 76,17€ na DPH.
Čiže sme na sume (658 – 76,17) = 581,83€
A nezarátali sme do tejto sumy napríklad také poistenie vozidla, poistenie proti zodpovednosti za škodu, prípadný leasing vozidla...
Či je toto „podnikanie“ naozaj tak lukratívny kšeft mi tieto čísla stále dávajú dôvod na pochybovanie, no každý si musí urobiť mienku sám. Nehovorím, že každý má na to rovnaký názor a iný názor rešpektujem. Niekto sa s týmto článkom stotožní, niekto nie. Ale ak sú moje výpočty v poriadku je na každom vodičovi rozhodnutie, či je ochotný ničiť vlastné auto za tieto sumy zárobkov a tráviť kopec času za volantom auta čo býva hlavne v Bratislave dosť psychicky a fyzicky náročné...