Jeho agresia zasiahla tým najbrutálnejším spôsobom do života miliónov Ukrajincov a Ukrajiniek. Mnohí prišli o život, mnohí o zdravie, strechu nad hlavou a domov.
Vojna zmenila aj náš život. Pomáhame a to dobro pomoci nás zušľachťuje a spája. Rok vojny však zasieva aj rozdelenie do našich priateľstiev a rodín. Nevieme sa akosi zhodnúť na tom, čo je to vlastne mier a ako ho dosiahnuť. V rozpakoch stojíme zoči-voči „mierovým“ pochodom, ktoré apelujú na odmietnutie násilia, zbraní a vojenskej služby ako takej. Jedným dychom však ospravedlňujú akési čudesné právo agresora a jeho počínanie nazývajú obranou.
Judeokresťanská tradícia, na ktorú sa u nás mnohí tak často odvolávajú, veľa hovorí o mieri. Biblickí proroci rozvíjali svoje vízie o globálnej ríši pokoja, kde vlk s baránkom budú ležať vedľa seba. Ježiš vyzdvihuje tých, čo tvoria pokoj a šokuje myšlienkou, že špirálu násilia možno preťať len, keď odmietneme na násilie odpovedať násilím.
Organizátorom dnešných „mierových“ pochodov, ktorí odrazu odmietajú vziať do ruky zbraň (aj keď nejeden z nich je držiteľom zbrojného pasu azda aj s právom nosiť zbraň) však uniká dôležitý kontext odvekej ľudskej túžby po mieri. Ten zdôrazňujú aj spomínané biblické texty.
Mier je možný len tam, kde je spravodlivosť. Biblický pojem ŠALOM, pokoj, nie je odkazom na kľud vynútený presilou zbraní a moci. Obsahom tohto pojmu je aktívny pokoj, ktorý vzniká a je možný len tam, kde je spravodlivosť. Kde sa ľudia vzájomne rešpektujú vo svojej dôstojnosti.
Rok po nevyprovokovanom útoku Ruska na Ukrajinu je táto súvislosť azda to najdôležitejšie, čo by sme si mali uvedomiť, keď používame slovo mier a sporíme sa o to, ako ho dosiahnuť.
Ondrej Prostredník
teológ a publicista
člen predsedníctva Progresívneho Slovenska