McCain je hrdina, Obama je superstar

Bol to naozaj smutný pohľad na uznávaného politika a vojnového veterána, Johna McCaina, ako sa minulý týždeň usiloval zaujať Obamom posadnuté mainstreamové médiá USA. Obama s dvomi desiatkami novinárov vrátane troch známych moderátorov správ odcestoval na zahraničnopolitické turné a v amerických médiách sa tak naplno odhalil nielen extrémny rozdiel vo vnímaní prezidentských kandidátov, ale aj rozdiel vo vedení ich prezidentskej kampane.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)
Kandidát McCain nakupuje.
Kandidát McCain nakupuje. (zdroj: AP)

Pokiaľ Obama sa v správach objavoval v spoločnosti uznávaných politikov, či do detailov zinscenovaných situáciách pred davmi ľudí, McCain jedol s hŕstkou voličov v nemeckej reštaurácii, "nenútene" nakupoval v potravinách s mladou mamičkou, a uisťoval svojich voličov, že by radšej prehral kampaň ako vojnu v Iraku. Americkí humoristi nezabudli sarkasticky dodať, že zatiaľ všetko vedie k tomu, že prehrá oboje. Herec a konzervatívny prominent Ben Stein označil McCainovu volebnú kampaň za najpatetickejšiu v histórii. Jeho jedinú šancu na zvrátenie negatívneho vývoja vidí v spolupráci so stratégom Karlom Roveom, ktorý stál za volebným víťazstvom Georgea W. Busha v roku 2004. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Európania spravili z Obamu superstar

Titulka magazinu Spiegel
Titulka magazinu Spiegel 

Agentúra Associated Press vychŕlila minulý týždeň desiatky správ o afroamerickom kandidátovi, a nevyhla sa ani nadpráci o tom, kedy, koľko a ako chodí Obama behať. Konzervatívny novinár Glenn Beck si vo svojom štvrtkovom komentári kládol otázku, či Obama vlastne kandiduje na funkciu prezidenta alebo Mr. Universe. Odpoveď na jeho otázku pritom naznačil nemecký Spiegel, keď si na svoju titulku k fotke Obamu zapožičal logo z reality show Nemecko hľadá Superstar.  

McCainov štáb nedokázal konkurovať

Pre takmer 72-ročného McCaina bolo v takejto atmosfére takmer nemožné prísť s mediálne atraktívnymi témami. Je však smutné, že jeho štáb pripravil počas veľkej Obamovej cesty pre McCaina iba program v podobe tradičných diskusií s občanmi, „nenútenej“ pomoci pri nákupe potravín v Pensylvánii, či na fóre bojovníkov proti rakovine. McCain si dal v deň Obamovho berlínskeho prejavu obed s podnikateľmi v nemeckom Schimdt´s Sausage house v štáte Ohio. Niekoľko médií to síce pritiahlo, ale po troch odvysielaniach McCainovej vety: „Rád by som mal v Nemecku politický prejav, o ktorý by sa Nemci zrejme zaujímali, ale radšej by som tak urobil ako prezident než ako kandidát,“ sa televízie vrátili k úryvkom Obamovho prejavu v Berlíne.

SkryťVypnúť reklamu

Z osobností McCainovi reálne pomohol iba dalajláma

Médiá dokonca nevenovali už toľko pozornosti ani minulotýždňovým McCainovým tvrdeniam o potrebe zabezpečiť iracko-pakistanskú hranicu, a to ani napriek tomu, že tieto dve krajiny spolu nehraničia.  Ani George Bush senior, ani Lance Armstrong nestačili prebiť palcové titulky a headliny o Obamovi. McCainovým hviezdnym okamihom bolo napokon piatkové stretnutie s dalajlámom, ktorého oslovili McCainovi ľudia iba krátko predtým. Pozitívny imidž duchovného vodcu v USA McCainovi rozhodne pomohol príjemne uzavrieť náročný kampaňový týždeň, aj keď prišiel trocha neskoro.  

SkryťVypnúť reklamu

„Médiá sa zaľúbili do Obamu“

Obamova cesta a jej mediálne pokrytie boli v USA prehnané a McCain si to uvedomoval. Namiesto toho, aby však upozornil na politický a kampaňový rozmer Obamovho zahraničnopolitického turné, zmohol sa len na opočúvané frázy o Obamovom chybnom postoji k vojne v Iraku a na jeho odmietavý postoj k ropným prieskumom v pobrežných oblastiach. „Je to tak ako to je“, komentoval McCain nedostatočné mediálne pokrytie svojej kampane, stojac po boku mlčiaceho Georgea Busha staršieho počas tlačovej konferencie minulý týždeň.   

Nešťastným vyvrcholením úsilia McCainovho štábu upozorniť na neobjektívnosť médií bolo zverejnenie satirického videoklipu o novinároch zaľúbených do Obamu na domovskej stránke McCaina. Klip na druhý deň po jeho zverejnení zmizol a na Youtube k nemu pre istotu nebolo možné pridávanie komentárov, pretože reakcie by boli zrejme kritické. Pod klip sa totiž podpísal práve ten kandidát, ktorý v internetovom svete dominovanom mladými angažovanými Obamovcami nemá takmer žiadnu základňu. McCain pritom na začiatku kampane neraz pripomínal, že chce viesť „najpozitívnejší druh kampane“. 

SkryťVypnúť reklamu

   ((video))  

Dnes sú obaja kandidáti späť na americkej pôde, ale nerovný mediálny súboj tým pre McCaina ani zďaleka nekončí. To dokázali už aj prvé pondelňajšie správy o odstránení kožného výrastku z McCainovej tváre. Hoci sa senátor snažil hovoriť o potrebe obnovenia ťažby ropy v pobrežných oblastiach, médiá obrátili svoju pozornosť na jeho náplasť na líci a celkový zdravotný stav niekdajšieho pacienta s rakovinou kože. Na spadnutie je však McCainovo rozhodnutie o viceprezidentovi a všetci novinári pozorne sledujú aj volebné preferencie. Od minulého piatka sa podľa denných prieskumov agentúry Gallup začalo na Obamových preferenciách prejavovať zahraničnopolitické turné, ale aj McCainova stagnujúca kampaň. V pondelok by Obamu volilo 48 percent voličov, McCaina 40, pričom iba pred týždňom mal McCain 42 percent a Obama 45 percent.  

Do volieb však zostáva presne 99 dní a v americkom volebnom systéme preferencie vyše tri mesiace pred voľbami nehovoria veľa o budúcom prezidentovi. Takže McCain má ešte stále dosť času na zmenu kampane tak, aby zaujal americké mainstreamové médiá. Otázne zostáva, či vypočuje Steina a siahne po radách Bushovej šedej eminencie, Karla Rovea.

Marika Ondruchova

Marika Ondruchova

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

41 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

49 článkov
SkryťZatvoriť reklamu