Cez víkend som si pozrel túto novú urbanistickú štúdiu a zase som raz guľal očami, na čo všetko sa v tomto štátiku uprostred Európy nájdu peniaze.
Už samotné peniaze minuté na jej obstaranie sú vyhodenými peniazmi, pretože nespĺňa základné atribúdy kvalitnej štúdie. V niektorých zásadných veciach nevychádza zo skutkového stavu. Je povrchná, v niektorých častiach vyslovene neodborná, protichodná a zavádzajúca. Riešené územie (t.j. lesopark medzi dvoma Draždiakmi) účelovo nazýva „zanedbaným územím", ktoré „pôsobí neudržiavane". Štúdia je v rozpore s platným územným plánom riešeného územia. Hoci má pojednávať o lesoparku, autori v nej navrhujú aj ďalšie zahusťovanie výstavby v tesnej blízkosti obytných budov.

Lesopark je podľa autorou štúdie „zanedbanéúzemie“
Štúdia je neprípustne centralistická a megalomanská. Územie lesoparku navrhuje premeniť na striktne organizovaný park plný umelých prvkov a výrazných zásahov slúžiaci na komerčnú rekreáciu a zábavu obyvateľov celej Bratislavy.
Za azda najradikálnejší zásah do prirodzeného prostredia súčasného lesoparku možno považovať vybágrovanie umelého kanálu medzi Veľkým a Malým Draždiakom.
Tento kanál je symbolom celého zámeru - odkrýva snahu magistrátu pretlačať komerčnú zábavu všade, kde je to možné - tentokrát z Veľkého na Malý Draždiak. Niekto sa nám takto zrejme snaží naordinovať tú „správnu zábavu", ten „správny relax". Z navštevníkov lesoparku v okolí Malého Draždiaka zrejme niekto nemá „náležitý úžitok".

V tomto miesta má byť Malý Draždiak napojenýna umelý kanál
Štúdia plánuje zlikvidovať tisíce a tisíce stromov. V prípade realizácie masívnych výrubov vzrastlých stromov a výrazného presvetlenia súčasného lesoparku dôjde k zníženiu prevádzkovej bezpečnosti ponechaných drevín. Zároveň dôjde k prehrievaniu a vysušovaniu horných pôdnych horizontov. Najmä počas jarných a letných mesiacov to bude mať za následok zvýšenie požiarneho rizika. Starší obyvatelia Petržalky si istotne spomenú, ako v 80-tych rokoch v mladom rozvoľnenom nezapojenom poraste medzi Draždiakmi horelo niekoľkokrát ročne. Húkanie sirén požiarných áut bolo bežným „spestrením" letných horúčav. V poslednom desaťročí poklesol výskyt požiarov v tomto území prakticky na nulu. Hlavným dôvodom zníženia požiarovosti je to, že tu vznikol skutočný les - horizontálne zapojený, tieniaci povrch pôdy, vyrovnávajúci vlhkostný režim pôdy a mikroklímou podstatne vyrovnanejšou a miernejšou ako exponované otvorené plochy.

Dnes patria tieto lesy medzi najhodnotnejšie lokality v Petržalke. V tesnej blízkosti obytných zón prirodzene vyrástol les, ktorý ľudia prirodzene využívajú na oddych a rekreáciu, najmä po pracovnej dobe a počas víkendov. Z lesa sa tak stal lesopark.

Lesopark denne navštívia stovky ľudí, ktorí po dennom zhone v meste cítia potrebu oddychovať v nenarušenom prostredí. Najmä okolie Malého Draždiaka a priestoru medzi Malým a Veľkým Draždiakom je cez jarné a letné víkendy plné ľudí opaľujúcich sa na dekách, sediacich pri vode alebo pri ohni na vyhradených ohniskách, plné mamičiek s detskými kočiarmi, plné cyklistov, korčuliarov, prechádzajúcich sa. Neviem, kde autori štúdie nabrali tú drzosť napísať, že „z hľadiska sociálnej bezpečnosti územie pôsobí veľmi nebezpečne ... preto časť obyvateľov mesta nevyužíva toto územie na každodennú rekreáciu". Ak sa magistrátu podarí pretlačiť takúto technokratickú víziu plytkého komerčného parku, som presvedčený o tom, že mnohí z tých, čo dnes toto územie na rekreáciu využívajú, sa novému vyumelkovanému parku budú znechutene vyhýbať. Nie všetci sa mu však budú môcť vyhnúť - budú ho mať totiž priamo pod oknom.

Zámer vybudovať takýto typ bratislavského „central parku" nepochybne pritiahne hlučnejšiu klientelu. Na mieste dnešnej horárne má stáť trojkomplex reštaurácia+kaviareň+cukráreň. Okrem hluku z tohto komplexu budú obyvatelia priľahlých domov dlho do noci počúvať exotické zvuky z MiniZOO, ktorá má susediť s reštauráciou.
Zámer vybudovať takýto typ bratislavského „central parku" nepochybne zvýši dopravnú zaťaženosť priľahlého územia. Už dnes celá Bratislava a okolie trpí „dopravným samovývojom". Samovývoj patrí do prírodných rezervácií, v mestách si ľudia volia a platia svojich zástupcov na to, aby riešili ich problémy. Snaha priťahovať na jedno miesto pol Bratislavy je pri súčasných dopravných kapacitách a neexistencii funkčnej hromadnej dopravy obrovský hazard a nezodpovednosť. Môže sa stať, že cesta z domu za oddychom a späť domov bude pre väčšinu skúškou nervov.
Autori štúdie (zrejme si uvedomujúc dopravnú záťaž, ktorú ich centralistická vízia spôsobí) navrhujú v okolí lesoparku vybudovať niekoľko stoviek parkovacích miest pre automobily. Tento návrh môže pre mnohých Petržalčanov pôsobiť uľavujúco (vzhľadom k dnešným nedostatočným parkovacím kapacitám), avšak obávam sa toho, že väčšina novonavrhovaných parkovacích miest nebude slúžiť na odľahčenie súčasného stavu. Je dosť pravdepodobné, že po prípadnej realizácii tejto štúdie hrozí ešte akútnejší nedostatok voľných parkovacích miest v okolí.
„Čerešničkou na torte" je návrh postaviť hromadnú garáž pre 224 automobilov v priestoroch dnešného detského ihriska za Starhradskou ulicou. 224 ďalších výfukov tam a späť, každý deň popod okná obyvateľov tejto ulice. O totálnom ignorovaní potrieb miestnych detí, mládeže, ale i mladých mamičiek, ani nehovoriac.

Toto ihrisko, na ktorom som ako malý chlapechrával hokej a futbal, má zmiznúť
Zo štúdie nie je jasné, koľko má táto megalománia stáť a kto ju má zaplatiť. Nie je vôbec jasné koľko bude stáť každoročná údržba navrhovaného parku, najmä jeho zavlažovanie a čistenie kanálu. To sú otázky, na ktoré sa budem dnes, na verejnom prerokovaní „Urbanistickej štúdie mestský lesopark Draždiak v mestskej časti Petržalka", pýtať. Začiatok je o 16.30 v miestnosti č. 5 na prízemí Primaciálneho paláca v Bratislave. Príďte si vypočuť odpovede na takéto otázky a prípadne sa tiež spýtať vašich volených zástupcov, ako si to predstavujú s financovaním a udržateľnosťou tohto zámeru. A nevahájte prísť aj neskôr, ak nebudete stíhať. Nenecháme ich predsa rozhodovať o nás bez nás.
Fotografie: Lenka Oružinská, Róbert Oružinský