Ďalšie zamyslenie nad "otvorenou tématikou" (o opensource).

Názory otvorenej komunity na propagáciu open source sa diametrálne odlišujú. Na poli profesionálnom je veľa nadácií, komunít, orgánov, ktoré sa snažia vtlačiť myšlienky open source do legislatívy, do štátnej správy, do verejného života. Mne osobne je to šum a fuk aké má postavenie slobodný softvér v tej vyššej sfére ekonomického a priemyselného života. Mne ide o desktop a IT vzdelanie obyčajných užívateľov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Z mojich skúsenostíz mojej blízkosti môžem považovať obyčajnéhoužívateľa za človeka, ktorý: na kancelárskuprácu s počítačom používa MS produkty soperačným systémom MS, na prehrávanienelegálnych kópií filmov a hudby používaprehrávače stiahnuté z internetu (freeware), vo svojejsoftvérovej zbierke má aj nelegálny prekladačjazyka plus nejaký obdorný (kreknutý) program.Nič iné užívatelia ktorých poznám, kusvojej bežnej práci nepotrebujú. O alternatíveani neuvažujú pretože žiadne reálne sankcie im zatoto používanie nehrozia!   Bežný mladýčlovek, ktorý sa stretáva v s počítačom vškole je vzdelávaný iba málo kvalifikovanýmipedagógmi ( ospravedňujem sa výnimkám), ktorízískali IT vzdelanie takpovediac na kolene a výučbaprebieha na MS produktoch, kde sa už v mladom veku fixuje do hlavy,že počítač pracuje vďaka MS. Ak je IT učiteľ o niečolepší ide do komerčnej sféry. Ak mi chcete oponovaťtak môžem uviesť, že pár mojich priateľov bolo učiťv rámci prípravy na pedagogickú činnosť nastredných školách v Trnave, Bratislave, Nitre a ani najednom z nich nemali v osnovách prácu s inýmiako MS produktami. Otázkou zostáva prečo? Slovenskoasi nechce mať rozhľadených zamestnancov.   Môj pohľad navysoké školstvo je taký, že komunikácia soštudentmi prebeha internetom oznámeniami vo formátedoc a tabuľkami xls. Učitelia vyžadujú pri vytváranídokumentov seminárnych prác, referátov, zadaníatď. MS formát doc. To isté je pri prezentáciách,pretože prezentácia = ppt, alebo keď je modernejšíštudent tak swf. Školstvo používa produkty MS. Platítaké nepísané pravidlo, že vysokoškolskýštudent má počítač! A učiteľ si myslí, žekaždý počítač má v sebe MS produkt. Odovzdaťbakalársku/inžiniersku/doktorantskú prácu voformáte odt je riziko. Učitelia nevedia (česť výnimkáma informatikom) že existujú aj iné formáty. Akomám vysvetliť učiteľovi, že mu nemôžem odovzdaťseminárku v jedinom formáte ktorý on pozná,keďže nemám kúpenú licenciu MS produktu abysom mu ju mohol odovzdať (viem, že OpenOffice vytvára aj MSformáty, ale pri velkých textových objemoch aformátovaní sa to v MS zobrazuje hocijako ináčako pekne – aj keď s najnovšou verziou OO už vidím ibamálo chýb). Na 90% sa mi vysmeje a pošle ma preč nechnetrepem. V mojej škole prebieha zaujímavý projekt. Dotzv "poolov" kde sa dá chodiť na internet je asi 20- 30 počítačov s linuxovou distribúciou Fedora Core4. Na plochách desktopov je kopec posťahovaného"balastu" ako sú hry, napalovacie programy a inéveci pod MS. KDE nepoužívam, ale viem, že je dostatočneprehľadné a lokalizované na to aby sa s nímdalo pracovať aj bez znalosti Linuxu. Stačí čítať.Mne vychádza s toho iba jediné: nedostatok pri ITvzdelávaní. Ako vysvetliť študentovi vysokej školy,že má spustený Linux, má na počítačiešte aj nalepeného Tuxa a on podoťahuje na plochu programipod MS produkt? Ako mám vysvetliť učitelovi, že nechcemporušovať autorské práva MS a preto používaminé programové vybavenie? Pochopí to vôbec?Asi áno, ale iba málo z nich o tom aj uvažuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na druhej strane stojískupina ktorá do IT vidí a aj uvažuje ako zlepšiťpráve danú situáciu. Týmto luďom držímpalce. Na poli IT vzdelanosti je u nás ultravysoké(ak chcete bližšie informácie o ultravysokom vákuu,tak rád poskytnem) vákuum. IT nie je iba pre vybranúskupinku ludí, ale pre všetkých. Čo sa týkalicencovania programov, tak licencie sú v mojom okolíľuďom ukradnuté. Takým tým obyčajnýmužívateľom. Informatici sa s licenciami stretávajúdenno denne. Niektorý aj začínajú rozmýšlaťo tom (hlavne keď chcú svoj produkt vypustiť do sveta podnejakou z nich) čo to vlasne tá licencia je. Obyčajnýužívateľ má však v tomto jasno: niesom veľkáfirma, takže si môžem nainštalovať všetko. Viac menej(niekedy) nesúhlasím (aj keď logiku mu nemôžemodoprieť) s výrokom: „Potrebujem sa to naučiť, peniazenemám, a v zamestnaní to odo mňa chcú. Nechcembyť znevýhodnený od ostatných, ktorí sprogramom pracujú.“ CAD/CAM programy, MATHLAB, ANSYS atď.sú nehorázne drahé. Otázka zostávači sa to nedá riešiť aj ináč, ako neustálimobchádzaním licencie. Moje riešenie by bolopokračovanie vo vytváraní ED (edukačnýchverzií), alebo zásah priemyslu do školstva. Priemyselby mal pomáhať školám ku zakúpeniam licencií,pretože je jednoduchšie nechať študenta nech sa učí 5rokov, ako potom očakávať že po 3 mesiacoch školenia budez neho odborník. Čiastočne toto už prebieha, ale otázkouzostáva či v dostatočnom rozsahu (jedna licencia nestačí,všakáno). Veľké zahraničné podniky si semvývoj aj tak nedonesú, možno preto nevidia budúcnosťtakýchto krokov, podľa mňa však vývoj na Slovenskupráve bez neinforamtikov vzdelaných informaticky nemášancu.

SkryťVypnúť reklamu


Ďalšou otázkouzostáva záujem ľudí o niečo ako IT. Obyčajnýužívateľ prešiel za poslednú dekádupoužívaním MS DOS 5 a vyššie, Win 3.11, Win 98 a WinXP. Tieto operačné systémy sa inštalovali ako OEMsystémy už pri kúpe počítača. Osobne viem ibao firme Shark Computers, ktorá chvílu ako OEM systéminštalovala do počítačov Slackware, avšak nie za účelompridania hodnoty do stroja, ale iba preto aby v počítači boloperačný systém. Chvílku som s nímpracoval ako s bežným operačným systémom naVIA procesore, s trošku exotickým hardvérom a mojesubjektívne zhodnotenie: dobrá alternatíva.Takže otázkou zostáva načo je bežnémuužívateľovi MS produkt ak mi naozaj na bežnú prácustačil Slackware (ktorý monohí považujú zanajlepšiu cestu Linuxom). Mali by naše školy vyučovať niečo otom ako pracuje počítač? To že softvér je nadstavbahardvéru vám odrecituje každé dieťa základnejškoly, ale rozumie tomu? Musí bežný používateľrozumieť že kódy programov sú chybné a jejednoduché človeku, ktorý si niečo o tej chybenaštuduje dostať sa do počítača a porušiť tak súkromiedruhého. Potrebuje spoločnosť byť v tomto ticísročípripravená viacej ako doteraz? A kde do tohto patríopen source? Patrí niekam k všeobecnej rozhľadenosti? Nielen pre vysokoškolsky vzdelaných ľudí, ale aj pretých, ktorí si doteraz myslia, že za software saneplatí. Áno neplatí, ak programátorpovie: „Ľudstvo tu máš a ber si, zlepšuj a vzdelávajsa.“ Kým budú v bežnom živote deti vidieť, ževšetko sa dá oklamať a ukradnúť nečakajme, že našaspoločnosť bude napredovať k lepšiemu. Ak mám pravdupovedať je mi z toho smutno!

Peter Oslanec ml.

Peter Oslanec ml.

Bloger 
  • Počet článkov:  255
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Slon v porceláne Zoznam autorových rubrík:  LinuxPoviedky a rozprávkySloboda v ITPrírodaTechnika a technológiaHudbičkaFedora CoreHodené do kotlaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

145 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

236 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu