Viete čo je to Dalton?

Dalton spĺňa naše predstavy o ideálnej škole, o škole, ktorá nestresuje, netraumatizuje, ale znamená pohodu pri práci, usmievavé deti, učí ich vyhľadávať informácie a využívať ich prakticky pri vyučovaní, prekonávať ostych pred ostatnými, spoliehať sám na seba, a nepreberať pasívne učivo predkladané učiteľom. Zlepšuje vyjadrovacie schopnosti a predovšetkým vedie žiaka k zodpovednosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Takto pracujú moji prváci v Daltonskom bloku.
Takto pracujú moji prváci v Daltonskom bloku. 

Motto:

Everythingthe pupil can ,the teacher must not do!

Všetko,čo môže urobiť dieťa, nesmie robiť učiteľ!

Hlavné zásady :

- výchovaje zameraná pedocentricky ( na dieťa)

- zmenaúlohy učiteľa v tom zmysle , že nielen dáva informácie, ale učí žiakov s nimipracovať

- vizualizácia– všetko, čo žiak úspešne dokončí, musí byť vidieť

- individualizáciavyučovania v tom zmysle,že brať do úvahy fakt, že všetci žiaci v rovnakom vekusa neučia rovnako

- vlastnépracovné tempo- s individuálnou pomocou môžu všetci zvládnuť určitý súbor vedomostítzv.OSOBNÉ MAXIMUM

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- každýmusí zažiť pocit uznania a úspechu

- neprítomnosťohrozenia-každý potrebuje pracovať v pokojnej atmosfére bez strasu a strachu

Čo prináša Dalton deťom?

Učí ich „učiť sa“. Učí ich schopnosti komunikovať,spolupracovať a pomôcť druhým, pochybovať a overovať si poznatky z rôznychprameňov a zdrojov informácií. Umožňuje všetkým zažiť úspech.

Čo prináša Dalton učiteľovi?

Pri dobrej organizácii vyučovania umožňujú daltonskémetódy učiteľovi účelne zamestnať všetky deti, venovať sa pomalším žiakom anadaným dovoľujú postupovať v práci rýchlejšie a riešiť úlohy nad rámec osnov.

Čo prináša Dalton spoločnosti?

SkryťVypnúť reklamu

Škola pripravuje deti na život v budúcnosti. Akosamozrejmú zložku vzdelania preferujeme schopnosť samostatne vyhľadávať informácie,riešiť problémy, hľadať súvislosti,tvoriť si svoje vlastné názory a vedieť ichobhajovať, naučené použiť v rôznych životných situáciách a v prípade potreby tonaučiť aj druhých.

Základné pedagogické princípy Daltonu:

Samostatnosť a zodpovednosť

Ak deti pacujú samostatne,učia sa: - samostatne hľadaťriešenie

- pracovať bez toho, aby sa neustále pýtalina niečo učiteľa

- navzájom si pomáhať a akceptovať pomoc

-pracovať vlastným tempom

- prežívať sebauspokojenie zosamostatne zvládnutej úlohy

SkryťVypnúť reklamu

Samostatné učenie je dôležité, pretožespoločnosť sa mení a ľudia sa musia učiť každý deň, po celý život. Podľaskúseností sa žiaci naučia oveľa viac, keď si sami získavajú vlastné poznatky avedomosti. Toto nazývame „poznaním z prvej ruky“.

Voľnosť-sloboda žiakovej práce

Slovo sloboda v spojení so školou môže, najmä urodičov, vyvolať predstavu chaosu, dojem, že si deti môžu robiť, čo chcú, ževšetko je možné, že nie sú žiadne pravidlá a hranice. Sloboda v Daltone nie ježiadnym uvoľnením, tým menej nedisciplinovanosťou, v skutočnosti je opakomoboch. Dieťa, ktoré si robí, čo chce, nie je slobodným dieťaťom, pretože sastáva „otrokom“ zlých návykov, stáva sa sebeckým a nevhodným pre život vspoločnosti. Preto radšej uprednostnime slovo „voľnosť“, ktoré vyjadruje pojemzodpovednosť. Tým, že sa učiteľ vzdáva vlastnej dôležitosti a iniciatívu dávažiakom, prenáša zodpovednosť za učenie na žiaka a tým ho motivuje.

SkryťVypnúť reklamu

Spolupráca s ostatnými

Daltonská spolupráca má svoje špecifiká.Predovšetkým ide o spoluprácu ako pomoc založenú na asistencii jednej osobydruhej v procese učenia. Aby dobre prebiehala, musia sa v triede dodržovaťpravidlá spolužitia, založené na úcte k sebe i k druhým, na snahe porozumieťdruhému. Spolupráca pri riešení neznamená len ponúknuť pomocnú rukuspolužiakovi, keď ju potrebuje. Znamená tiež priebežne spolužiaka nevyrušovaťtam, kde to nie je treba.


Moja trieda.

V mojej triede prebieha Dalton v dvoj až trojhodinovombloku jeden deň v týždni. Deti pred samostatnou prácou sú bližšie zoznámené sobsahom úloh. Porozumenie úlohám je základnou podmienkou úspešnej činnosti.Súzopakované dôležité pravidlá pre samostatnú prácu – pravidlo odloženejpozornosti, vzájomnej pomoci, voľného pohybu detí po triede, ukladanie hotovýchpracovných listov atď. Pri práci potom už musí spoliehať každý sám na seba.

Princíp voľnosti dáva deťom možnosť voľby pracovnéhomiesta. Môže byť iné, než to, kde pracujú pri klasických hodinách. Pokiaľ topovaha úloh dovolí, môžu deti pracovať tiež na koberci a inde. Voľnosť majú ajpri voľbe úlohy, ktorou chcú začať a vo výbere pomôcok, ktoré použijú.

1. ročník- základné školské návyky

- pravidlá práce v daltonskom bloku

- priebeh

- výber úloh

- hodnotenie

2. ročník – rozšírenie zručností z 1. ročníka

- zvyšovanie náročnosti

- zaradenie skupinovej práce

- projekty

Jana Ostradecká

Jana Ostradecká

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som učiteľka na 1.stupni ZŠ, matka dvoch adolescentov a manželka podnikateľa. Milujem orientálny tanec a šialene ma bavi numerológia. Tak ma tu teda máte! )))))Moja webova stranka:www.ostradecka.estranky.sk Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,075 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

316 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu