Existuje lákavejšia predstava podnikateľa, ako mať každý deň istých zákazníkov? Čo vyrobím, to predám. Žiadne riziko, žiadne straty. Pre niektorých science fiction, pre iných každodenná realita. Čo by za to dali napríklad mliekari. Namiesto toho každý deň poukladajú svoje jogurty do regálov medzi tridsať ďalších výrobcov a konkurujú. Cenou, chuťou, sortimentom. Zajtra opäť, pozajtra zase.
Minule mi telefonoval zástupca firmy z Prešova. Keď už volal štvrtý krát, súhlasil som so stretnutím. V stredu ráno o deviatej u mňa v kancelárii. Prišiel, dva kovové kufre so sebou a ponúkal vínny servis. Že čo? Z kufrov povyťahoval vzorky asi pätnástich vín, nech degustujem. Na zdravie. Ráno o deviatej, v práci. Mal som si vybrať vína, ktoré by mi posielali kuriérom v dohodnutých intervaloch. Jednoducho, pravidelný zákazník, žiadne riziko.
Zatiaľ čo v niektorých odvetviach nemysliteľné, v iných sa nad tým nikto nepozastaví, každodenná realita. Banky, mobilní operátori, predajcovia plynu, elektriny ponúkajú viazanosť ako na bežiacom páse.
Vezmime si napríklad, taká hypotéka. Pri päť ročnej fixácii má banka po celý čas isté úroky. Bude však mať aj motiváciu zlepšovať alebo zlacňovať služby? Vedeli ste, že väčšina našich bánk ponúka fixácie aj na desať a viac rokov? Prečo asi?
V Čechách už sú banky, ktoré našli odvahu klientom nedávať železnú guľu na nohu. Ponúkajú hypotéky síce nie úplne bez poplatku za predčasné splatenie, no ten je skutočne minimálny. Tá najodvážnejšia, Air Bank má poplatok 0,2%. Oproti bankám na Slovensku s poplatkom 5% je rozdiel priepastný. Ponúknuť takéto podmienky už chce odvahu a guráž dennodenne bojovať s ostatnými. V opačnom prípade hrozí, že klienti zo dňa na deň naberú iný smer.
Tak kto nájde odvahu aj na Slovensku? Kto sa pobije o ľudí, ktorí nechcú na zmluve pokutu za predčasné splatenie hypotéky vyššiu, ako za nameranú sto desiatku v obci?
Pozn. Viaceré tieto moje názory som už prezentoval na Ekonomickom fóre dňa 27.10.2015 na tému „Férovosť a jej dopady na koncového spotrebiteľa“.