Asi dva mesiace dozadu som s kamarátom pri káve preberal postavenie kamionistov na Slovensku. Kamrát ako majiteľ takejto firmy vysvetľoval ako ide tento biznis za posledné roky dole vodou. Jeho otec začínal v 90-tych rokoch s týmto biznisom a postupne sa prepracoval na firmu, ktorá v najlepších časoch prevádzkovala 30 kamiónov. Taktiež mi priblížil ako za posledné roky ide podnikanie v tomto fachu dole vodou. Na čele všetkého stojí ako inak svetová kríza. Pokles prepravy sa dotkol každého prepravcu takže objemy a kilometre šli dole. Spotrebné dane na naftu uvalené Slovenskom dávajú dlhú dobu prepravcom ďalší klinec do rakvy a teraz sa k tomu primiešalo preslávené mýto.
Ako minister Vážny uviedol v jednom rozhovore- cena mýta na Slovensku je vysoká, pretože chceme vytlačiť náklad na železnicu. Tuto ale vidím troška zásah do podnikania kamionistov. Ako všetci dobre vieme železničná doprava na Slovensku je v kríze ,Cargo, podľa premiéra pred 4 rokmi zlaté vajce Slovenskej ekonomiky, minulý rok prežilo iba vďaka štedrej dotácií. Prirodzene vládu už asi ďalej nezaujíma osud prepravcov a všemožne sa snaží hociakým sposobom nahnať aspoň nejaký ten kšeftík železnici. Ťažko povedať, či pán minister myslel aj na efektivitu kombinovanej prepravy. Do toho ale teraz vŕtať nemusíme. Aj tak sa nenájde hlupák, ktorý by prepravoval neefektívne, iba ak nejaký štátny podnik. Každopádne ministerstvo tým zabilo dve muchy jednou ranou- či už vysokou cenou alebo poprípade aj presmerovaním nejakého objemu na železnicu stále tým získa.
Ďalším argumentom pre mýto bola preplnenosť ciest kamiónmi. Vysoká cena tak možno prinúti niektorých zahraničných obísť Slovensko.Aj tak už niektorí teraz obchádzali Slovensko pre vysokú cenu nafty a zlú cestnú sieť.
To, že výstavba dialnic je prioritou asi šiestej vlády je skrátka nonsens. Bodaj by ľudia nenadávali na kamionistov že sú všade keď v podstate neexistuje dialničná sieť po ktorej by premávali- napríklad koridor Poľsko- Maďarsko. Tak sa kamióny stávajú nepohodlnými účastníkmi cestnej premávky. Sám nemám rád keď cez dedinu uháňa poliak asi osemdesiatkou.
Na záver treba ešte spomenúť autobusovú prepravu, ktorá samozrejme zavedením mýta zdražie. Stavím sa že budúci rok budú prepravcovia aj vďaka mýtu žiadať od VUC-iek viac peňazí na kompenzovanie strát. A tuto zase vidím pozitívum pre štátnu kasu, kde sa peniaze VUC prelejú do štátneho rozpočtu.
Problémy týkajúce sa výdaja palubných jednotiek a nie najlepšie fungujúci systém, ktorý raz za pár hodín padne je iba čerešničkou na torte zvanej Mýto. Zase sa niekto nabalil a nabalí na projekte ktorý mal uľahčiť výber poplatkov za dialnice. To že skrachuje pár dopravcov, niekoĺko ľudí príde o prácu a zvýšia sa ceny cestovného je iba bonusom od vlády pre nás, občanov.