Aj v samospráve platí, že všetka autorita verejných činiteľov pochádza zo zákona. Toto, priznávam, nemám z vlastnej hlavy. No osvojil som si to za tých pár rokov. Aj okolitý svet dokazuje, že akokoľvek niekto, kto má autoritu na základe pôvodu, spoločenského postavenia, výsledkov vlastnej práce či inej formy vlastného úsilia sa snaží touto autoritou ospravedlňovať alebo prikrývať deformity zákona, na základe toho istého zákona autoritu stráca.
Nie je to samoúčelné, že na každej úrovni verejnej správy - od vlády až po poslednú obec - je vytvorený mechanizmus, kde každý subjekt má okrem práva vykonávať svoje kompetencie aj právo kontrolovať ďalšie subjekty. A naopak - každý subjekt v záujme verejného dobra je povinný strpieť kontrolu zo stranu ostatných subjektov - a zase - v záujme verejného dobra. Tento mechanizmus priniesol plody v podobe rovnovážneho rozdelenia moci v štáte, a začína prinášať aj u nás. Starosta, poslanci, kontrolór - stačí neklesnúť pod latku, stanovenú zákonom, a je to. Iste uznáš, že realizovať volebný program za pomoci prekračovania vytýčených hraníc je neprijateľné. A to aj vtedy, ak okolnosti sú nepriaznivé a mne sa nedarí, a nedarí...
A napriek tichému spochybňovaniu zo strany dotknutých tento systém je nastavený tak, aby sa nedal zneužiť na vzájomné paralyzovanie spomínaných subjektov verejnej správy. Jednoducho - kto je schopný, prinesie výsledky aj v podmienkach dôsledného dodržiavania zákonov.
Ak by toto nebolo, mali by sme tu ešte feudalizmus, alebo socializmus. Myslím si, že občianska spoločnosť v Sečovskej Polianke to dokázala pred dvoma rokmi. Bez toho, aby niekomu siahala na jeho česť.
Prínos demokracie je predovšetkým v tom, že garantuje všetkým členom spoločnosti rovnaké práva a rovnaké povinnosti - ako v Bratislave, tak aj u nás. Dodržiavanie zákona je ukazovateľom legitimity výkonu verejnej správy, jeho porušovanie znamená jej stratu. Toto je základ, od ktorého sa odvíja všetko ostatné.