Zatiaľ ani najdrahší fotoaparát nedokáže zachytiť taký tonálny rozsah (detaily od najtmavších až po najsvetlejšie miesta snímanej scény) ako ľudské oko. Aby sme chápali o čo ide, urobíme si malý experiment:
Pozrime sa von oknom z tmavej miestnosti (keď fotíte, viete, že skoro každá miestnosť je oveľa tmavšia ako exteriér aj keď sa nám to nezdá). Sústredíme sa na priestor za oknom, napr. stormy, domy a pod. a periférnym pohľadom skúsime vnímať realitu vnútri našej izby. Nehýbeme okom, pretože naše zorničky fungujú podobne ako clona objektívu a prispôsobujú sa prostrediu. Zistíme, že tonálny rozsah nášho prirodzeného objektívu je neuveriteľne veľká. Naše oko v spolupráci s našim mozgom zachytáva detaily od tých najtmavších až po najsvetlejšie miesta. A teraz si tú istú situáciu zopakujme so svojim obľúbeným fotoaparátom a pozorujme rozdiel:-)
Pri kompozícii bežnej snímky (žiadna snímka nie je samozrejme bežná - pod týmto pojmom myslím nie-panorámy) sa môžme vyhnúť veľkým kontrastom. Ďalší príklad z praxe:
Stojíme v Manínskej tiesňave a fotíme skupinku priateľov na ceste pred nami. Keďže časť vápencových brál a cesty je osvetlená slnkom (vápenec má v obľube nádhrne odrážať slnko) a časť je v tieni musíme si vybrať. Buď náš objekt premiestnime tak, aby sme sa tejto situácii vyhli, alebo riskujeme podexponované a preexponované miesta. Pri panorámach sa tomuto bohužiaľ vyhnúť väčšinou nedá. Panoráma zachytáva 360° priestor a vysoké kontrasty sú tak nevyhnutné.
HDRi technika snímania spočíva v tom, že daný snímok sa okrem "normálnej" expozície ešte podexponuje a preexponuje. Výsledkom sú miesto 1 fotografie 3 snímky, alebo dokonca ľubovoľný iný počet snímkov (áno napr. až 5,7,9 :-)). Ďalej je to len vec hry s počítačom. To, ako sa daný set snímkov výsledne upraví, závisí od citu autora. Sú takí, ktorí využívajú techniku HDRi na výrobu "omaľovávaniek" a umeleckých diel a sú naopak takí, ktorí sa snažia ju využiť na čo najvernejšie zachytenie reality tak, ako ju vidíme ľudským okom.



A tu je výsledok:

HDR panoráma s južným pólom je naozaj "makačka" :-) Preto si za takúto prácu pýtame viac. A keďže to väčšinou ľuďom na Slovensku za to nestojí, väčšina našich panorám je bez južného pólu. Ušetrený čas venujeme ďalšiemu snímaniu, spracovaniu panorám a práci na tomto projekte:-) Môže sa to samozreme zmeniť. Ak bude väčšina z vás trvať na tom, že panoráma je takto neúplná, asi sa necháme presvedčiť!