Kto dokáže aspoň čiastočne vyciťovať vplyv myšlienok, ihneď rozpozná, že jedným z najsilnejších parenísk zvlášť zaťažujúcich myšlienkových foriem sú vrcholové športové akcie, podporované širokou verejnosťou. Čo sa pri nich odohráva v myšlienkach samotných súťažiacich i v myšlienkach fanúšikov? Čo sa skrýva pod povrchom komerčnej „super formy“ a pod vzletnými slovami o seba prekonávaní?
Odpoveď nie je ťažké nájsť, keď si uvedomíme, že základným rysom úsilia vrcholového športovca, napríklad hokejistu, ktorý bojuje o titul majstra sveta, nie je snaha prekonať seba a získať titul, ale bez príkras platí jediné: prekonať súpera. Veď bez toho by sa k titulu nikdy neprepracoval. Všetko úsilie športovca je zamerané teda iba na jediné – ako nájsť slabinu súpera a ako ju čo možno najrýchlejšie využiť vo svoj prospech.