Iniciatíva na podporu exportu k dnešnému dňu získala podporu 114 slovenských firiem a zrealizovala anketu, ktorej výsledky môžete vidieť nižšie. Taktiež sme dokázali vygenerovať podporný mediálny hlas pre podnikateľov v tomto náročnom období: https://www.trend.sk/spravy/nova-platforma-exporterov-kritizuje-slabu-podporu-statu-komplikovane-podmienky



Vyššie uvedené ma utvrdzuje v tom, že po prvé, je tu potrebný dopyt pre založenie platformy slovenských exportérov, po druhé, komunikácia medzi štátom a podnikateľom a aj tok informácií má stále značné rezervy, a po tretie je nevyhnutné v tomto zložitom období začínajúcej krízy poskytnúť adekvátnu podporu aj v rámci medzinárodného obchodu resp. exportu, nakoľko sme si celospoločensky osvojili tézu o malej otvorenej proexportnej ekonomike. Za touto tézou by však mali nasledovať aj činy a konkrétne opatrenia.
PREČO PRÁVE ZDRUŽENIE NA PODPORU EXPORTÉROV?
Počas svojho predchádzajúceho pôsobenia na Ministerstve zahraničných vecí a európskych záležitostí som sa aktívne venoval ekonomickej diplomacii a podpore našich podnikateľov v zahraničí. Viedol som 15 podnikateľských delegácií na rôzne zahraničné trhy, účastnil som sa podnikateľských fór a veľtrhov, začal som s iniciatívou „Spolu pre Slovensko. Z regiónov do sveta.“, počas ktorej sme viedli diskusie s podnikateľmi priamo v regiónoch spolu s SOPK, EXIMBANKOU, SARIO a SBA. V neposlednom rade som absolvoval medziministerské konzultácie v okolitých krajinách V4 s cieľom výmeny skúseností ohľadom štátnej podpory pre podnikateľov. Dozvedel som sa nielen to, že všetky okolité krajiny alokujú násobne viac finančných prostriedkov na podporu exportu (a tým nemyslím adekvátne k počtu obyvateľov, sile ekonomiky alebo nebodaj rozlohe), jednoducho výrazne viac, ale aj pracujú organizovanejšie, systematickejšie a efektívnejšie. A prináša to výsledky. Tiež som identifikoval, že nielen v týchto ale v tradične obchodne založených krajinách fungujú silné podnikateľské exportérske združenia. Napríklad v Dánsku (https://www.danishexport.dk/english), Írsku (https://www.irishexporters.ie/) a Veľkej Británii (https://www.bexa.co.uk/).

PREPOJENIE POLITIKY S EKONOMIKOU
Slávna téza o tom, že nie politika diktuje ekonomiku, ale ekonomika je motor politiky, by mala byť uplatňovaná aj v praxi. A teda musí dochádzať k jasnému prepojeniu. Jednoducho povedané, v medzinárodnom prostredí by sme sa mali snažiť pretaviť politické „body“ do ekonomického zisku. Čiže využívať dobré vzťahy na realizáciu potenciálnych obchodných aktivít pre naše firmy. Všetci to tak robia, a mali by sme aj my. Preto je potrebná absolútna súhra a efektívna interakcia štátu a súkromného sektora. Nestačí sa len spoliehať na objem vyvezených áut zahraničných automobiliek a tváriť sa, že to sú úspechy nášho exportu. Najmä v tomto období to nestačí.
Písal som o tom začiatkom roka, pred koronakrízou: https://parizek.blog.sme.sk/c/524712/ziadny-obed-nie-je-zadarmo.html
MODUS OPERANDI
Ako si to celé predstavujem? Rada slovenských exportérov sa nebude opierať iba svojich členov (exportujúce firmy), ale aj o strategickú spoluprácu a partnerstvo so štátnymi inštitúciami a ďalšími podnikateľskými entitami ako sú obchodné komory, združenia a zväzy. Nevyhnutné je viesť dialóg aj s komerčnými bankami a v neposlednom rade s medzinárodnými inštitúciami, v ktorých je Slovensko členom. Už je najvyšší čas, aby aj naši podnikatelia dokázali ťažiť z možností a podnikateľských synergií v rámci medzinárodného prostredia opierajúc sa o mechanizmy „Bruselu“, Európskej investičnej banky, Medzinárodnej investičnej banky a iných inštitúcií. Nielen preto, že sú tam stovky príležitostí, ale aj miliardy eur. Rada slovenských exportérov nebude žiadnemu subjektu konkurenčná, práve naopak, ide o doplnenie mozaiky našich podnikateľských iniciatív a mechanizmov o medzinárodnú dimenziu a obchod. Tak, aby to bolo vo finále win-win pre všetky zúčastnené strany. A nakoniec pre ekonomiku Slovenska. Kľúčom k úspechu je efektívna komunikácia. Vítaní sú všetci.