Minulý týždeň som písal o tom, ako som poslal žiadosť na niekoľko úradov práce a z takmer všetkých mi prišla rovnaká odpoveď, pripravená na Ústredí práce, sociálnych vecí a rodiny. Ešte pred napísaním predchádzajúceho článku som na niekoľko ďalších úradov poslal nové žiadosti o informácie - teraz také, na ktoré poznajú odpovede len úrady - čím zrejme vznikol závažný problém s vytváraním univerzálnej "predžutej" odpovede na ústredí.
Asi pol hodiny po uverejnení článku mi od ústredného orgánu prišlo pozvanie: "v súvislosti s vašimi požiadavkami na poskytovanie informácií ... adresovanými úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, si Vás dovoľujem pozvať na pracovné stretnutie, ktoré sa bude konať dňa ... v kancelárií generálneho riaditeľa ústredia v Bratislave - v kancelárii generálneho riaditel'a Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny na Špitálskej ulici ...". Pozvanie podpísal riaditeľ sekcie riadenia (a človek by si myslel, že ho už len tak niečo neprekvapí...) Kancelárie generálneho riaditeľa Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny. Pracovníčka ústredia ma v emaile, ktorý pozvánku sprevádzal, žiada o potvrdenie účasti.
Keďže niet pochýb o tom, že má ísť o dôležité stretnutie (má sa konať priamo v kancelárii samotného generálneho riaditeľa ústredného orgánu), ešte pred prípadným potvrdením účasti som sa spýtal, kto všetko sa na stretnutí zúčastní (resp. je pozvaný), čo konkrétne sa má na stretnutí prejednávať (ak konkrétne žiadosti - ktoré?) a chcel som poznať aj dôvod, prečo pozývajú na pracovné stretnutie aj mňa. Aby som sa mohol pripraviť, keďže sa zdá, že od mojej prípravy a prípadných návrhov bude závisieť kvalita odpovedí všetkých úradov, od ktorých som žiadal informácie.
Od mojej žiadosti o doplňujúce informácie o stretnutí už prešlo päť dní a termín tohoto nepochybne dôležitého stretnutia sa blíži. Rozhodol som sa preto nečakať, kým sa zástupcovia ústredného orgánu poradia s nadriadeným orgánom o tom, ako mi majú odpovedať a dovoľujem si potvrdiť svoju účasť už teraz:
Milý riaditeľ sekcie riadenia,
som ochotný zúčastniť sa stretnutia, na ktoré ma pozývate - ak budú do termínu stretnutia odvolaní všetci riaditelia úradov práce, ktorí neboli schopní sprístupniť mi informácie v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám, ak bude odvolaný ten, kto pre nich pripravil tie nekvalifikované odpovede, ktoré mi poslali, a ak odstúpi generálny riaditeľ Ústredia, pretože buď nemá prehľad o tom, čo sa na ústredí a úradoch deje, alebo nie je schopný ho riadiť.
Domnievam sa, že moje požiadavky sú férové, najmä ak prihliadneme na skutočnosť, že riaditelia neboli schopní samostatne splniť si ani takú jednoduchú úlohu, akou je odpovedať na niekoľko jednoduchých otázok a otázky, na ktoré nepoznali odpoveď poslať tomu, kto ju pozná.
Vašu odpoveď očakávam na svojej emailovej adrese, ale môžete mi odpovedať aj v diskusii pod týmto článkom. Vlastne mi ani odpovedať nemusíte - ak sa o odvolaní resp. odstúpení riaditeľov dozviem prostredníctvom správ v médiách, budem to považovať za súhlas s mojou podmienkou a stretnutia sa zúčastním.
So srdečným pozdravom
Ľubomír Patek
Kancelária generálneho riaditeľa mi nakoniec stihla odpovedať ešte pred uverejnením tohoto článku - ak vás to zaujíma, čítajte:
"Tak, ako sme Vám v predchádzajúcej emailovej správe uviedli, pozývame Vás na stretnutie, ktoré sa bude týkať problematiky „ dávky v hmotnej núdzi a jej poskytovania v zmysle zákona č. č. 417/2013 o hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov a s tým súvisiacej realizácie vykonávania menších obecných služieb v mestách a obciach v kompetencii ústredia a úradov práce, sociálnych vecí a rodiny“, resp. problematiky implementácie, súvisiacich zákonných ustanovení do aplikačnej praxe. Stretnutia sa zúčastnia vedúci zamestnanci Ústredia PSVR a kompetentní zamestnanci Ústredia PSVR, ktorí predmetnú problematiku riešia.
Dovolili sme si Vás pozvať z toho dôvodu, že sme zaznamenali Váš záujem o riešenie uvedenej problematiky a predpokladajúc, že máte osobné a praktické skúsenosti z uvedenej oblasti. Zároveň vzhľadom na to, že otázky z predmetnej problematiky opakovane zasielate v z rámci žiadostí podľa zákona č.211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám v znp. na ústredie a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, disponujete teda množstvom informácií a zrejme aj názorom na to, aký praktický dopad má implementácia zákonných ustanovení na život občanov, ktorí sú poberateľmi dávky a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi.
Vzhľadom na, dúfame, opodstatnený predpoklad, že máte úprimný záujem o komunikáciu v predmetnej problematike, nakoľko jej venujete svoj osobný čas (o čom svedčia žiadosti rozosielané úradom práce, sociálnych vecí a rodiny), uvítame možnosť vypočuť si Vaše postrehy, názory a skúsenosti z aplikačnej praxe ."
Ak som odpoveď dobre pochopil, ústredie sa zaujíma o môj názor, ktorý som si vytvoril na základe čítania odpovedí ústredia a úradov (ktorým ich pripravilo ústredie). Môj názor je pre ústredie taký dôležitý, že sa ním chcú zaoberať dve skupiny pracovníkov - vedúci pracovníci ústredia, aj kompetentní zamestnanci ústredia.
Ak ste čítali odpovede úradov práce, o ktorých je reč (odkaz na ne je v mojom predchádzajúcom článku), viete, že vytvoriť si "názor na to, aký praktický dopad má implementácia zákonných ustanovení na život občanov, ktorí sú poberateľmi dávky a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi" nie je - aj vďaka snahe ústredia o neposkytnutie informácií - až také jednoduché. Napriek tomu som si nejaký názor vytvoril - nie však na spomínaný "dopad implementácie", ale na funkčnosť úradov a schopnosti a užitočnosť ich riaditeľov. Vyjadril som ho vo svojich článkoch - úrady postupujú presne tak, ako im ich stranícki nadriadení nakážu a väčšina z nich si nedovolí (alebo nedokáže) ani len modifikovať pripravenú odpoveď, ktorá bola napísaná tak všeobecne, že sa z nej vlastne takmer nič nedozviete. Podobne postupujú úrady vo všetkých oblastiach ich činnosti - presne podľa usmernení ústredia, aj v prípade, ak sú v rozpore so zákonom.
Ak by vedúcich a zodpovedných pracovníkov ústredia skutočne zaujímali názory, postrehy a skúsenosti z aplikačnej praxe, mohli by sa na ne spýtať priamo riaditeľov na niektorej z celoslovenských porád riaditeľov úradov práce, organizovaných ústredím každý mesiac (ak nejaké názory majú).
K tvrdeniam v odpovedi ústredia si dovoľujem vysloviť jednu menšiu výhradu - pokiaľ viem, na každý úrad som poslal vždy len jednu žiadosť týkajúcu sa jednej veci, ani jednu zo svojich žiadostí som neposielal opakovane - a jednu poznámku k postrehu, že o nezákonné konanie úradov a ústredia som sa zaujímal vo svojom voľnom čase: to, že sa svojho času zriekam dobrovoľne, neznamená, že to robím rád a už vôbec nie, že si naň môže robiť nárok každý úradník, ktorému sa zažiada stretnúť sa so mnou - samozrejme počas pracovnej doby a na jeho pracovisku.
A aby som nezabudol, po doplnení odpovede ústredia by som rád doplnil odkaz pre riaditeľa sekcie riadenia - k mojim podmienkam si pripíšte aj odstúpenie, alebo odvolanie všetkých tých vedúcich pracovníkov ústredia a kompetentných zamestnancov ústredia, ktorých spomína vo svojej poslednej odpovedi pracovníčka Kancelárie generálneho riaditeľa - a ktorí zjavne nemajú dôležitejšiu prácu, ako šikanovať žiadateľa o informácie nezmyselnými pozvaniami na vraj pracovné stretnutie (kvôli ktorému by som stratil nielen najmenej pol dňa času, ale aj svoje peniaze).
Ak má niekto z čitateľov záujem sa tohto stretnutia zúčastniť, objednať sa môžete na nasledujúcej adrese - zdá sa, že jedno miesto bude voľné:
Mgr. Anna Grellová
Kancelária generálneho riaditeľa
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny
Špitálska 8
812 67 Bratislava
tel.: +421-2-20 455 912
Čas a miesto stretnutia nájdete v pozvánke.