Právna poradňa 07: Daňové úrady automaticky predpokladajú osobitnú zložitosť prípadu

Finančné riaditeľstvo SR paušálne predlžuje lehoty na rozhodnutie o 180 dní.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Daňový subjekt z Kežmarku napadol právoplatné daňové rozhodnutie správnou žalobou na súde. Správny súd v Košiciach zrušil rozhodnutie Finančného riaditeľstva SR a vec vrátil správcovi dane na ďalšie konanie a rozhodnutie. Daňový úrad z dôvodu údajnej komplikovanosti prípadu a potreby vykonania rozsiahleho dokazovania požiadal o predĺženie lehoty na skončenie vyrubovacieho konania o 180 dní. Daňovému subjektu sa predĺženie lehoty o pol roka zdá príliš dlhá časová lehota, pretože pred súdnym konaním (ktoré trvalo dva roky) už necelý jeden rok prebiehala daňová kontrola a ďalších 6 mesiacov vyrubovacie konanie. Nadriadený orgán pritom predĺžil lehotu presne o taký čas, ako ho prvostupňový orgán žiadal. Je toto štandardný postup? Aké lehoty má finančná správa na vydanie rozhodnutia v daňovom konaní? Môže spoločnosť s ručením obmedzeným namietať nečinnosť správcu dane? Aká je šanca na úspech?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Daňový poriadok upravuje lehoty na rozhodnutie v daňovom konaní v ustanovení § 65. Podľa platnej legislatívy má daňový úrad v jednoduchších prípadoch zrealizovať úkon pri správe daní v 8-dňovej lehote. Podmienkou je, že ide o jednoduchšie úkony a že správca dane je oprávnený rozhodnúť na základe podkladov predložených daňovým subjektom. Príkladom z praxe môže byť vydanie potvrdenia o stave osobného účtu daňového subjektu. V ostatných prípadoch je správca dane povinný rozhodnúť v 30-dňovej lehote. Pre ilustráciu, finančná správa zväčša stihne v 30-dňovej lehote vydať napríklad rozhodnutie o námietke zaujatosti proti zamestnancom správcu dane alebo rozhodnutie o vrátení preplatku daňovému subjektu. V osobitne zložitých prípadoch je správca dane oprávnený rozhodovať v dvojnásobne dlhej 60-dňovej lehote. V praxi sa niekedy zdá, akoby všetky daňové konania boli osobitne zložitým prípadom a finančná správa paušálne rozhoduje v 60-dňovej procesnej lehote.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom platnej legislatívy je disproporcia sankcií medzi daňovým úradom ako reprezentantom štátu v daňovej agende na jednej strane a daňovým subjektom ako účastníkom daňového konania na druhej strane bipolárneho spektra. Ak daňový subjekt nesplní zákonom stanovenú povinnosť, je automaticky sankcionovaný pokutou alebo penalizovaný úrokom z omeškania. Ak nesplní povinnosť daňový úrad, zväčša žiadna sankcia nenastupuje. Ako príklad možno uviesť nedodržanie 60-dňovej lehoty na vydanie rozhodnutia v daňovom konaní alebo zmeškanie 1-ročnej lehoty na vykonanie daňovej kontroly. V týchto prípadoch sa finančná správa bráni právnym názorom, že ide o procesné lehoty, so zmeškaním ktorých zákon nespája žiadne právne účinky. Jedinou inštitúciou oprávnenou na sankcionovanie finančnej správy za zmeškanie procesných lehôt je súd. A ten má v prípade podania žaloby o preskúmanie zákonnosti daňového rozhodnutia k dispozícii jedinú sankciu: zrušenie rozhodnutia a vrátenie veci daňovým orgánom na ďalšie konanie. Autor musí priznať, že aj pri tejto právnej úprave sa pohli ľady v prospech daňových subjektov. Platí to najmä o zmeškaní jednoročnej lehoty na vykonanie daňovej kontroly. Podľa platnej súdnej judikatúry má zmeškanie jednoročnej prekluzívnej lehoty na vykonanie daňovej kontroly za následok, že expedovaný protokol z daňovej kontroly má punc nezákonne získaného dôkazu a za nezákonné sa považuje aj od neho sa odvíjajúce rozhodnutie o vyrubení rozdielu dane. Autor ako advokát právne zastupoval daňové subjekty v cca 10 prípadoch zmeškania 1-ročnej lehoty na vykonanie daňovej kontroly a vo všetkých prípadoch súdny spor s finančnou správou vyhral. Zatiaľ čo v minulosti sa daňové úrady dopúšťali tejto procesnej chyby relatívne často, v súčasnosti si na zmeškanie lehoty dávajú pozor a maximálnu lehotu na vykonanie daňovej kontroly zmeškajú výnimočne.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti ako keby platilo, že všetky daňové prípady sú osobitne zložité, pretože daňové úrady štandardne rozhodujú v 60-dňovej lehote. V daňovej praxi často nestačí ani 60-dňová procesná lehota a daňové úrady žiadajú Finančné riaditeľstvo SR o predĺženie lehoty. Platí to najmä v prípade zrušenia prvostupňového rozhodnutia odvolacím orgánom alebo zrušenia rozhodnutia správnym súdom a vrátenia veci na ďalšie konanie a rozhodnutie do vyrubovacieho konania. Existujú tu tri zaujímavosti: prvou je, že nadriadený orgán žiadostiam o predĺženie lehoty na rozhodnutie v absolútnej väčšine prípadov vyhovie (autor nepozná z praxe jediný prípad, kedy nadriadený orgán nevyhovel). Druhým špecifikom je, že správca dane žiada o predĺženie lehoty často o 180 dní. Nie teda o 30, resp. 60 dní, ale o pol roka. Treťou zaujímavosťou je, že nadriadený orgán nekráti predĺženie lehôt požadované správcom dane, ale že takto formulovaným žiadostiam daňových úradov vyhovuje v plnej výške.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa § 66 daňového poriadku ak orgán príslušný na rozhodnutie v daňovom konaní je v tomto konaní nečinný a nerozhodne ani v 30-dňovej, resp. 60-dňovej lehote a nápravu nemožno dosiahnuť inak a povaha veci to nevylučuje, je príslušný vo veci rozhodnúť druhostupňový orgán. Daňový poriadok zavádza inštitút opatrenia proti nečinnosti. V praxi je kompetentný v prípade nečinnosti daňového úradu rozhodnúť jeho priamo nadriadený orgán, ktorým je Finančné riaditeľstvo SR. Musia byť splnené 3 podmienky: daňový úrad je dlhodobo nečinný, povaha veci to nevylučuje a odstránenie protiprávneho stavu nemožno dosiahnuť inak. Odvolací orgán potom delimituje kompetenciu rozhodnúť o určitej veci priamo na seba. V praxi sú prípady prijatia opatrenia proti nečinnosti ojedinelé. Autor sa počas dvojročnej praxe vo finančnej správe a vyše dvadsaťročnej praxe v advokácii nestretol s jediným prípadom prijatia opatrenia proti nečinnosti zo strany finančnej správy.  

V interpretovanom prípade bude žiadosť daňového subjektu o prijatie opatrenia proti nečinnosti pravdepodobne neúspešná. Dôvodom je, že kompetenciu na prijatie opatrenia proti nečinnosti má Finančné riaditeľstvo SR ako nadriadený orgán správcu dane. Finančné riaditeľstvo SR už rozhodlo o predĺžení lehoty vo vyrubovacom konaní o 180 dní. Na to, aby nadriadený orgán mohol prijať opatrenie proti nečinnosti, daňový úrad by sa musel dopustiť markantnej nečinnosti vo vyrubovacom konaní; napríklad by zo 180 dní predĺženej lehoty 170 dní nevykonal žiaden procesný úkon. Predĺženie lehoty neoznamuje daňovému subjektu orgán, ktorý o predĺžení rozhodol (Finančné riaditeľstvo SR), ale daňový úrad upovedomením. Keďže nejde o rozhodnutie, ale len o upovedomenie, nemožno proti nemu podať žiadne opravné prostriedky.  

Patrik Benčík

Patrik Benčík

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  54x

Som advokát: v advokácii pôsobím 21 rokov. Špecializujem sa na žalovanie daňových rozhodnutí a obhajobu daňových trestných činov. Mám na konte 300 súdnych sporov s finančnou správou. Obhajoval som exprezidenta SR Andreja KISKU v daňovej trestnej kauze. Som autor 3 publikácií z daňového práva: DANE A SÚDNE ROZHODNUTIA, DAŇOVÉ VZORY a DAŇOVÉ JUDIKÁTY. Chcem napísať niekoľko kníh (beletriu) z advokácie a práva. Keďže blogy na sme.sk sú pravdepodobne najčítanejšie, chcem si prostredníctvom blogov otestovať, či čitateľov zaujíma, čo píšem. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,066 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu