Do Radošiny by mohli opäť jazdiť vlaky

Napriek unikátnym polohám staníc a zastávok vlaky od roku 2003 na tejto nepremávajú.

Do Radošiny by mohli opäť jazdiť vlaky
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Rok 2003 - "slávny" na železnici

O svoje vlakové spojenie prišla aj trať 142 Zbehy - Radošina a späť

História trate siaha do začiatkov 20.storočia, prevádzka na trati začala v roku 1909. Trať mala pôvodne vzniknúť ako rýchla spojka zo Zbehov až do Piešťan, kde by sa križovala s hlavnou traťou medzi Trnavou a Trenčínom( trať 120), ale v dôsledku vysokých nákladov na vyvlastnenie pozemkov sa zámer neuskutočnil a skončila v Radošine. Trať mala dĺžku necelých 24 km - jej kilometre sa uvádzajú od Lužianok, nachádzalo sa na nej 10 staníc a bolo vybudovaných 73 mostov. Zo 40 úrovňových priecestí bolo krytých závorami len 6. Bežná rýchlosť vlaku to dosahovala 60 km, dnes by tu však v dôsledku neudržiavania trate zo strany ŽSR a štátu samého išiel vlak 60kou len márne. Najsilnejší prepravný prúd tu bol v 80.rokoch minulého storočia kedy premávalo až 10 párov vlakov denne. Pravidelná prevádzka tu však kvôli veľkej reforme železníc počas II. Dzurindovej vlády v roku 2.2. 2003 úplne skončila a vtedajší štátny aparát ju tak odsúdil na zánik. Trať do Radošiny je unikátna lokálna trať na Slovensku, ktorá vedie zvlnenou krajinou Nitrianskej pahorkatiny lemujúc tok potoka Radošinka. Výhodou trate je, že stanice sa nachádzajú v centrách obcí, čo je pri iných tratiach skôr rarita.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neveríte? Pozrite sa! Aby do centra obce prišiel vlak a následne z obce odišiel?

Obrázok blogu

Keď už nie pravidelne, aspoň nostalgicky raz v lete

Vnukla mi myšlienka obnoviť prevádzku na už odpísanej trati, musel som najprv vypracovať biznis plán, ktorý som predložil kompetentným štátnym orgánom. Vtedy som ešte netušil, že sa stretnem s nevôľou štátnych úradníkov. Doprava je objednávaná vo verejnom záujme a je platená z daní daňových poplatníkov, ktorými sú i obyvatelia daného regiónu. V centrách obcí im stoja zastávky, ktoré by dnes s radosťou využívali a nasadli na vlak. Miesto „Práve tento projekt by mohol byť ukážkou na kvalitnú dopravu a ľudia by sa do vlakov vrátili. Len kvalitný a dobre spracovaný cestovný poriadok to dokáže.

SkryťVypnúť reklamu

Obyvatelia, samotné obce, kraj či rezort dopravy chce vlaky

Chýbajú financie... Zrejme je lepšie investovať do očkovacej lotérie, motivovať ľudí 500€ za účasť vo voľbách, či iné... Bohužiaľ rezort financií nedáva do železničnej doprave toľko peňazí koľko by mal. Dnes to vidieť na údržbe koľají... Prestaňme si potom hovoriť, že ako chceme ľudí dostať z áut do vlakov, keď robíme presne opačný scenár...

Klameme samých seba o ekologickej doprave či nosnej železničnej doprave

Je mi však veľmi smutno, že predstavitelia štátu pristupujú laxne ku ekologickej doprave, ktorá zanecháva menšiu uhlíkovú stopu a je v EÚ preferovaná. A do roku 2030 by sa mala stať nosným systémom. Bohužiaľ realita je úplné iná...

Patrik Pagáč

Patrik Pagáč

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Mladý človek, ktorý miluje železnicu. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu