Krajšia tvár Železnej studničky. Dočkáme sa niekedy?

Obľúbená cesta v lesoparku popri rybníkoch sa návštevníkom rozpadáva pred očami. Dočká sa rekonštrukcie na reprezentatívnu promenádu?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Cestu na Železnej studničke sme spolu s kolegom Jakubom Mrvom prešli na bicykli nespočetne veľa krát. Podobne ako mnohí z Vás sme si okrem fascinujúcej prírody a rybníkov všimli aj zničenú asfaltku, chýbajúce cyklotrasy, zhrdzavené zábradlie a chýbajúce lavičky či oddychové miesta. Obľúbená rekreačná promenáda už len nostalgicky spomína na časy starej slávy, pričom mesto rezignovalo aj na jej základnú údržbu. To bolo pred piatimi rokmi, ešte pred tým, než sme sa začali do diania v Mestských lesoch aktívne zapájať. Neskôr po založení združenia Naše Karpaty, prišli naliehavé výzvy a museli sme zabojovať o utlmenie ťažby dreva a zabrzdenie megalomanských developerských projektov typu hotel na Snežienke či viladomy pri Sanatóriu. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Železnú studničku, jedno z najvýznamnejších rekreačných miest, ktoré v Bratislave máme, sme však nikdy nezabudli. Dnes preto prinášame náš vlastný návrh na jej citlivú rekonštrukciu a to tak, aby z nej mali prospech peší, cyklisti, bežci, rodiny a aktívny seniori.

Obľúbená promenáda chátra, mesto rezignovalo na základnú údržbu. Úzke a rozbité chodníky pre peších, zničená asfaltka pre cyklistov,  nevkusné zábradlie aj nevyužitý potenciál rybníkov. Železná studnička potrebuje citlivú revitalizáciu.
Obľúbená promenáda chátra, mesto rezignovalo na základnú údržbu. Úzke a rozbité chodníky pre peších, zničená asfaltka pre cyklistov, nevkusné zábradlie aj nevyužitý potenciál rybníkov. Železná studnička potrebuje citlivú revitalizáciu. (zdroj: foto: Jakub Mrva)
V roku 2014 sme lobovali za úplný zákaz vjazdu do tejto oblasti. To sa podarilo, mesto však stále vydáva príliš veľa povolení na vjazdy cez výnimky. Vjazd áut do lesoparku je potrebné úplne minimalizovať. Napriek všetkému, táto cesta dnes slúži najmä cyklistom a bežcom.
V roku 2014 sme lobovali za úplný zákaz vjazdu do tejto oblasti. To sa podarilo, mesto však stále vydáva príliš veľa povolení na vjazdy cez výnimky. Vjazd áut do lesoparku je potrebné úplne minimalizovať. Napriek všetkému, táto cesta dnes slúži najmä cyklistom a bežcom. (zdroj: foto: Jakub Mrva)

Preto navrhujeme opravu rozpadnutej asfaltky od Rotundy (kontajnerový bufet pri odbočke na Kačín) okolo rybníkov po Snežienku (spodná stanica lanovky) a osadenie móla na rybníky. Žiadne megalomanské zásahy, revitalizácia už existujúcej cesty s úctou k prírode a bez rúbania stromov. Konkrétne:

  • Rozšíriť a opraviť chodníky pre peších, vytvoriť nové oddychové plochy s lavičkami. 

  • Asfaltovú cestu kompletne opraviť a vyznačiť cyklotrasu. Tú maximálne rozšíriť, pre autá ostane len úzky, nevyhnutný pruh podľa normy. 

  • Umožniť ľuďom väčší kontakt s rybníkmi. Osadiť drevené oddychové móla s lavičkami, citlivo zasadené do krajiny, bez výrubov stromov. 

  • Maximálne dbať na estetiku a použité materiály, tak aby územie bolo nielen funkčné, ale aj pekné. 

Vyhliadková plošina nad rybníkom, citlivo zasadená do prírodného prostredia, by zvýšila atraktivitu promenády
Vyhliadková plošina nad rybníkom, citlivo zasadená do prírodného prostredia, by zvýšila atraktivitu promenády (zdroj: vizualizácia: Iniciatíva Naše Karpaty)
Mólo na rybníku umožní návštevníkom kontakt s vodou. Bude to miesto s lavičkami, kde si bude môcť človek oddýchnuť, prečítať knihu, či sa len kochať rybníkom a prírodou okolo.
Mólo na rybníku umožní návštevníkom kontakt s vodou. Bude to miesto s lavičkami, kde si bude môcť človek oddýchnuť, prečítať knihu, či sa len kochať rybníkom a prírodou okolo. (zdroj: vizualizácia: Iniciatíva Naše Karpaty)
Opravená asfaltka s vyznačením cyklotrasy a opravené chodníky pre peších a rodiny s kočíkom.
Opravená asfaltka s vyznačením cyklotrasy a opravené chodníky pre peších a rodiny s kočíkom. (zdroj: vizualizácia: Iniciatíva Naše Karpaty)
Doplnené lavičky popri ceste. Súčasné hrdzavé, červeno-biele zábradlie sa nahradí esteticky vhodnejším do lesného prostredia. Pruh pre cyklistov je potrebné maximálne rozšíriť.
Doplnené lavičky popri ceste. Súčasné hrdzavé, červeno-biele zábradlie sa nahradí esteticky vhodnejším do lesného prostredia. Pruh pre cyklistov je potrebné maximálne rozšíriť. (zdroj: vizualizácia: Iniciatíva Naše Karpaty)

Lesopark je cenné prírodné prostredie, preto ak už v ňom niečo opravujeme alebo budujeme, malo by to byť nielen funkčné, ale aj pekné a ladiace s prostredím. Odstrašujúcim príkladom sú nedávno postavené grilovacie altánky na Partizánskej lúke, lacná zámková dlažba a baumaxové oplotenie, pôsobia v lesnom prostredí ako päsť na oko. Z tohto dôvodu chceme, aby rekonštrukcii predchádzala verejná diskusia a aby konečná podoba promenády bola výsledkom architektonickej súťaže. Vizualizácie v tomto blogu, sú teda len naše predstavy, ako by to približne mohlo vyzerať.

SkryťVypnúť reklamu

Lesopark okolo Železnej studničky patrí priamo mestu Bratislava. Podporu pre náš projekt revitalizácie, budeme preto hľadať u budúceho primátora a mestských poslancov. Práve oni majú kompetenciu rozhodnúť, či sa nám bude promenáda naďalej chátrať, alebo sa dočká krajšej podoby, hodnej lesoparku.

Marek Páva

Marek Páva

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zakladajúci člen združenia Iniciatíva Naše Karpaty, ktoré sa venuje problematike prímestských lesov, podpore rekreácie, športu a oddychu v súlade s ochranou prírody. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

278 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,091 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu