Ak vidíte na diaľnici nehodu, nesprávajte sa ako dementi

Patrím medzi šoférov, ktorí si musia odtrpieť každodenný presun po diaľničnom obchvate Bratislavy. Áno trpím, pretože pri ceste do práce sa na môj vkus príliš často vlečiem v kolóne nervóznych šoférov, ktorí si vlastne za to nervózne zdržanie môžu sami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (52)
Obrázok blogu

 

Na obchvate sa často zrážajú autá – ani Bratislavčania, ani tí ostatní totiž fyziku ešte neoblafli natoľko, aby pri dvojmetrovom odstupe zastavili auto v rýchlosti 80 km/h na dvoch metroch. Na šoféroch, ktorí tieto havárie so železnou pravidelnosťou na obchvate, ale napríklad aj každý pondelok v okolí Triblaviny spôsobujú, si zgustnem niekedy inokedy. Teraz by som pár pripomienok k tým, ktorí okolo takýchto nehôd prechádzajú a ktorí reálne môžu za kilometrové kolóny.

Za kolóny totiž môžu tri faktory:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. hlúpa zvedavosť okoloidúcich šoférov, ktorí pri pohľade na pokrivený plech, prípade majáky dopravnej polície okamžite dupú na brzdu a namiesto šoférovania hodnotia škody na stojacich vozidlách. Za totálnych fajnšmekrov mám tých, ktorí si ten pohľad vychutnávajú na diaľnici v protismere.

2. absolútna absencia logického uvažovania pri obchádzaní havarovaných áut

3. vymetení šoféri, ktorí nedokážu ovládať svoje nervy a začnú kolónu predbiehať v odstavnom pruhu

Čo spôsobí kombinácia týchto troch faktorov poznáme z každodenného vysielania dopravného servisu slovenských rádií. Dnes ráno som zbytočne strávil 15 minút v kolóne, ktorú umelo vytvorili šoféri predo mnou. A čo s tým robiť? Riešenie na všetky tri faktory je trápne jednoduché a dodnes som nepochopil, čo mu bráni v praxi:

SkryťVypnúť reklamu

1. Spolu s vozidlom nehodovky by mala polícia na miesto nehody vyslať aj jednu motorizovanú hliadku, ktorá by na mieste nehody koordinovala dopravu. Náklady na takúto hliadku sú určite nižšie, ako straty v národnom hospodárstve, ktoré spôsobí aj 15-minútové zdržanie tisícok okoloidúcich áut (schválne by som chcel spoznať niekoho, kto to vie spočítať – časová strata, nadspotreba pohonných látok, atď.)
Zvedavým šoférom by mohli policajti nakladať obuškom po čelnom skle a nič by som nemal proti tomu, keby tých s otvoreným okienkom trepli obuškom priamo po čele. Ak totiž sami nechápu, že ich spomalenie spôsobí to, že na konci kolóny ostanú autá už stáť a ich šoféri sa trasú, aby tie prichádzajúce ubrzdili, asi im nič iné nepomôže.
Pre tých absolútne vypatlaných som na konci článku pripravil fotografiu havarovaných vozidiel, ktorú si môžu podľa rysky zložiť do peňaženky. Vždy, keď ich popadne túžba pozrieť sa na havarované auto, môžu poprosiť spolujazdca, aby im fotku vytiahol a nebudú už ďalej na diaľnici zdržiavať.

SkryťVypnúť reklamu

2. Ak stoja havarované vozidlá v ľavom pruhu, šoféri prechádzajúcich áut by mali bez obmedzenia plynulosti prejsť do vedľajších pruhov VÝHRADNE V MIESTE NEHODY, aby odstavný pruh neblokovali na dlhsom úseku pre záchranárov (doplnené na základe diskusie k článku) nasledujúcim spôsobom:

- autá idúce v ľavom pruhu sa zaradia do pravého pruhu
- autá idúce v pravom pruhu sa zaradia do odstavného pruhu

Určite mi mnohí z tých hlúpych neuveria, ale týmto spôsobom sa dá výrazne eliminovať zdržanie pri obchádzaní nehody na diaľnici. Šoféri však namiesto takéhoto jednoduchého spôsobu prejazdu z ľavého pruhu odbočujú do pravého. Tí, ktorí dávajú prednosť v pravom pruhu celý pruh spomaľujú a vytvárajú v ňom kolóny. Do rýchlejšie uvoľňujúceho sa ľavého pruhu neustále prichádzajú nové vozidlá a kolónu predlžujú. Tí, ktorí majú ostatných v paži potom strácajú nervy, predbiehajú kolónu v odstavnom pruhu a v mieste nehody svojou agresívnou a rýchlou jazdou spôsobujú ďalšie kolízie.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže nepredpokladám, že šoféri tento rozumný návyk získajú sami a že takéto správanie napríklad vyučujú naše rýchlozárobkové autoškoly, stačilo by úplne, ak by dopravná polícia so sebou v aute vozila niekoľko kuželov, ktorými by pred miestom nehody vyznačila zmenu jazdy v pruhoch. Jednoduché, no na Slovensku sa toho asi nedočkám :(

3. Šoférov, ktorí využívajú odstavný pruh vo svoj prospech a spôsobujú jazdou v ňom kolízie a ďalšie zdržanie tých, ktorí majú tie nervy stáť v kolóne, by som v mieste za haváriou práve do odstavného pruhu odstavoval a tam by na nich čakal policajt s vypísaným pokutovým blokom. Áno, spočiatku by to zdržiavalo, takže zmena by prichádzala tak rýchlo, ako rýchlo by šoféri pochopili, že jazdou v odstavnom pruhu veľa riskujú. Pri pokutách nad 2000 Sk by to pochopili v priebehu niekoľkých dní.

A na záver ešte jedna dobre mienená rada pre bratislavskú dopravnú políciu a Správu diaľnic: svetelné návestidlá na obchvate v Bratislave predajte do Bulharska. Načo ich tu máme, keď na nich svieti osemdesiatka, nech sa deje čo sa deje...

Tu je darček: skladací obrázok havarovaného auta do peňaženky pre tých, čo cítia nutkanie na takéto autá pozerať na diaľnici. Enjoy :)

Autor: http://johnolilly.typepad.com/blog/
Autor: http://johnolilly.typepad.com/blog/ 


Marián Pavel

Marián Pavel

Bloger 
  • Počet článkov:  71
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Bývalý redaktor denníka SME, teraz u konkurencie. A otec jedného úžasného dieťaťa. Zoznam autorových rubrík:  VŠEOBECNE

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu