Keď som pred tromi rokmi po únavnej ceste autom z Grécka cez balkánske štáty zastavil na prvej maďarskej benzínke za hranicami, tak ako obyčajne som natankoval plnú nádrž.
Neobyčajne sa zatvárila žena za pultom, keď sa snažila vykonať transakciu platobnou kartou Tatrabanky. Platobný terminál kartu odmietol napriek tomu, že ten deň som žiadne transakcie nerobil a na účte som mal toľko peňazí, že by som si k plnej nádrži mohol dokúpiť aj plnú policu šampanského v akcii.
Pumpárku som požiadal o zopakovanie transakcie, ak mám na účte peniaze a v ruke platnú platobnú kartu, musí sa predsa podariť. Po treťom pokuse som pumpárke podal svoju druhú platobnú kartu s logom Tatrabanky. Ani z nej sa nepodarilo stiahnuť peniaze. Snažil som sa ignorovať kyslú tvár, ktorú na mňa
urobila a požiadal som o pomoc známeho, ktorý sa viezol so mnou. Ako na potvoru, aj jeho platobná karta s logom Tatrabanky odmietala vydať peniaze. Nasledoval trápny rozhovor, keď mi pumpárka po maďarsky nadávala a ja som sa jej slovensky snažil vysvetliť, že nie som somrák, ktorý baží po jej benzíne. Anglicky nevedela.
Z trápnej a mimoriadne ponižujúcej situácie sme sa dostali až na posledný zúfalý pokus, keď nám peniaze po hodine konečne vydal bankomat v neďalekom obchodnom centre.
Po návrate do Bratislavy som navštívil svoju pobočku Tatrabanky a jej vedúca sa neúspešne pokúšala zvládať moje rozhorčenie. Spísal som reklamáciu a vedúca ma ubezpečila, že odteraz už svoje peniaze nabetón z karty dostanem. O týždeň som nakupoval v Rakúsku. Vedúca klamala. Svoje peniaze som opäť nedostal a zažil som opäť trápne chvíle pri pokladni, z ktorých ma dostala až platobná karta mojej manželky, prirodzene, od konkurenčnej banky.
Spísal som ďalšiu reklamáciu. Po mesiaci mi prišiel list s ospravedlnením a ubezpečením, že sa podobná situácia už nezopakuje. Na moju žiadosť o kompenzáciu ujmy nereagovala ani vedúca pobočky, ani centrála.
Prestrih, o rok neskôr. Na mobil mi volá operátorka Dialógu a ponúka mi výhodnú pôžičku, ktorou mi banka stiahne kožu z chrbta. Zdvorilo odmietam.
Prestrih, o niekoľko mesiacov. Opäť mi volá operátorka Dialogu a ponúka mi mimoriadne výhodnú kreditnú platobnú kartu. Nezdvorilo ju požiadam, aby ma už na mobile so svojimi ponukami neobťažovali.
Banka sa mi snaží vnútiť ďalšie produkty aspoň odkazmi v internet bankingu, vrátane krávovín prostredníctvom SMS. Tie sa snažím ignorovať, i keď sú vlezlé ako Jehovisti pri domovom zvončeku.
Prestrih, október 2006. V internet bankingu omylom prevádzam peniaze z účtu, z ktorého si banka sťahuje splátky na hypotéku. Po mesiaci mi prichádza počítačom vygenerovaná upomienka Tatrabanky, ktorá môj omyl ohodnotila na viac ako 800 Sk. S upomienkou navštevujem svoju pobočku, žiadam o vysvetlenie, prečo ma banka po piatich rokoch pravidelného a včasného splácania neupozornila prostredníctvom SMS alebo operátorky Dialogu na nedostatok peňazí na účte a prečo môj prvý omyl odmenila pokutou vo výške štvrtiny mesačnej splátky. Riaditeľka mi nevie uspokojivo a racionálne odpovedať a navrhuje spísanie reklamácie.
Po ďalšom mesiaci mi prichádza list. Dve poučené pracovníčky centrály mi v ňom vysvetľujú, že som podľa paragrafu zmluvy povinný včas zabezpečiť prostriedky na splátku hypotéky. Na otázku, prečo ma banka, ktorá má dostatok prostriedkov na to, aby ma telefonicky otravovala svojimi reklamnými kydmi nedokáže slušne upozorniť na nedostatok prostriedkov na účte neodpovedali. Nezabudli však podotknúť, že podľa ďalších ustanovení obchodných podmienok Tatrabanky má banka plný nárok na zmluvnú pokutu a moja žiadosť o jej odpustenie sa zamieta.
Ďakujem ti Tatrabanka. Moje prvé a jediné pochybenie má cenu čosi cez 800 korún. Tvoje písomné ospravedlnenie za trápne a ponižujúce okamžiky pri snahe dostať sa k svojim peniazom, ktoré si mi spôsobila ty, ma už tri roky hreje pri srdci.
Niet nad rovnocenný vzťah!
A aká je pointa? Väčšina slovenských zákazníkov sa posťažuje a naďalej využíva služby organizácie, ktorá sa nedokáže slušne správať k svojim zákazníkom. Ja taký nie som. Nefungujúca platobná karta nebola jedinou službou, s ktorou som bol nespokojný. Preto Tatrabanka prišla o slušné devízové úspory mojich známych. Preto som podpísal zmluvu na ďalšiu vysokú hypotéku, z ktorej majú banky väčšinou veľkú radosť u konkurencie. A preto zruším svoje posledné dva účty v Tatrabanke hneď v ten deň, keď to bude možné.