Prežívame zvláštne časy a to nielen kvôli pandémii. Niekedy je ťažké pochopiť, ako niektorí ľudia uvažujú. Stala sa nám úsmevná príhoda. Členovia už zavedenej politickej strany nám odmietli podpísať petíciu za zaregistrovanie ODS s odôvodnením, že s tým majú etický problém. Teda vznik jednej novej strany k tým desiatkam už existujúcich je pre nich etický problém. Zvláštne. Stačilo úprimne povedať: „konkurenciu nepodporujem“.
Pritom život prináša skutočné etické aj trestno-právne problémy, na ktoré by sme sa mali všetci sústrediť. Patrí k nim aj to, že štát dlho ovládali skupiny, ktoré verejné služby štátu pochopili len ako právo „schopných a silných“ obohatiť sa na úkor občanov. Za peniaze občanov a údajne v prospech občanov sa vymýšľali nové potreby a systémy, ktoré mali skvalitniť fungovanie štátu, zabezpečiť verejné blaho a služby štátu v prospech občanov. Jednou z mnohých káuz je aj Mýtnik II a v rámci nej obstarávanie systému eKasa, ktoré má poukazovať na korupciu na najvyšších poschodiach štátu.
Vydierateľní verejní funkcionári?
Viacerí obvinení začali spievať, vrátane bývalého riaditeľa Finančnej správy F. Imreczeho a podnikateľa (dodávateľa) M. Suchobu. Podľa rozhodnutia špecializovaného trestného súdu v súvislosti s väzbou známeho architekta, malo dôjsť pri obstarávaní eKasy ku korupcii s podozreniami vedúcimi dokonca až ku guvernérovi Národnej banky Slovenska. Ten bol do funkcie zvolený smerohlasáckou koalíciou, podobne ako väčšina súčasných ústavných sudcov.
Dnes na viacerých padá tieň podozrení nielen v etickej rovine. Ešte pred vzatím do väzby sa bývalému riaditeľovi SIS V. Pčolinskému podarilo vypoklonkovať z Ústavného súdu SR Mojmíra Mamojku. Riaditeľ SIS vtedy verejne naznačil, že majú rozpracovaných zhruba dve desiatky ďalších sudcov. Skutočným etický problémom je, že spravodajská služba zrejme svoje podozrenia nepostúpila OČTK.
Predstava, že nám na súdoch, možno aj na Ústavnom súde, sedia dve desiatky potenciálne vydierateľných sudcov s nečistou minulosťou a nejasnými majetkovými pomermi je desivá. Selektívne rozhodnutia ústavných sudcov v prospech svojich právnických kolegov a súčasne arogantný postup k radovým občanom by tomu nasvedčovali.
Občan má právo byť bohatý, ale legálne
K sudcom sa vrátim inokedy. Ponechám bokom a na príslušné orgány aj konkrétny trestný prípad a možné podozrenia voči pánovi Kažimírovi. Skutočným, minimálne etickým, problémom je totiž majetok pána Kažimíra, mnohých sudcov a ďalších verejných funkcionárov. Pamätám si pána guvernéra NBS ešte z čias, keď len rástol v hierarchii Smeru. Občas som ho stretol ako radového obyvateľa a bežného farníka v miestnom kostole na bratislavských Dlhých dieloch. Dnes pán guvernér NBS vlastní vilu v odhadovanej cene 3 milióny EUR. Mal ju kúpiť od firmy napojenej práve na podozrivého architekta. A ten mal podľa výpovedí svedkov údajne pýtať úplatok práve pre vtedajšieho ministra financií.
Nemám krvavé oči, ani nikomu nezávidím poctivo nadobudnuté bohatstvo. Naopak, všetkým šikovným, čestným a schopným občanom prajem, aby sa im darilo. Ale nech pri prevode tejto vily podhodnotili jej cenu akokoľvek (tu môže byť ešte aj zákonný daňový problém), je ťažko uveriteľné, že by si exminister financií na ňu zarobil zo svojich verejných a priznaných súkromných príjmov. Podobne ako generál Balciar, pán Kažimír ako guvernér NBS by mal svoj majetok riadne a verejne zdokumentovať a rozptýliť všetky pochybnosti. Ani jeden z nich zatiaľ tak neurobil.
Toto je skutočný a nielen etický problém. Nepotrebujeme populistický a jalový zákon o hmotnej zodpovednosti politikov. Ten maximálne povedie len k paralýze viditeľného rozhodovacieho procesu ústavných činiteľov a formálnemu prenosu zodpovednosti na vazalských úradníkov. Platný Trestný zákon má dosť ustanovení na stíhanie preukázateľnej korupcie a trestnej činnosti verejných funkcionárov. Len treba vôľu a rozhodnossť pre ich využívanie. A prípadnú "nevinnú" hlúposť politikov predsa trestá volič v nasledujúcich voľbách.
To, čo naozaj potrebujeme, je doplnenie právneho poriadku o skutočne účinný zákon o preukazovaní pôvodu majetku, ktorý by platil nielen pre ministrov a sudcov, ale pre všetkých občanov. Viaceré politické strany ho sľubujú už roky, ale reálne nie je vôľa taký zákon pripraviť a prijať.
Použitý zdroj:
Kauza Mýtnik II: Súd hovorí o korupcii na najvyšších miestach. Spomína aj Kažimíra | Aktuality.sk