Tri varovné signály v prípade Žilinku

Tri varovné signály v prípade Žilinku
Maroš Žilinka, Generálny prokurátor SR (Zdroj: Maroš Žilinka / facebook)
Písmo: A- | A+

Nechajme bokom spory prokurátorov a právnikov o tom, ktorí z nich majú pravdu a ktorí väčšiu dávku arogancie a svojvôle. V prípade Maroša Žilinku vidím tri základné veci, prečo sa päť a pol milióna občanov musí mať na pozore.

Šéfredaktori Peter Bárdy, Beata Balogová a Matúš Kostolný adresovali generálnemu prokurátorovi Otvorený list generálnemu prokurátorovi Žilinkovi (dennikn.sk). Okrem iného v ňom píšu: "Je pre nás nepochopiteľné, že práve Generálna prokuratúra ignoruje tlačový zákon, ktorý pre novinárov slobodný prístup k informáciám zaručuje. Ak ste slová o budovaní transparentnejšej prokuratúry mysleli úprimne, tak Váš postup voči našim médiám je ich pravým opakom."

To, čo kritizujú predstavitelia médií je len špička ľadovca. Maroš Žilinka a jeho pohľad na výkon verejnej funkcie predstavuje ďaleko väčšiu hrozbu pre spoločnosť. Žilinka už dlhšie o tom vysiela varovné signály. Bohužiaľ nie je to jediný verejný funkcionár, ktorý nadobudol dojem, že s funkciou dostal aj bohorovnosť. Časť z nich sedí za mrežami a je väzobne stíhaná.

Časť sa na nich pozerá cez mreže zvonka a rovnako ako objekty ich pozorovania má pocit, že majú právo a moc konať len podľa svojho uváženia. Žiada sa mi pripomenúť, že vo svojom vnímamaní svojho postavenia a verejnej funkcie sa príliš nelíšia od tých za mrežami. Svedčia o tom výpovede mnohých obvinených, bývalých vysokých funkcionárov štátu.

Varovanie prvé: absencia zábran

Generálny prokurátor je verejný funkcionár platený z našich daní. Nie je to ani krstný otec, ani majiteľ zemegule a podľa toho sa musí správať. Verejný funkcionár má slúžiť občanom a nie politikom, priateľom a skupinovým záujmom. Preto by vo verejných inštitúciách mal platiť kariérny systém a princíp odbornosti by mal prevažovať nad osobnými záujmami.

Ak niekto obchádza biznismenov a politikov, aby sa mohol stať verejným funkcionárom, mal by alarm znieť čo najhlasnejšie. Takýto človek mal byť apriori diskvalifikovaný podobne ako šprintér, ktorý predčasne vybehne z blokov.

Varovanie druhé: vlastné pravidlá

Verejní funcionári sú platení nami a sú morálne aj právne povinní vysvetľovať nám občanom, ako nakladajú s právomocami, ktoré sme im s funkciou delegovali. Musia zniesť aj vyššiu mieru kritiky. Alebo sa môžu vzdať verejnej funkcie, ak na to nemajú žalúdok či charakter.

Ak sa verejný funkcionár verejne vyhráža tým, čo majú pochybnosti o jeho práci alebo svojvoľne odopiera plniť svoje základné zákonné povinnosti, musí zaznieť varovný signál o jeho hrozbe pre spoločnosť.

Varovanie tretie: strata pokory a rešpektu k druhým

Verejní funkcionári môžu robiť len to, za čo si ich platíme a len v súlade so zákonom. Generálny prokurátor nie je zákonodarca, má len dozerať na dodržiavanie zákonnosti. Priamo zo zákona prokuratúra nesmie vykladať zákony, na to sú iní. Prokuratúra nemôže suplovať ústavné právomoci iných orgánov a inštitúcií, nahrádzať výkon súdnej moci a obmedzovať parlament v jeho činnosti.

Ak generálny prokurátor verejnými vyhláseniami napáda základnú ústavnú právomoc Národnej rady SR prijímať zákony a dopredu deklaruje s nimi nesúhlas, predstavuje najvážnejšiu hrozbu pre demokratické ústavné zriadenie. Je to jasný signál, že je ho potrebné okamžite odvolať z verejnej funkcie. Nikto nesmie byť neodvolateľný z funkcie, ani generálny prokurátor, ak ju nevykonáva v súlade so zákonom alebo sa snaží mariť činnosť ústavných orgánov.

Skryť Zatvoriť reklamu