Nasledujúci zážitok pozná v rôznych podobách istotne veľa vodičov.
Je chladný večer, čerstvo po daždi, vlečieme sa autom tridsiatkou-štyridsiatkou križovatkami mesta, zrak napätý a vyťahaný z mihajúcich sa svetiel a ich odrazov v mlákach. Blížime sa k prechodu pre chodcov. Pohoda, nikde nikto.
V tom sa však z ľavej strany prechodu vynorí čierny prízrak - otec a jeho rodinka. Brzdím, čo mi noha stačí. Otecko na mňa hromží. Netuší, čo spravil. Možno chýbala sekunda a mám ho na kapote. Kto by bol vinný za nehodu?
V čom je problém? Zákon určuje povinnosť vodiča dať prednosť chodcovi na prechode pre chodcov. Nemyslí však na to, že môže dochádzať k problematickým situáciám, ktoré môžu skončiť nehodou, škodou, smrťou. A to bez toho, aby bol zjavne porušený spomínaný zákon.
Chodci si totiž neuvedomujú (zvlášť, ak v živote nesedeli za volantom auta), že hoci ich tento zákon chráni, nemôžu si vynucovať absolútne právo prechodu cez prechod za akýchkoľvek okolností, lebo majú na svojej strane zákon. Takýmto prístupom sa totiž často stávajú náhlou prekážkou cestnej premávky.
Presne tak, ako v mnou opísanom prípade. Zopakujem, že bola tma a k tomu dodám ešte pár detailov.
- Rodinka zrejme išla do kostola, ktorý bol na druhej strane cesty. A ako sa patrí, oblečená sviatočne - v čiernom.
- Rodinka prichádzala z ľavej strany priechodu. My vodiči však vieme, že reflektory auta sú konštruované tak, aby osvetľovali v prvom rade pravú stranu a okraj cesty, na ľavej strane je svetla oveľa menej, aby neboli oslnení protiidúci vodiči.
- Dodám ešte, že tú ľavú stranu križovatky tvoril ostrovček uprostred križovatky a nebol na ňom stĺp verejného osvetlenia.
- Bolo čerstvo po daždi, vlhká vozovka na rozdiel od suchej svetlo reflektorov nerozptyľuje, ale odráža, čo znamená, že rapídne klesá šanca osvetliť zľava prichádzajúcu tmavú postavu.
Čo dodať?
Chcem veriť, že sa postupne zvýši miera tolerancie medzi účastníkmi cestnej premávky.
Chcem veriť, že sa zvýši úroveň vzájomného vnímania situácie z pohľadu toho druhého.
Alebo chcem veriť, že raz vojde do platnosti zákon, ktorý chodcom exaktne prikáže neobmedzovať a neohrozovať svojim správaním ostatných účastníkov cestnej premávky. Pretože mám dojem, že táto klauzula v súčasnej úprave platí podľa chodcov iba pre vodičov.