" A co máme robic mi co neznáme ćítac ani pisac?"

S veľkou pompéznosťou a oslavami vstúpilo Slovensko od nového roka do eurozóny. Predchádzala tomu veľká kampaň, ktorá mala ľudí informovať. Vláda a NBS stále tvrdila, že sa zameria aj na starých ľudí a rómsku komunitu, ale myslím, že sa to nie veľmi podarilo. Pracujem v obchodnom dome za pokladňou a mal som možnosť byť v práci v prvých dvoch dňoch po zavedení novej meny. Tam som zistil, že nie pre všetkých ľudí je to také jednoduché a zrejme, čo je euro, ako vyzerajú mince a bankovky...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

Naša vláda a NBS spustili informačnú kampaň už niekoľko mesiacov pred zavedením novej meny. Najprv to bola nezmyselná reklama v televízií, ktorá veľa o eure nepovedala. Neskôr každá domácnosť dostala informačné letáky a papiere, kde sa dalo o eure dozvedieť všeličo. Mohli sme si naštudovať, ako budú vyzerať euro mince, bankovky, ako bude prebiehať duálne zobrazovanie, výmena peňazí... Všetko to bolo fajn, dokonca sme dostali aj euro - kalkulačky, ktorá sa mne osobne aj celkom zišla a niektoré mali dokonca výhodný kurz 1 euro za 1Sk. Myslím, že kampaň svoj účel splnila, aspoň pre bežných ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mám však pocit, že v euro - kampani sa zabudlo na starých ľudí a ľudí, ktorí nevedia čítať a písať. Možno to zneje divne až smiešne, ale sú medzi nami aj takí ľudia a majú s eurom veľký problém. Popri škole si pracujem ako pokladník v supermarkete a mám s tým všelijaké skúsenosti. Keď som pracoval na Silvestra, tak pri mne platila jedna žena, bola to rómka. Začala sa sťažovať, že ako má poznať ceny, keď pri mäse sú už ceny v eurách. Ja som jej začal vysvetľovať, že od zajtra (teda 1.1. 2009) platí euro, tak sa už menia aj cenovky, že ceny sú už v eurách. Ona mi na to povedala, že ako teraz má vedieť, že koľko to je v korunách. Povedal som jej, že má tam aj cenu v Sk,ale ona, že tým novým peniazom nerozumie a nebude to vedieť prerátať a nepozná to... . Ja jej na tol, že nech teda študuje papiere, ktoré dostala od štátu. A tu ona vraví: " A co máme robic mi co neznáme ćítac ani písac?" Priznám sa, najprv mi to prišlo poriadne smiešne, lebo ta žena mala okolo 50 rokov. Opýtal som sa jej, či nechodila do školy. Bola tam s ňou asi aj pravdepodobne jej dcéra, ktorá ju začala brániť, že mala frajera, tak sa musela vydať a že vtedy bola iná doba. Nechcel som zabŕdať ďalej a pýtať sa, že či sa ako 7- ročná vydávala. No neskôr, keď som sa nad tým zamyslel, tak mi jej prišlo ľúto. Musí to mať naozaj ťažké, ak nevie čítať ani písať. Nemohla sa teda ani o eure nič dozvedieť. A nie je určité jediná na Slovensku. 

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou skupinou sú starí ľudia. Musím povedať, že niektorých obdivujem, ako zvládajú prechod na euro, ako si dokážu všetko prerátať v hlave a celkom sa im to páči. Všetci však majú problém rozoznať 1cent a 2 centy a veľmi podobné sú aj 10 a 20 centové mince a tiež 1 eurova a 2 eurova minca.Je to ťažko od seba rozoznať, ale myslím, že časom to budeme vedieť aspoň podľa veľkosti. No mnohí starí občania majú problém pochopiť ako sa to preratúva, alebo keď im vydávam, tak len kývnu rukou, že aj tak nevedia koľko im vydávam. Tiež mnohí keď platia tisícku a im vydám pár mincí, tak sa čudujú, že ako málo a potom musím vysvetľovať, že sa to ráta krát 30.1260 a že v prepočte na koruny je to toľko a toľko. Lenže väčšinou to ma slabý účinok.

SkryťVypnúť reklamu

Možno sa mohla vláda a NBS v kampani viac zamerať práve na tieto skupiny ľudí. Možno by bolo malo skôr účinok chodiť po obciach, možno aj teraz, keď sa euro zavádza do obehu a vysvetliť ľuďom z rómskych osád a starším ľuďom ako to funguje, ako si to majú prerátať v praxi. Mnohí si nevedia poradiť ani s euro - kalkulačkami. Možno namiesto bilboardov o eure, ktoré nemali podľa mňa zmyslel sa mohli v kampani zamerať práve na to. Vysvetľovať ľuďom osobne, práve teraz ako pracovať s eurom. Ako si to ľahšie prerátať, vysvetliť najmä dôchodcom, že mince majú tiež svoju hodnotu. Mne osobne chýba práve teraz kampaň pre takýchto ľudí, ktorí potrebujú pomoc teraz, keď už majú eurá v rukách. Iné je to vidieť na obrázku a iné sa na to pozerať teraz, keď dostanete výdavok v eurách a máte tie peniaze naživo. Mnohí starší ľudia majú problémy rozoznať centy. 1,2,5 centové mince sú veľmi podobné a ťažko sa rozoznávajú. Stačilo by im povedať, že sa to dá aj podľa veľkosti, mnohí pri vydávaní hotovosti nemajú ani poňatie koľko som im dal a keď im to počítam, tak kývnu rukou, že aj tak si to pozrú doma a teraz netušia koľko čoho im dávam, lebo to nevideli. Iné je vidieť peniaze na obrázku a iné to mať na živo. Podľa mňa by sa práve teraz hodila najväčšmi informačná kampaň. Kladiem si otázku: "Bola informačná kampaň o zavedení eura až naozaj taká úspešná ako to tvrdí NBS a vláda?"

Pavol Hudák

Pavol Hudák

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Zoznam autorových rubrík:  cestovanieSúkromnéNezaradenéNázory, politika

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu