Vznik myšlienky
Letnú dovolenku roku 2017 som prežil na našej najdlhšej magistrále Slovenska, na ceste hrdinov SNP (o ceste píšem na mojom blogu). Po návrate do „civilizovaného“ sveta som nedokázal prestať myslieť na krásu tejto magistrály. Zo začiatku ľudia počúvali so záujmom. Pýtali sa na moje skúsenosti a príbehy, ktoré som zažil. Po čase však ich záujem opadol. Mne však spomienky a túžba niekam vyraziť stále nahlodávali dušu.
Odpoveď na otázku, ako stráviť letnú dovolenku v roku 2018, som našiel v článku „Naprieč Českou republikou“, ktorý mi poslal kamarát Ivko. Článok bol uverejnený v časopise Krásy Slovenska. Bol stručný, ale zapáčila sa mi tá myšlienka. Keď som si uvedomil, že v roku 2018 si pripomíname 100 rokov starú udalosť „vznik prvej ČSR“, tak bolo rozhodnuté. Cieľom mojej dovolenky bude pochod krajinou našich západných susedov.
Výzbroj a výstroj
Pre diaľkové pochody je ideálna váha batohu maximálne do 15 kg. Po minuloročnej skúsenosti som minimalizoval počet vecí, a tak som sa dostal pohodlne pod túto hranicu. Väčšinu vecí som už mal kúpenú a otestovanú.
Rád však skúšam niečo nové, a preto do mojej výbavy pribudlo pár nových kúskov. Prvý bol spací vak Cumulus Comforter L500, ktorý sa mi perfektne hodil k nafukovačke Thermarest NeoAir XLite. Otestoval som ho niekoľkokát v prírode a výsledky boli viac ako uspokojivé. Jediné, čo sa mi na tejto dvojici na spanie nepozdávalo, bolo ich spojenie pomocou tenkých gumičiek. Ja som si však na nafukovačku prišil dierkové gumy a na spací vak gombíky. S touto úpravou je vliezanie do spacieho vaku komfortné.


Ďalšou krásnou „hračkou“, ktorá pribudla do mojej výbavy bol solárny panel Goal Zero Nomad 7 Plus. Týmto panelom som chcel zabezpečiť svoju energetickú nezávislosť počas pochodu.

Do výbavy mi pribudli aj dve tričká z merino vlny.
Zbalil som sa do batohu 35+5 l (časť vecí som mal oblečených na sebe) :
Spanie
- spací vak Cumulus Comforter
- nafukovačka Thermarest NeoAir
- bivak vak
Oblečenie
- spodné prádlo – 2 ks
- ponožky – 3 ks
- funkčné prádlo (tričko + nohavice)
- šatka
- zateplená „mikina“
- technická bunda do dažďu (goratex)
- nohavice (dvojdielne)
- plavky (krátke nohavice)
Elektronika
- solárny panel
- power bank
- nabíjačka + káble
- mobilný telefón (2 ks)
Hygiéna
- tekuté mydlo
- uterák
- zubná pasta a kefka
- opaľovací krém
- jelenia masť
- vlhčený toaletný papier
- pilník na nechty + nožničky
Obuv
- garmont topánky
- sandále
- šľapky
Strava
- balíček sušeného mäsa
- proteínové tyčinky (4 ks)
- pollitrové flašky vody (2 ks)
Ostatné
- filter na vodu
- lekárnička (základný obväzový materiál, lieky, náplaste, ...)
- pero + zápisník
- nožík
- batoh
- trekové paličky
- nepremokavý vak (vodácky)
- slnečné okuliare
- sluchátka
- papierové vreckovky
- šnúrky
- zápalky + zapalovač
- víťazné cigary (3 ks)

Navigácia a trasa
Na navigáciu som sa rozhodol využiť už osvedčenú aplikáciu Mapy.cz, kde som si stiahol off-line všetky potrebné mapy. Nakoľko mám 2 mobilné telefóny (1 kus primárne určený na fotenie a hudbu, 2. na navigáciu a kontakt so svetom), tak som si mapy.cz stiahol na oba prístroje. (záloha)
Trasu som plánoval po častiach niekoľko mesiacov. Chcel som si vybrať turisticky, ako aj kultúrne najzaujímavejšiu cestu. Najviac sa mi pozdávala „severná cesta“. Určil som si čiastkové ciele - všetky začínali písmenami NAJ:
Najvýchodnejší bod ČR: 18° 51' 33,31399" východnej dĺžky: Bukovec
Najsevernejší bod ČR: 51° 03' 20,53724" severnej šírky: Lobendava
Najzápadnejší bod ČR: 12° 05' 26,92179" východnej dĺžky: Krásna
Najvyšší prirodzený bod ČR: 1603,3 m n.m. : Snežka
Najnižší bod ČR: 115 m n.m. : hladina rieky Labe
Koketoval som aj s najjužnejším bodom ČR (Vyšší Brod), ale to sa mi do môjho časového plánu už nezmestilo.
Začal som klikať v aplikácii mapy.cz, kde som sa snažil určiť si denný itinerár. Denný limit som si dal na 50 km / 14 hodín pochodu. Otázkou bolo „Kde začať?“. Ako dobrý nápad mi prišlo začať na východe a postupne prejsť na západ. Dôvody boli jednoducho prízemné. Moje nohy poskakovali od netrpezlivosti a východ bol bližšie. Zároveň som si povedal, že po 1000 km na nohách, si viac vychutnám dlhé sedenie vo vlaku na ceste domov.
Vyšli mi z toho nasledujúce denné etapy:
deň | Z | Do | → (km) | ↑ (m) | ↓ (m) | čas (hod) |
Čierna pri Čadci | Trojmedzie | 7,3 | 401 | 380 | 2:25 | |
1 | Trojmedzie | Bílí Kříž | 30,7 | 1452 | 1041 | 10:30 |
2 | Bílý Kříž | Lučina | 39,8 | 1342 | 1928 | 12:39 |
3 | Lučina | Hýlov | 40,9 | 488 | 513 | 11:10 |
4 | Hýlov | Opava | 31,6 | 617 | 647 | 9:05 |
5 | Opava | Dvorce (okres Bruntál) | 44,8 | 1071 | 779 | 13:18 |
6 | Dvorce (okres Bruntál) | Rýmařov | 37,4 | 918 | 862 | 11:10 |
7 | Rýmařov | Červenohorské sedlo | 31,3 | 1131 | 730 | 10:05 |
8 | Červenohorské sedlo | sedlo Puchača | 37,6 | 2176 | 2075 | 13:17 |
9 | sedlo Puchača | Anenský vrch | 38,9 | 1626 | 1741 | 12:16 |
10 | Anenský vrch | Olešnice v Orlických horách | 27,1 | 651 | 1046 | 8:03 |
11 | Olešnice v Orlických horách | Červený Kostelec | 28,9 | 757 | 926 | 8:43 |
12 | Červený Kostelec | Pevnosť Stachelberg | 31,1 | 796 | 607 | 9:22 |
13 | Pevnosť Stachelberg | Malá Úpa | 19,4 | 966 | 542 | 6:40 |
14 | Malá Úpa | Harrachov | 34,5 | 1686 | 2037 | 11:40 |
15 | Harrachov | Rozhledna Smrk | 23,8 | 897 | 463 | 7:44 |
16 | Rozhledna Smrk | Andělská Hora | 35,6 | 800 | 1607 | 10:31 |
17 | Andělská Hora | Vodní dílo Naděje | 37,6 | 1507 | 1350 | 12:28 |
18 | Vodní dílo Naděje | Vlčí hora | 31,5 | 1028 | 921 | 9:57 |
19 | Vlčí hora | Čtverec | 32,6 | 693 | 893 | 9:29 |
20 | Čtverec | Mezní Louka | 34,6 | 1147 | 1249 | 10:54 |
21 | Mezní Louka | Děčínsky Sněžník | 36 | 1443 | 1117 | 11:53 |
22 | Děčínsky Sněžník | Komáří hůrka | 29 | 950 | 776 | 9:11 |
23 | Komáří hůrka | Meziboří | 31,6 | 570 | 851 | 9:02 |
24 | Meziboří | Hora Sv. Šebestiána | 41,5 | 1297 | 939 | 12:59 |
25 | Hora Sv. Šebastiána | Loučná pod Klínovcem | 32,1 | 644 | 492 | 9:15 |
26 | Loučná pod Klínovcem | Horní Blatná | 20,6 | 411 | 512 | 5:33 |
27 | Horní Blatná | Kraslice | 29,9 | 629 | 988 | 8:43 |
28 | Kraslice | Skalná | 29,1 | 652 | 720 | 8:34 |
29 | Skalná | Aš | 28,7 | 575 | 408 | 8:19 |
30 | Aš | Aš | 17,1 | 313 | 311 | 4:55 |

Z pohľadu pohorí, ktoré plánujem navštíviť, to tiež vyzerá zaujímavo:
Zhrnutie
Počas plánovania som sa rozhodol, že v priebehu putovania budem využívať všetky možnosti ubytovania. Stravu som nechcel riešiť (nosiť zo sebou), nakoľko sa mi pri plánovaní každej etapy objavila nejaká dedinka, mestečko, alebo chata, kde bola príležitosť najesť sa, alebo kúpiť si jedlo.
Minulý rok som sa musel držať presne stanovenej trasy (červená značka Cesty hrdinov SNP). Tentokrát mám však úplnú voľnosť v putovaní.
V čase tvorenia plánu zháňam spriaznenú dušu, ktorá by túto cestu rada absolvovala so mnou. Žiaľ, moja snaha bola bezúspešná…
Takto pripravený vyhľadávam vhodné vlakové spojenie a netrpezlivo očakávam deň „D“. Dátum bol stanovený na 15.6.2018.
Poznámka: Ak sa ti článok páčil, tak prosím klikni na ikonu pod článkom "Zvýšte karmu"