Podomový predaj - preborníkom tohoto štýlu predaja je spoločnosť Zepter a ich "fantastické" hrnce. Dnes už takýto druh marketingu využíva nejedna firma ponúkajúca prevažne hrnce, matrace či tlakomery, alebo bahno z mŕtveho mora.
V poslednej dobe som prijal pozvanie mojich príbuných a zúčastnil som sa na viacerých takýchto prezentáciách. Po tejto skúsenosti mi v hlave vŕta pár zaujímavostí:
LOSOVANIE: vylosovaní sú prevažne zamestnaní ľudia stredného veku a dôchodcovia.
- samotné "žrebovanie" si predstavujem ako prst posúvajúci sa po každom telefonáte stále nižšie v Zlatých stránkach.
TELEFONÁT: samozrejme začína gratuláciou k výhre, tiež je Vám hneď oznámené, čo ste vyhrali a že Vám to bude odovzdané u Vás doma za podmienky, že prizvete aspoň dva manželské páry.
- teda tzv. "otvárač dverí" už je ponúknutý a poslucháči zabezpečení
PRÍCHOD: celý čas s Vami komunikuje milá pani, pred dverami sa však objaví úplne iný človek, chlap či žena, ktorí len dostali informáciu kde bývate.
- komické bolo, že s veľkými kuframi sa po schodoch musel trmácať hostiteľ, nakoľko bol požiadaný obchodníkom o pomoc. Pri žene som to ešte ako tak chápal, ale prečo sme pomáhali aj 27 ročnému chlapovi... (zjavne nie je platený za to, aby na dvakrát vynášal svoje materiály)
PREZENTÁCIA: na jej začiatku ste informovaní, že sa bude rozprávať o zdraví. To áno, tak prvých 15 minút a po ukázaní pár ilustračných obrázkov Vám bude vysvetené, aké zlé je to, čo robíte, či máte v domácnosti. Zbytok sa točí už len okolo výrobku.
UKONČENIE: po siahodlhom rozprávaní a vysvetľovaní prichádza to, čo každý očakával, otázka: "Tak, čo z tohto chcete mať doma, neriešme teraz cenu, len mi povedzte, čo sa vám páčilo?"
- táto časť bola vždy najnepríjemnejšia, nakoľko zo strany obchodníka bol vyvíjaný neprimeraný a nepríjemný nátlak na domácich a ich hostí. Zažil som dve varianty:
a) obchodník predal bez problémov a s úsmevom odišiel (hneď ako sme mu pomohli naložiť všetko späť do auta)
b) ak nikto nič nechcel ani po frázach: "veď to sú len 2 Eurá na deň!" alebo "kto sa postará o vaše zdravie, ak nie vy sama?" obchodník odišiel znechutený, či dokonca nahnevaný a záver okorenil frázami typu "zjavne ste nepochopili, o čom som tu dnes rozprával!" a "robte si čo chcete, veď je to vaše zdravie!"
A VÝHRA? - väčšinou ide o podradný výrobok, pri ktorom Vás budú presviedčať o jeho vysokej hodnote, časom však pravdepodobne zistíte, či tá bola skutočne reálna.
Nespochybňujem výrobky týchto firiem, ale na stretnutie s ich zástupcami si pripravte buď peniaze alebo riadny pancier, nakoľko ich argumenty sú dopredu nacvičené a jedine Vaša kúpa je pre nich zárobkom.
Držím palce pri zlosovaní.