Fascinujú ma články v médiách o tom, čo všetko by v Bratislave "mohlo byť". Zvyčajne ide o také fantazmagórie, že to až trieska dvermi. Niežeby niekedy tieto "mohlobyče" neboli potrebné, alebo aj nutné, ale pravdepodobnosť ich realizácie je prakticky nulová, a ak by mohla byť záporná, tak by záporná aj bola. Pretože všetci vieme, v akom marazme, a nielen finančnom, ale aj manažérskom (že, pán primátor) sa Bratislava aktuálne (odhadom už tak 25 rokov) nachádza.
Len tak pár bratislavských "mohlobyčov" sa ostatné obdobie:
Oprava Hlavnej stanice. Bratislava by sa mohla konečne dožiť rekonštrukcie Hlavnej stanice. Jasne, mohla. Lenže nedožije. Dvaja primátori pred Nesrovnalom zmršili, čo mohli, a ešte desať primátorov po Nesrovnalovi sa bude súdiť s Transprojektom. Novej Hlavnej stanice v Bratislave sa nedožijete nieto vy, ale ani vaše detné deti. Z mráčika "mohlobyča" menom Hlavná stanica nezaprší.

Elektrická nadzemná dráha. Súčasťou Bratislavskej integrovanej dopravy by mohla byť lanovka/monorail/alweg z Petržalky k Bus-mall-u shopping center-u (pre neznalých Autobusová stanica Mlynské nivy). Jasne, a ja som matka Tereza. Možno HB-Reavis vyhlási aj verejnú zbierku, ako kedysi ktosi na alweg v Tatrách. Korunka ku korunke, prstienok k prstienku. Ťažko si predstaviť lepší komentár, ako ten, ktorý zverejnil imhd.sk. Ani z tohto mráčka "mohlobyča" nezaprší.


Hyperloop. Z Bratislavy by sme sa mohli zviezť do Viedne potrubnou poštou. Tento ofajč má medzinárodný, čo medzinárodný, priam "emerický", rozmer, takže okolo neho potichu a po špičkách, aby sme sa niekoho nebodaj nedotkli. Preto len tak medzi nami, a nikomu to nehovorte: hyperlúpom sa nezvezieme. Nikdy. Skôr nás niekto zase iba hyper-o(h)lúpi. A ani z tohto mráčka "mohlobyča" nezaprší.
Električka BA - Pezinok. Z Bratislavy by mohla jazdiť električka až do Pezinka. Iste, najlepšie až do miestnej časti Cajla. V tamojšom zdravotníckom zariadení poskytnú primeranú starostlivosť autorom tejto myšlienky, k realizácii ktorej dôjde v čo najkratšom čase. Hneď po tom, čo magistrát zrekonštruuje električkové koľaje v Karlovej Vsi, v Ružinove, na Vajnorskej ulici, Špitálskej ulici, postaví druhú etapu električky do Petržalky, električkovú trať Dostojevského rad/Dunajská cez Mlynské Nivy do Vrakune a blízkeho vesmíru východne od centra, a potom ešte zrekonštruuje medzitým totálne zdevastované elektičkové koľaje v Dúbravke (čo bude okolo roku 2226). Nezabudol som na niečo? Aha, ešte predtým treba urobiť električkové prepojenie Rače s Vajnormi a Zlatými pieskami (Či so Stupavou? Už ani neviem.). Nie, ani z tohto mráčka "mohlobyča" nezaprší.

Planetárium. Bratislava by mohla mať planetárium a mediatéku. Toto podhodil Nesrovnal a Henbury development (čítaj... ale však všetci vieme, ako to treba čítať) namiesto zbúraného PKO na brehu Dunaja. No to sme si všetci skoro cvrkli. Dúfajme, že v depozite tejto výrazne červenej, budúcej celoplanetárne významnej kultúrnej ustanovizne, kde "by sa mali nachádzať mapy, mikrofilmy, audiozáznamy, CD, DVD, kazety, videá, elektronické knihy" (Nesrovnal) ostane miesto aj pre "mapy, mikrofilmy, audiozáznamy, CD, DVD, kazety, videá, elektronické knihy", na ktorých je zachytený aspoň pôvodný stav nábrežia s PKO. Mráčik suchý ako centrálna Sahara.

Lido pláž. Na mieste, kde bolo Lido, by mohla vzniknúť pláž a park. Kto neverí, nech tam beží. Jasne, mohla by. Mohlo by tam byť všeličo. Mohla by tam byť pláž, park, lunapark, parkovisko, verejné wc, bordel, druhý stred Slovenska, dvadsiatyštvrtý stred Európy, montovňa BMW, byty, obchody, kancelárie alebo multifunkcia. Alebo čokoľvek iné. A bude tam presne to, čo majiteľom tohto pozemku prinesie najväčší zisk. Stavte sa, že pláž ani park to nie sú a nebudú. A to "niečo" tam vznikne presne v tom okamihu, keď to prinesie najvyšší zisk. Ani o sekundu skôr a ani o sekundu neskôr. Aj tento mráčik "mohlobyč" je suchý ako kašeľ.

Podchod Zochova. Ako normálny podchod by mohol vyzerať podchod na Zochovej. No mohol. Prečo nie? Keby Bratislava bola normálne mesto, keby mala normálnu samosprávu, keby mala normálnych poslancov, starostov a primátora, keby mala normálnu údržbu verejných priestorov...., tak by mala aj normálne podchody. Pretože nič z toho nemá, nemá ani normálne podchody. To je celé. Ostatné sú študentské maľovánky. Grafických editorov je na svete ako maku. Nie, ani z tohto obláčika kvapka nespadne.

Mickiewiczova ulica. Ako normálna ulica by mohla vyzerať aj Mickiewiczova ulica. No mohla. Prečo nie? Keby Bratislava bola normálne mesto, keby mala normálnu samosprávu, keby mala normálnych poslancov, starostov a primátora, keby mala normálnu údržbu verejných priestorov...., tak by mala aj normálne ulice. Pretože nič z toho nemá, nemá ani normálne ulice. To je celé. Ostatné sú študentské maľovánky... vlastne, to som už asi napísal. Sucho, sucho.
Štefánikova ulica. Pešou zónou by mohol byť aj bulvár Štefánikova. No mohol. Prečo nie? Keby Bratislava bola normálne mesto, keby mala normálnu samosprávu .... keby sa krajský dopravný inpektorát zaoberal aj niečím iným ako priepustnosťou bratislavských ulíc pre individuálnu automobilovú dopravu...., tak by mala aj normálne ulice a možno aj bulvár Štefánikova. Pretože nič z toho Bratislava nemá, nemá ani normálne ulice. To je celé. Ostatné sú študentské maľovánky. Sucho, sucho.

Rozhľadňa na Devínskej kobyle. Na Kobyle by mohla stáť rozhľadňa. Z tohto obláčika môže potenciálne nejaká tá kvapka spadnúť, aj keď jeden z jej iniciátorov má teraz asi problémy iného charakteru. Len treba veriť, že rozhľadňa na Kobyle neskončí tak rýchlo ako rozhľadňa na Veľkej homoli nad Modrou, ktorá po pár rokoch existencie doslova spadla. Hoci bola postavená v rovnakom roku (2001) ako rozhľadňa na vrchu Königswarte nad Bergom, ktorá je, zdá sa, stále v najlepšej kondícii.

Nepochybujem, že v médiách je o Bratislave ešte omnoho viac takýchto "mohlobyčov". Takže na záver iba toto: Pán Mládek kedysi na svojich koncertoch zabával poslucháčov aj týmto krátkym príbehom: "Moje babička měla možnost koupit si mercedes. Nakonec si ho nekoupila, protože neměla peníze.". Parafrázujem: Nakoniec (skoro) nič z toho, čo by v Bratislave mohlo byť, nebude, pretože nie sú peniaze a mesto je v rukách alibistickej a impotentnej kamarily.