Je teda všetko tak, ako má byť? Ťažko povedať. Je tu niekoľko otázok, na ktoré nielenže nepoznáme odpovede, ale ani ich, pokiaľ viem, doteraz nikto nepoložil:
1. Prečo prenájom? Prečo súkromnej firme? Prečo práve na 15 rokov? Prečo sa o svoj majetok, teda o podchod, nepostará samo mesto? Prečo rekonštrukcia práve v tejto podobe? Prečo žiadna diskusia s občanmi? Prečo nebola verejná prezentácia? Prečo sa nekonal výber z viacerých variantov riešenia? Primátor Nesrovnal mohol verejnosť dopredu oboznámiť s tým, čo chce robiť s podchodom na Trnavskom mýte, mohol občanom oznámiť, aké sú možnosti, mohol diskutovať s občanmi, predkladať návrhy, riešenia, prichádzať ku konsenzom... Mohol, ale neurobil to. Nesrovnal sa bude brániť, že nemusel. Áno, nemusel. Ale mohol. A neurobil to. Napriek tomu, že v kampani sľuboval transparentnosť. Jeho slová „stav Trnavského mýta nemienim tolerovať“ je veľmi sebastredný a tým úbohý argument. Jeho predvolebné sľuby boli lži. Nakoniec Nesrovnal rozhoduje bez občanov a za ich chrbtom ako akíkoľvek iní ďurkovskí alebo ftáčnikovia. Nájdite medzi nimi tri rozdiely. Nie sú.
2. Dostal Immocap podchod do prenájmu na 15 rokov iba za investíciu do podchodu, alebo aj za údržbu a prevádzku podchodu počas tých pätnástich rokov? Pretože ak nájomca nebude opravený podchod permanentne udržovať, čistiť, zametať, opravovať, odstraňovať grafiti, tak jeho stav bude zhruba o mesiac presne tam, kde je dnes.

3. Bude súčasťou rekonštrukcie podchodu aj realizácia povrchových priechodov cez cestu pre chodcov? Bude podchod iba alternatívou pre chodcov, alebo ostane jedinou možnosťou zdolať Trnavské mýto? Hoci mesto a Immocap tvrdí, že eskalátory a výťahy sú bezbariérové riešenie, nie je to tak. Napriek plánovaným výťahom „pre mamičky s kočíkmi“ (akoby oteckovia, babky, dedkovia, tety a ujovia s kočíkmi nechodili, ale to je už iná otázka) a pohyblivým schodom bude podchod predstavovať vždy bariéru. V civilizovaných mestách prišli na to, že oddeľovanie chodcov a povrchovej dopravy sa neosvedčilo, pretože ľudia vyhľadávajú čo najkratšiu cestu a vyhýbajú sa prevýšeniam, teda aj eskalátorom a výťahom. Jednoducho podchod či nadchod zdržuje a v našich podmienkach sa ani nedá spoľahnúť na to, že výťahy a eskalátory budú fungovať. Preto sa ľudia držia radšej na povrchu, na ulici a prechádzajú radšej cez priechody pre chodcov. Napríklad v neďalekej Viedni, ktorej mal Nesrovnal pred voľbami plné ústa, nenájdete podchod, nad ktorým by nebol plnohodnotný priechod pre chodcov na úrovni ulice (aspoň v širšom centre určite nie). Aj tam logicky prišli na to, že podchod má (vždy iba ako alternatíva k povrchovému priechodu) zmysel jedine tam, kde plní aj iné úlohy v rámci širšieho urbanizovaného priestoru. Napríklad tam, kde je podchod súčasne vchodom do metra, priechodom k dopravnému uzlu alebo súčasťou pasáže vedúcej do obchodných alebo iných, napr. administratívnych priestorov. Podchody sa vo svete, ale aj susednom Česku (Prahe) skôr rušia a nepočíta sa s ich výstavbou ani v budúcnosti. Zobral Nesrovnal tieto tendencie do úvahy? A ako ich zohľadnil? Asi nijako, pretože Nesrovnal bojuje, aby sa podchod na noc nezamykal, lebo nie sú (a zrejme ani nebudú) zabezpečené alternatívne priechody pre chodcov. Pán primátor, budíček, po novom je podchod iba alternatíva, defaultné nastavenie je priechod pre chodcov na úrovni ulice!

4. Z médií sme sa dozvedeli, že výťahy a eskalátory do podchodu postaví, resp. zaplatí mesto. Skutočne mesto dokáže výťahy postaviť? A kto bude eskalátory a výťahy udržovať v prevádzke, funkčné a čisté? Mesto totiž pri výstavbe a najmä pri prevádzke verejne prístupných výťahov permanentne zlyháva. Mesto dodnes nebolo schopné postaviť, resp. prinútiť investora priľahlého hotela, aby postavil výťah v podchode popod Staromestskú ulicu pri Zochovej ulici. Dodnes tam stojí iba zadebnená posprejovaná diera a mesto sa roky, ak nie desiatky rokov vyhovára, na koho sa len dá, pretože magistrát ani poriadne nevie, kto ten výťah mal postaviť. A čo sa týka prevádzky výťahov mestom, všetci o tom vieme svoje. Čo verejne prístupný výťah, to katastrofa. To, že sú všetky výťahy v správe mesta neuveriteľne špinavé a posprejované, to je ešte tá znesiteľnejšia časť problému. Horšie je to, že mesto nedokáže ani zabezpečiť elementárnu prevádzku niektorých výťahov. Najhoršie sú na tom snáď štyri výťahy na most Apollo, pri ktorých mesto nie je schopné postarať sa o ich fungovanie prakticky od postavenia mosta Apollo. Vyhovorí sa pritom hádam aj na Pinokia a Karkulku. A čo sa týka eskalátorov, na samotnom Trnavskom mýte nie je mesto dlhodobo schopné zabezpečiť prevádzku eskalátorov tak, aby skutočne aj všetky fungovali.



5. Kto sa postará o poriadok na Trnavskom mýte? Kto sa postará o neuveriteľné diery v chodníkoch (v ktorých už ZH ikonicky pestuje paradajky), kto sa postará o čistenie chodníkov, verejne prístupných plôch pred Istropolisom, pred Tržnicou, v priestore zastávok? Kto sa postará o aspoň elementárny urbanistický prístup k povoľovaniu búd na Trnavskom mýte a o poriadok okolo nich? Kto sa konečne postará o vysadenie roky chýbajúcich stromov a o základnú údržbu zelene na Trnavskom mýte? Trnavské mýto totiž nie je, napriek predstave magistrátu, iba podchod. Trnavské mýto je veľké námestie, obrovská plocha v správe dvoch mestských častí a vo vlastníctve zrejme desiatok vlastníkov. Každá mestská časť spravuje svoj kus Mýta, teda jej zverený majetok, podľa svojho gusta, každý majiteľ pozemku na Trnavskom mýte si so svojím majetkom v podstate robí, čo chce, pretože samospráva je slabá a je jej to jedno. Obrovské plochy na Trnavskom mýte pred Istropolisom, či ako sa to teraz volá, patria Jednotnému majetkovému fondu, ktorý sa o svoj majetok vôbec nestará, resp. iba z neho ryžuje. Atď., mohli by sme pokračovať takmer donekonečna. Trnavské mýto vyzerá ako jeden obrovský chliev totiž nielen pod zemou, ale aj nad zemou. Dokedy tu bude vládnuť bezzubá, alibistická a impotentná politika magistrátu (a mestských častí), ktorý má zo zákona (stavebného, cestného) dostatok nástrojov na zabezpečenie poriadku, a to nielen na svojom majetku, ale nemá chuť a odvahu tieto nástroje využiť?






6. Bude súčasťou rekonštrukcie podchodu aj riešenie prístreškov na električkových zastávkach? Čo bude so zmluvou dopravného podniku s Recarom o prenájme plôch prístreškov a teda v konečnom dôsledku so zmluvou o vytvorení tmavých bunkrov na Mýte? Dopravný podnik ako dcérsky podnik magistrátu má totiž zmluvu s Recarom o prenájme skoro všetkých plôch čohokoľvek, čo dopravný podnik vlastní alebo má v správe. Takže Recar disponuje aj s plochou prístreškov na zastávkach električiek na Mýte. Recar tieto plochy oblepil reklamou tak, že z drahých a iste dobre myslených a plánovaných sklených tabúľ zabezpečujúcich dostatok svetla v prístreškoch urobil reklamné plochy a ako dôsledok sa z prístreškov stali de facto jaskyne či bunkre.

Otázka znie, či toto všetko vo všeobecnom marazme magistrátu, mesta a štátu ešte niekoho zaujíma. Asi ani moc nie.