MPK je v štandardnej dĺžke a bude ukončené 5.2.2019, takže ešte je možné dávať pripomienky.
Pretože sa už dlhšie venujem téme parkovania na chodníkoch (tu, tu a tu), zaslal som k tomuto návrhu novely zákona o cestnej premávke pripomienky.
Súčasné platné znenie § 52 ods. 2 Zákona o cestnej premávke:
Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím. V zóne s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a v zóne s plateným alebo regulovaným státím je však na chodníku povolené zastavenie alebo státie bicykla a motocykla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.


Ministerstvom vnútra novo navrhované znenie § 52 ods. 2:
Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3500 kg na okraji chodníka priľahlom k ceste, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím. Pri zastavení alebo státí podľa prvej vety možno vchádzať na chodník a vychádzať z neho len v mieste zastavenia alebo státia vozidla. V zóne s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a v zóne s plateným alebo regulovaným státím je však na chodníku povolené zastavenie alebo státie bicykla a motocykla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.


Mnou navrhnuté znenie § 52 ods. 2 (pripomienka v rámci MPK):
„Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí,
ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo
ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť neprevyšuje 3500 kg, na okraji chodníka priľahlom k ceste, pri ktorom ostane voľná súvislá šírka chodníka najmenej 1,5 m, čo najbližšie k okraju cesty, vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím.
Zákaz zastavenia alebo zákaz státia podľa § 25 ods. 1 písm. a), b), c), d) a f) a podľa značky B33 a značky B34 sa vzťahuje aj na chodník priľahlý k ceste. Pri zastavení alebo státí podľa prvej vety možno vchádzať na chodník a vychádzať z neho len v mieste zastavenia alebo státia vozidla. V zóne s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a v zóne s plateným alebo regulovaným státím je však na chodníku povolené zastavenie alebo státie bicykla a motocykla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.“


Zdôvodnenie pripomienky:
Pôvodne navrhovaná formulácia sa dá vykladať tak, že podmienky na zastavenie a státie na chodníku („na okraji chodníka priľahlom k ceste, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m“) sa týkajú iba vozidiel, ktorých najvyššia prípustná celková hmotnosť neprevyšuje 3500 kg. Novo navrhovaná formulácia odstraňuje túto nejasnosť a jasnejšie určuje, že podmienky na zastavenie a státie na chodníku („na okraji chodníka priľahlom k ceste, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m“) sa týkajú všetkých vozidiel.
Zároveň sa určuje, že voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m musí byť súvislá, teda nesmie ísť o súčet voľných plôch chodníka, napríklad medzi vozidlami.
Ďalej sa v navrhovanej formulácii zohľadňujú aj podmienky pre zastavenie a státie na chodníku v súlade s podmienkami podľa § 23 zákona o cestnej premávke.
Ďalej sa jasným ustanovením o tom, že zákaz podľa vymenovaných ustanovení sa vzťahuje aj na priľahlý chodník, odstraňuje nejasnosť, či sa zákazy, resp. dopravné značky, vzťahujú aj na priľahlý chodník alebo sa nevzťahujú. Týmto ustanovením sa taktiež zvýši bezpečnosť cestnej premávky, pretože vozidlá zaparkované na chodníkoch pri neprehľadných zákrutách, na chodníkoch pri neprehľadných vrcholoch stúpania cesty, na chodníkoch pred priechodmi pre chodcov, na chodníkoch pri križovatkách a v ich blízkosti, na chodníkoch pri zastávkach vozidiel pravidelnej verejnej dopravy osôb zvyšujú neprehľadnosť situácie na ceste a prispievajú k vyšším dopravným rizikám.
Ďalej sa jasným ustanovením zakazuje zastaviť a stáť na chodníku tam, kde dopravné zariadenia (najmä zvodidlá, zábradlia, regulačné a parkovacie stĺpiky a pod.) slúžia na zabránenie alebo obmedzenie vjazdu vozidiel (pozri napr. § 7 zákona č. 9/2009 Z. z.).


Zároveň som v rámci MPK upozornil predkladateľa na tieto skutočnosti:
Formulácia „na okraji chodníka priľahlom k ceste“ spôsobí, že bude zakázané parkovanie (zastavenie a státie vozidla) na chodníkoch, ktoré nie sú priľahlé k žiadnej ceste. Na sídliskách sú na chodníkoch, ktoré sa nachádzajú vo vnútroblokoch, a ktoré teda nie sú priľahlé k žiadnej ceste, zaparkované stovky vozidiel. Treba zdôrazniť, že napriek tomu tu ide zrejme jednoznačne o „chodníky“ a nie o „miesta mimo cesty“. Vozidlá podľa nového znenia § 52 ods. 2 nebude možné na takýchto chodníkoch parkovať. Otázna je taktiež vymáhateľnosť tohto ustanovenia políciou, pretože vodiči vozidiel budú používať argument, že pri takýchto chodníkoch (napríklad vo vnútroblokoch sídlisk) žiadna cesta nie je a teda ide o „miesta mimo cesty“, resp. že ustanovenie nie je možné dodržať.
Formulácia „pri zastavení alebo státí podľa prvej vety možno vchádzať na chodník a vychádzať z neho len v mieste zastavenia alebo státia vozidla“ je nekontrolovateľná, nevymáhateľná a teda je iba proklamáciou.

