reklama

VW už má aféru Dieselgate dávno za sebou

V roku 2015 vypukol okolo Volkswagenu škandál s manipuláciou emisií a koncern nebol ďaleko od existenčného ohrozenia. Svetová dvojka vo výrobe áut sa však z problému pozoruhodne "vyhrabala" a dnes má našliapnuté k rastu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Vo štvrtok 29. júla 2021 oznámil automobilový koncern Volkswagen svoje výsledky za prvý polrok tohto roka. Napriek pandémii dosiahol prevádzkový zisk rekordnú úroveň 11,4 miliardy eur. Príjmy sú o 10 % vyššie a zisk na akciu je o 30 % vyšší, než sa očakávalo. Výsledky indikujú, že VW definitívne nechal tieň minulosti v podobe emisného škandálu a súdnych sporov za sebou.

Pre ocenenie VW nie sú kľúčové minulé škody, ale aktuálna stratégia a výsledky

Najväčším akcionárom Volkswagenu je spoločnosť Porsche. Tá čelí v USA žalobe kvôli nárokom súvisiacim s emisným škandálom Volkswagenu. Škandál známy ako Dieselgate stál skupinu VW Group doteraz viac ako 32 miliárd eur na pokutách a súdnych trovách. Pohľadávky akcionárov v súvislosti s krízou vo výške 4,1 miliardy eur sú stále nevyriešené, ale vyriešenie sporu môže trvať roky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

22. júla 2021 schválili akcionári Volkswagenu dohodu o urovnaní žalôb voči štyrom bývalým členom výkonného manažmentu. Výsledkom dohody je odškodné pre Volkswagen vo výške 288 miliónov eur.

Volkswagen v roku 2015 priznal, že podvádzal pri testoch dieselových motorov v USA, čo spôsobilo najväčšiu obchodnú krízu v histórii. Najväčšiu zodpovednosť nesú dvaja manažéri: bývalý generálny riaditeľ VW Martin Winterkorn a bývalý šéf Audi Rupert Stadler.

Winterkorn a Stadler odmietli, že by boli za škandál zodpovední. Bývalý generálny riaditeľ Winterkorn odstúpil týždeň po vypuknutí škandálu. Volkswagen takmer tri roky po škandále vypovedal Stadlerovi zmluvu ako generálnemu riaditeľovi Audi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj napriek dozvukom z minulosti sa zdá, že škandál nemal v posledných rokoch veľký vplyv na hodnotu akcií Volkswagenu - cena sa pohybovala v rozmedzí 100-150 eur za akciu. Zvlášť vďaka vynikajúcim aktuálnym výsledkom nemajú pozostatky minulosti zásadný vplyv na cenu akcií.

VW by v tomto roku mohol prekonať predpandemický rok 2019

Dôvodom nie je len fakt, že ide o pozostatky aféry starej už viac ako šesť rokov. Trhy pozitívne hodnotia okrem obchodných výsledkov najmä to, ako ďaleko sa VW posunul v snahe plniť predpisy a posilniť vnútorné kontroly a ako zásadne mení svoje portfólio so zameraním na budúcnosť. Volkswagen prešiel od aféry zásadnou zmenou a posunul sa od manipulácie so softvérom na zamaskovanie skutočného množstva výfukových plynov až po kompletnú zmenu portfólia a zameranie na elektromobilitu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

VW plánuje do roku 2025 uviesť do predaja 80 nových elektrických a plug-in hybridných modelov. Celá skupina zároveň v nasledujúcich rokoch investuje viac ako 50 miliárd eur do technológie batériových článkov. Do roku 2030 bude mať skupina iba plne elektrické alebo hybridné verzie svojich vozidiel. Tento obrat by mohol byť základom pre pokračovanie predchádzajúcich vynikajúcich predajných výsledkov spoločnosti a ďalší rast hodnoty.

Ako vyplýva z tlačovej správy spoločnosti Volkswagen, koncern znížil svoju prognózu dodávok zákazníkom na základe obchodných výsledkov v prvých šiestich mesiacoch roka 2021. Najväčším dôvodom je pandémia Covid-19. Ak by sa podarilo zabrániť jej opätovnému nárastu, skupina zaznamená ďalší vzostup, hoci cesta k nemu nebude bez prekážok. Celej ekonomike a dodávateľskému reťazcu totiž ešte bude trvať určitý čas, kým sa vrátia k "normálnym podmienkam".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skupina očakáva, že tržby z predaja v roku 2021 budú lepšie ako v roku 2020, a to v rozmedzí 6-7,5 %. Inak povedané, výsledky v tomto roku by mali prekonať predpandemický rok 2019. Ak porovnáme výsledky prvých polrokov, tržby z predaja v roku 2019 predstavovali 125,2 mld. eur, v roku 2020 klesli na 96,1 mld. eur, avšak tomto roku stúpli na 129,7 mld. eur. Prevádzkový zisk a marža boli v roku 2019 na úrovni 8,0 %, v roku 2020 na úrovni -0,8 %, avšak tento rok stúpli na 8,8 %. Čistý peňažný tok bol v roku 2019 na úrovni 6,9 miliardy eur, v roku 2020 klesol na 2,3 miliardy eur, avšak v roku 2021 dosiahol 12,3 miliardy eur.

Podľa CNN Business indikuje medián odhadov analytikov pre cenu akcie Volkswagen AG na nasledujúcich 12 mesiacov potenciálny nárast o +32,87 % v porovnaní so záverečnou cenou z 11. augusta 2021. Aktuálne sa zdá, že VW definitívne nechal Dieselgate za sebou.

Jozo Peric

Jozo Peric

Bloger 
  • Počet článkov:  68
  •  | 
  • Páči sa:  36x

Vyštudoval som Univerzitu v Záhrebe a po magisterskom štúdiu zostal na univerzite pôsobiť ako dátový analytik. Od roku 2015 sa profesionálne venujem obchodom na kapitálových trhoch. Od roku 2019 pôsobím ako hlavný analytik brokera CapitalPanda. Venujem sa príprave analýz pre klientov so zameraním na finančné trhy, komodity a obchodovanie menových párov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu