Finančná správa pred dvomi rokmi poskytla živnostníkom s malým počtom dokladov webové rozhranie aj mobilné aplikácie, aby si nemuseli kupovať klasické registračné pokladnice.
Teraz prichádza Ministerstvo financií s návrhom novely zákona o registračných pokladniciach v ktorým plánuje limit na maximálny mesačný počet dokladov zrušiť, čím sa virtuálna registračná pokladnica stane atraktívnou pre ešte väčší počet podnikateľov a firiem.
Má to ale jeden háčik. Je ním obmedzenie, že pre vystavovanie dokladov s môžu využiť iba webové rozhranie, alebo mobilné aplikácie poskytnuté finančnou správou. To je veľká škoda a krok späť!
Virtuálna pokladnica je vlastne cloudová aplikácia, podobne ako ostatné aplikácie má viac vrstvovú architektúru klient-server a webové rozhranie aj mobilné aplikácie sa na samotný systém pripájajú cez aplikačné rozhranie (tzv. API). Asi nie je tajomstvo, že niektorým dodávateľom ERP sa podarilo komunikačný protokol virtuálne pokladnice (API) získať, alebo „rozlúsknuť“ a vedia sa pomocou svojich programom pripojiť k virtuálnej pokladnici a vytlačiť doklad priamo, aj bez využitia webového rozhrania, alebo mobilnej appky.
Keď som vlani pracovníkov finančného riaditeľstva žiadal o poskytnutie podobného prístupu k API, ako má naša konkurencia, ale oficiálne aj pre naše podnikové aplikácie nepochodil som. POvedali mi že konkurenčné programy, ktoré vaužívajú API virtuálnej pokladnice a umožňujú používateľom tlačiť doklady pohodlnejšie priamo z prostredia iných programov vraj budú „riešiť.“
Riešenie sa dostavuje teraz v podobne návrhu novely zákona o ERP a som sklamaný. Namiesto poskytnutia API výrobcom ekonomických programov, zadefinovania pravidiel, overovania a zabezpečenia počíta návrh novely zákona so zakázaním použiť na vystavenie dokladu iné prostredie, ako web stránku alebo aplikácie finančnej správy.
Je to veľká škoda a krok späť. Všetky účtovné programy, ekonomické aplikácie aj ERP systémy sa posúvajú do cloudu a prepájajú sa s iným systémami. Výrobcovia musia už teraz podľa pokynov štátnych inštitúcii garantovať výstupy z týchto systémov pre daňové priznania, Kontrolný výkaz DPH, výkazy do Sociálnej aj zdravotných poisťovní. Využiť možnosť, aby ekonomické systémy mohli pripojiť a tiež posielať údaje aj do virtuálnej pokladnice sa priam núka.
Firmám a podnikateľom by to umožnilo pohodlne využívať pre evidenciu tržieb virtuálnu pokladnicu, bez potreby prihlasovať sa stále znova a znova a preťukávať údaje z faktúry, alebo účtenky. A štátu by to prinieslo prehľad o tržbách oveľa väčšieho počtu podnikov ako doteraz. Koniec koncom týmto smerom idú všetko okolité krajiny. Online systém (EET) najnovšie spustili aj v susednom Česku.
Návrh zákona je v pripomienkovom konaní, dúfam že kompetentní sa ešte zamyslia a svoj postoj k zákazu prehodnotia a umožnia využiť potenciál virtuálnej registračnej pokladnice početnej skupine firiem prostredníctvom zabehnutých ekonomických aplikácií.
Bol by to krok správnym smerom k modernizácii, digitalizácii a toľko omieľaného e-govermentu, ako služby pre občanov a firmy.