Čo potrebuje horná Nitra v oblasti dopravy?

Pre hornú Nitru je nevyhnutná čo najrýchlejšia výstavba rýchlostnej cesty R2 a ďalší rozvoj cyklotrás

Čo potrebuje horná Nitra v oblasti dopravy?
(Zdroj: TASR)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Cestná doprava

16. septembra 2020 na návrh ministra dopravy a výstavby SR vláda schválila tzv. prioritizáciu vo výstavbe cestnej infraštruktúry. Dokument vzbudzoval očakávania aj u obyvateľov hornej Nitry, pretože mal obsahovať, akú prioritu má výstavba rýchlostnej cesty R2, ktorá má spájať krajské mesto Trenčín s Prievidzou, ktorá je hlavným strediskom Hornonitrianskeho regiónu. No mnohých zarazila to, keď zistili, že všetky úseky boli zaradené do druhej polovice priorít ministerstva, a to aj napriek tomu, že región hornej Nitry čaká v najbližšom období transformácia. Koncom roka 2023 má svoju činnosť ukončiť Elektráreň Nováky, a ak vláda nechce, aby sa na hornej Nitre zvýšila nezamestnanosť, bude musieť do regiónu prilákať nových investorov, čo však bez kvalitnej cestnej dopravy nebude vôbec jednoduché. Preto je nevyhnutné, aby Ministerstvo dopravy SR prehodnotilo zoznam priorít výstavby cestnej infraštruktúry, a posunulo výstavbu etáp rýchlostnej cesty R2 na omnoho vyššie priečky tak, aby mohla byť jej výstavba začatá čo najskôr.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S výstavbou rýchlostnej cesty R2 nepochybne súvisí aj výstavba obchvatu mesta Prievidza, ktorá naň čaká už niekoľko rokov. Realizácia tohto obchvatu je absolútne nevyhnutná, pretože mesto už dlhú dobu čelí náporu dopravy, ktorá prechádza najmä cez cestu I. triedy spájajúcu vstupy do Prievidze smerom z Novák a smerom z obce Nedožery-Brezany. V prípade komplikovanej premávky motoristi častokrát prechádzajú cez celé mesto aj niekoľko desiatok minút. Časť obchvatu chce Slovenská správa ciest (SSC) financovať z fondov Európskej únie, čo znamená, že dobudovať by ho mala do konca roka 2023, no zostáva otázne či stanovené lehoty dokáže SSC aj reálne dodržať.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou nevyhnutnosťou regiónu v oblasti dopravy je rekonštrukcia mosta v Opatovciach nad Nitrou, ktorý spája starú cestu z Novák do Prievidze, pričom sa už dlhodobo nachádza v havarijnom stave. Tento fakt skonštatoval aj Najvyšší kontrolný úrad na základe výsledkov kontroly údržby a rekonštrukcie mostov na cestách II. a III. triedy. Cez tento most pritom denne prejde veľké množstvo osobných áut, čo naďalej znižuje jeho životnosť a stáva sa tak nebezpečným prvkom tejto cesty. Okrem toho spája aj Nováky s mestom Bojnice, ktoré sú kľúčovým strediskom cestovného ruchu v prievidzskom okrese. Aj z tohto dôvodu je jeho rekonštrukcia urýchlene potrebná.

SkryťVypnúť reklamu

Cyklodoprava

Prvým zásadným projektom v oblasti cyklodopravy na hornej Nitre je Hornonitrianska cyklomagistrála, ktorá je už dnes naplánovaná, a mala by spájať mestá ako Par­tizánske, Nováky, Prievidza a Handlová. O tento projekt sa stará Trenčiansky samosprávny kraja, pričom jeho cieľom je ponúknuť ľuďom ako dopravný prostriedok bicykel namiesto auta pri dochádzaní do práce, či podporiť cestovný ruch na hornej Nitre. Prvá etapa, ktorou je úsek z Partizánskeho do Šimonovian v celkovej dĺžke 5 km by mohla župa začať stavať už tento rok. Okrem toho sa súťaží aj ďalšia etapa, ktorá by mala viesť ďalej zo Šimonovian do Chalmovej, čím by sa spojilo mesto Partizánske s kúpaliskom Chalmová, čo by malo určite pozitívny vplyv aj na cestovný ruch hornej Nitry. Ďalší úsek by mal viesť z Chalmovej až do Bojníc, a posledný úsek celej Hornonitrianskej cyklomagistrály by mal viesť z Prievidze smerom do Handlovej.

SkryťVypnúť reklamu

V oblasti cyklodopravy je taktiež nevyhnutné prepojenie dvoch významných dolín, a to Rudniansko-Vestenickú s Prievidzskou dolinou. Konkrétne ide o spojenie obcí ako Diviacka Nová Ves či Nitrianske Sučany s Novákmi. Dnes sa častokrát stáva, že cyklisti využívajú pri presune do Novák cestu I/9, ktorá však pre cyklistov vôbec nie je bezpečná. Bezpečnosť je nutné zabezpečiť aj následne pri prechode do Dolných Vesteníc. Preto by sa mala vybudovať aj cyklotrasa, ktorá by spájala Diviacku Novú Ves, resp. Nitrianske Sučany s obcou Nitrica, pričom na križovatke Nitrianske Sučany, most s cestou I/9 by v rámci zaistenia bezpečnosti mal byť vybudovaný podchod pre cyklistov. Takýmto spôsobom by sme vedeli prepojiť obce Rudnianskej doliny až po hranice okresov Partizánske a Bánovce nad Bebravou, odkiaľ by sa v budúcno­sti dali realizovať aj ďalšie cykloprojekty.

Poslednou cyklotrasou ktorá je dôležitá pre prepojenie celej Rudnianskej doliny je cyklotrasa, ktorá by spá­jala Ješkovú Ves s Nitrianskym Rudnom. Dnes tieto obce nie sú vôbec kavlitne prepojené, čo je určite veľkou nevýhodou, keďže sa v Nitrianskom Rudne nachádza obyvateľom známa priehrada, kam mnohí chodia za relaxom a odpočinkom.

Pri konečnej sumarizácii by sme cez tieto tri cykloprojekty vedeli spolu prepojiť obce ako Nevidzany, Liešťa­ny, Nitrianske Rudno, Diviaky nad Nitricou, Diviacka Nová Ves, Nitrica, Dolné Vestenice a obce okresu Partizánske. Z druhej strany by sme sa vedeli dostať z Diviackej Novej Vsi a Nitrianskych Sučian do Novák, Opatoviec nad Nitrou, Bojníc, Prievidze a ďalej až cez Kúty do Lazian či Malinovej, ktorá je iba kúsok od Nitrianskeho Pravna. Pri dokončenej Hornonitrianskej cyklomagistrále by sa dalo na bicykli pokračovať až do Handlovej či z druhej strany až do Partizánskeho či Brodzian, kde sa nachádza známy kaštieľ Alexandra Sergejoviča Puškina. Dokončením týchto projektov by sa región hornej Nitry stal jedným z mála regiónov, ktoré by takto spájala kvalitná cyklistická doprava.

Peter Gašparovič

Peter Gašparovič

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  19x

Volám sa Peter Gašparovič. Som študentom politológie FiF UK. Na blogu Denníka SME publikujem reportáže zo spoločenského diania na Slovensku, a taktiež aj rozhovory s významnými osobnosťami zo spoločenského života. Zoznam autorových rubrík:  Seriál - parlamentné voľby 1990 - 2020Voľby 2023NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

106 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu