Slovenskí politici majú čarovnú vlastnosť. Buď sú ako YETI, keď o nich vôbec nepočujete, nevidíte ich, neviete o nich, alebo sú všade. Až sa obávate, že otvoríte cukorničku, hrniec či konzervu a odvšadiaľ sa bude na vás škeriť jeho tvár. Ako v prípade Igora Matoviča.
Úroveň klesá, sledovanosť stúpa! Túto múdrosť často pripomínal doyen slovenskej satiry Milan Markovič. Definícii zodpovedá aj relácia TV Markíza s názvom Kredenc, na ktorej dnes frčia tisíce divákov. Nič proti vkusu diváka, ale tvorcovia relácie, ako aj samotná televízia zašli 19. dielom Kredenca priďaleko a svoje menu riadne presolili. Navyše to už nie je zábava. Ale fraška a trápnosť.
V celej relácii herci „špásovali“ na tému Matovičovej nahrávky. Každú chvíľu sa objavila narážka na to, že Petra Polnišová prestrojená za Zlaticu Puškárovú si nahrala moderátorského partnera, z retro magnetofónu mu v priamom prenose púšťala kompromitujúce záznamy. V podaní Juraja Kemku sa dokonca objavila veľmi nepodarená cover verzia Haberovej skladby „Je to vo hviezdach“.
S prerobeným textom na motívy Matovičovej nahrávky, na ktorej predseda OĽaNO vystupoval v úlohe amatérskeho agenta provokatéra. Aj keď z celkového vyznenia Kredenca bolo jasné, že partička okolo Dangla, Pomajba, Kemku, Polnišovej a ďalších tvorcov zľahčuje nezákonné a neetické počínanie Igora Matoviča, dalo by sa nad tým prižmúriť oko.
Nedá sa však obísť mlčaním, že na konci Kredenca sa objavil Igor Matovič osobne. Keď moderátorská dvojica zahlásila, že „toto je koniec“, v zábere sa objavil Matovič ako domnelý kameraman so slúchadlami na ušiach a cez plece do skutočnej kamery riekol: „Ale váš koniec, Polnišová, Kemka! Celú dobu som si vás nahrával.“ A k tomu pridal imitáciu Fantomasovho smiechu „ha, ha, ha, ha, ha...“ Aby toho nebolo málo, tesne pred titulkami celú scénku zopakovali v rámci zostrihu nepodarených výstupov z nahrávania.
Tomu, čoho sa dopustila TV Markíza, odvysielaním Kredenca číslo 19, sa hovorí politický product placement, teda umiestnenia politického produktu – Igora Matoviča osobne – do hlavného vysielacieho času. Jednoduchšie povedané išlo o politickú reklamu. A nie hocakú. Nejde len o to, že pchanie politikov do relácií tohto typu je nonsens. Markíza sa podieľala na legitimizovaní politického pirátstva a porušovania zákona. Urobila z Matoviča neškodného huncúta, ktorý si jednoducho len tak pre zábavu nahráva každého. Lenže nahrávať si súkromné rozhovory a zverejňovať ich je protizákonné. Vie to Matovič, vedia to v Markíze a mali by to vedieť aj v spoločnosti Noemo, ktorá pre televíziu Kredenc vyrába.
Takže to, čoho sa dopustila Markíza, je nielen neetická politická reklama, ale aj schvaľovanie a zľahčovanie nezákonnosti, ktorú spáchal predseda OĽaNO Igor Matovič. Nuž a to je dôvod na to, aby vlastníci Markízy vyvodili dôsledky voči jej riaditeľovi Matthiasovi Settelemu a licenčná rada voči televízii.
Tiež je veľmi zaujímavé, že sa proti tejto nehoráznosti neozval žiaden analytik a strážca čistoty mediálneho prostredia. Kde sú všetci teraz a prečo mlčia? A mlčali by, keby dostali rovnaký priestor Procházka, Fico, Figeľ, Bugár alebo iný politik? Stal sa z Igora Matoviča nový miláčik slovenských mienkotvorcov, a preto je nedotknuteľný?
Keď iní umelci vystupovali na akciách Smeru, dostali to od médií poriadne vyžrať. Nič proti tomu. Padni, komu padni. Prečo je však odrazu ticho, keď sa do kampane Igora Matoviča zapojili tvorcovia Kredenca? Lebo do Polnišovej sa „nekope“?
Aj keď do volieb 2016 ostáva ešte desať mesiacov, dianie v parlamente nenecháva nikoho na pochybách, že kampaň sa už začala. Markíza, Polnišová, Kemka, Pomajbo, Dangl a spol. už ukázali, koho dres si v nej obliekli. Je slovenskou špecialitou mastiť si brucho, robiť ramená a vytĺkať mediálny kapitál politickou satirou. Ale je smutné ak je to vtipné iba pre jej autorov a navyše ak sa trápnou imitáciou zábavy porušuje zákon.