Keď som bol po prvý krát v Londýne, ešte za čias komunistickej normalizácie v Československu, šokoval ma obchod s názvom CHE. Na mamuťom výklade, obrovských rozmerov nebolo vonkoncom nič. Obrovská čistá plocha skla a v strede v úrovni očí malilinké, helveticou extra bold napísané slovo CHE. Šokujúci bol aj skoro úplne prázdny interiér. Jednoducho ocitol som sa pred jedným z najluxusnejších a najdrahších obchodov v Londýne. Aj Che Guevaru, by určite fascinoval pohľad na luxus pod jeho menom. Toho Che Guevaru čo sa stal ikonou, lebo podľa legendy neskončil ako salónny revolucionár, diktátor ale vrátil sa do hôr. Ľudia milujú legendy, legendu o osamelom Che Guevarovi, ako sám v horách, oproti obrovskej presile, bojuje s USA až do svojej smrti…
V časoch, keď bol Ernesto Che Guevara na žive sa ešte o populizme, politickom marketingu a mediálnej politike nevravelo. Pritom paradoxne, práve nástupom Pop artu, vytvorením ikon revolúcie z Fidela Castra a Ernesta Che Guevaru vlastne mediálna politika začala na plné obrátky a prijala sa ako niečo prirodzené. Do tých čias, sa mediálna manipulácia volala propaganda, bola odsudzovaná a svoj vrchol mala v totalitách. Hitler mal svoje rádio GAGA – BLABLA, svoj film, svoje pochody, svoje agresívne jednoznačné logo, svoj pozdrav, svoje označenie na rukáve, dnes by sme povedali svoju nezameniteľnú značku. Aj smiešne fúzy, účes, gestá, grimasy Hitlera, boli značkou. Dnes neuveriteľne zábavnou a smiešnou, ale v časoch jeho života smrteľne vážnou a neuveriteľne účinnou a hlavne s hrôzostrašnými následkami…
Dalo by sa pokračovať, po stopách všetkých diktátorov, ale späť k obchodu CHE v Londýne. Dnes náš Che Fico, chodí oblečený ako by práve vyšiel z obchodu Che. Dnes náš Che Fico, hrá skvelú mediálnu hru, ktorú som pracovne nazval Ficoland. Pochopiteľne k tej hre patrí aj plagát Ernesta Che Guevaru. Vo Ficolande sa Ficovi ešte aj z Ernesta Che Guevaru podarilo vyrobiť vyprázdnenú rozprávkovú postavičku, ktorú vhodne požíva na posilnenie svojej vlastnej značky FICO. FICO je marketingovou značkou, nemá síce až tak krátke meno ako CHE, ale aj tak je nesmierne účinné. Možno raz bude mať FICO svoj obchod aj v Londýne, len neviem či sa tam budú predávať obleky, alebo relikvie komunizmu a boľševizmu, samozrejme s dokonalým marketingom. A možno nie.
Možno iba kdesi v kúte Slovenska vznikne zábavný park s menom Ficoland, kde bude aj Ficovízia a aj busty všetkých komunistov na Slovensku, Ficoland ako posledné štádium komunizmu…