História cyklistiky

Tour de France je najslávnejší cyklistický pretek na svete a preto sa dnes pozrieme na históriu bicykla a Tour.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

História Bicykla

Predchodca bicykla a jeho otec

História cyklistiky je vo svojich začiatkoch úzko spätá s vývojom bicykla. História bicykla sa začína v roku 1818, kedy Karl Friedrich Christian Ludwig Freiherr Drais von Sauerbronn prihlásil ako patent svoje riaditeľné bežecké kolo, ktoré vyzeralo ako dnešné „odrážadlo“, a neskôr bol tento predchodca bicykla pomenovaný podľa svojho vynálezcu: "drezina".

Drezina s jej autorom.
Drezina s jej autorom. 

Prvý pedálový bicykel

Prvý pedálový bicykel vymyslel v roku 1839 Kirpatrick Macmillan. Na drevené kolesá pridal železné obruče a pridal aj lankovú brzdu.

Macimillanov bicykel.
Macimillanov bicykel. 

Velocipéd

Francúzky zámočník Pierre Michaux v roku 1863 vylepšil bicykel tak, že pedále neboli spojené tyčkami, ale ich namontoval na predné koleso – nazval ho velocipéd, čo je latinský výraz znamenajúci „rýchla noha“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Neskoršie prišiel nápad použiť k pohybu nohy a to pomocou šliapacích kľúk. Drezina mala obe kolesá rovnako veľké a na takých kolesách sa dosahovali malé rýchlosti a ťažko sa pedálovalo. Preto sa priemer predného kolesa zväčšoval až na známe vysoké bicykle.

 

Tento bicykel nazvali kohútovka, podľa  vynálezcov Jozefa a Františka Kohútových, ktorí boli z Česka.

Kohútovka.
Kohútovka. 

Problémom bicyklov kohútoviek bolo, že zväčšením predného kolesa sa síce dosiahla vyššia rýchlosť, ale bicykle boli príliš vysoké a ľudia na nich padali.

Pády boli väčšinou dosť bolestivé.
Pády boli väčšinou dosť bolestivé. 

Reťazový bicykel

Následne ale v roku 1869 vymyslel francúzsky hodinár Andre Guilmet bicykel, ktorý už bol na reťazový pohon. Pedále už neboli upevnené na kolese, ale bolo pre ne vymyslené samostatné ozubené koleso, vďaka čomu vznikol prvý reťazový bicykel.

SkryťVypnúť reklamu
Prvý reťazový bicykel, ktorý zostrojil francúzsky hodinár Andre Guillmet.
Prvý reťazový bicykel, ktorý zostrojil francúzsky hodinár Andre Guillmet. 

Moderný bicykel

Neskôr v 19. storočí boli vynájdené gumové brzdy, rámy sa začali vyrábať zo železných trubiek a pán Dunlop vymyslel prvé gumové nafukovacie koleso.

Obrázok blogu

História cyklistických pretekov

Prvé cyklistické preteky sa konali 31. mája 1868 v Paríži, v parku St. Cloude na vzdialenosť 1 200 m.

Skutočné prvé cestné preteky sa uskutočnili vo Francúzsku (17. november 1869) na trati medzi Parížom a mestom Rouen, pričom dĺžka pretekov bola 126 km. Pretekov sa zúčastnilo 198 pretekárov. Boli to prvé preteky medzi 2 mestami.

Najslávnejšie etapové preteky - "etapáky".

Medzi najslávnejšie preteky patria Tour de France, Vuelta a Giro d´ Italia. Tieto preteky trvajú niekoľko týždňov a cyklisti na nich prejdú približne 2 500 kilometrov. Delia sa na etapy, preto sa nazývajú etapové preteky. Tieto preteky sa jazdia v rozličných krajinách: Tour de France – najznámejšie a najslávnejšie cyklistické preteky – sa jazdia po celom Francúzsku, Giro d´ Italia po Taliansku a Vuelta po Španielsku.

SkryťVypnúť reklamu

Najslávnejšie jednodňové preteky

Existujú však aj jednodňové preteky. Z tých sú najslávnejšie Miláno - San Remo, (ktoré sa jazdí už od roku 1907), Okolo Flámska, (od roku 1913), Lutych-Bastogne-Lutych (od roku 1892), alebo Giro di Lombardia (od roku 1905)

Všetky tieto preteky sú známe, no naznámejšie z nich sú preteky Paríž – Roubaix. Prezývajú sa aj Peklo severu, lebo podmienky sú vždy nepriaznivé (blato, dlažobné kocky, šmyky, ...). Jazdí sa po známych úsekoch „pavé“, čo znamená z Francúzštiny dlažobné kocky. Na to, aby jazdec dokázal tieto preteky vyhrať, musí mať dostatočné technické zdatnosti na bicykli. V roku 2018 ho vyhral aj Peter Sagan, namiesto medaily víťaz dostane dlažobnú kocku.

SkryťVypnúť reklamu

História Tour de France

Tour de France sa jazdí od roku 1903. Preteky založil v roku 1903 šéfredaktor časopisu L´Auto. Obálka časopisu mala žltú farbu a preto víťaz pretekov vždy dostane žltý dres.

Peter Sagan v žltom drese.
Peter Sagan v žltom drese. 

Titulná strana denníku L´Auto.
Titulná strana denníku L´Auto. 

Pravidlá prvého ročníka boli prísne. Pretekári jazdili aj v noci a spávali na tráve pri cestách. Najdlhšia etapa merala až 471 kilometrov. To je ešte viac ako cesta z Bratislavy do Košíc. Jazdci vyrazili na trať popoludní, najrýchlejší z nich sa v cieli objavovali až ráno.

Obrázok blogu

Počas prvých ročníkov pomáhali svojim favoritom fanúšikovia aj nečestne tým, že škodili súperom – sypali im na cestu klince.

Po čase im však zakázali súťažiť v noci. Dôvod bol prostý – mnohí z nich podvádzali a rozhodcovia ich pre tmu nemohli odhaliť.

Napríklad víťaz prvých pretekov – Maurice Garin bol v druhom ročníku diskvalifikovaný, lebo sa zistilo, že časť pretekov cestoval vlakom.

Fanúšikovia svojim favoritom pomáhali aj nečestne - na fotke fanúšik leje na súperov vodu.
Fanúšikovia svojim favoritom pomáhali aj nečestne - na fotke fanúšik leje na súperov vodu. 

V roku 1926 boli najdlhšie a najťažšie preteky v celej histórii - 5745 kilometrov. Naplánovaná trať sa tiahla pozdĺž francúzskych hraníc.

Najťažšia etapa v histórii TdF trvala 17 hodín, začala sa o polnoci.

Obrázok blogu

Tímová taktika

Na závodoch dnes jazdia cyklistické tímy, v ktorých majú jazdci rozličné úlohy. Jazdci v tíme si pred pretekmi rozdelia úlohy – nazýva sa to tímová taktika. Tímovou taktikou je napríklad jazdenie vo vláčiku a príprava šprintu pre šprintéra.

Jazdci tímu Sky (teraz Ineos Grenadiers) preberajúci si pred pretekom taktiku.
Jazdci tímu Sky (teraz Ineos Grenadiers) preberajúci si pred pretekom taktiku. 

Cyklistický vláčik

Cyklistický vláčik používajú cyklisti aby šetrili energiu, a túto taktiku odpozerali od vtákov. Znižuje sa vďaka tomu odpor vzduchu, čiže sa im ľahšie šliape do pedálov, keď idú proti vetru.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Keď  sa cyklisti schovajú za seba, prvý pretekár rozráža najviac vzduchu míňa tak najviac energie, druhý pretekár musí rozrážať menej vzduchu, a tak míňa menej energie, a tak ďalej až po posledného pretekára, ktorý rozráža najmenej vzduchu, a šetrí tak najviac energie.

Taktika šprintérov

Aj šprintéri sa spoliehajú na tímových kolegov, ktorí sa pre neho snažia vytvárať vzduchový tunel, a priviesť ho do cieľovej roviny (Video 1 a Video 2)

Zhrnutie

  • Vývoj bicykla trval vyše 100 rokov

  • Najslávnejšie etapové preteky sú Tour de France – jazdia sa vyše 100 rokov

  • Najslávnejšie jednodňové preteky sa volajú Paríž – Roubaix – majú vyše 100 rokov

  • Najlepší slovenský pretekár sa volá Peter Sagan a má 38 rokov 😊.

Zdroje:

  • Macek, Tomáš; Příběhy Staré dámy, Prostor 2015

  • Sidwells, Chris; Bicykle a cyklistika, Slovart 2004

  • Černý Jiří; Závod míru, Olympia 1987

  • https://cyclehistory.wordpress.com

  • https://kolemkola.cz/historie-cyklistiky.html

  • https://en.wikipedia.org

Peter Hrušovský

Peter Hrušovský

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám rád F1, atletiku a cyklistiku. Píšem o F1 a cyklistike. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu