Za koľko si požičiava štát (=akým úrokom sú zdieraný občania SR)?
Tok štátu smerom ku koncesionárovi predstavujú splátky za projekt PPP, ich súčet znamená, koľko štát zaplatí celkovo za daný projekt. Na objasnenie tejto situácie nám môže pomôcť IRR. Po dosadení jednotlivých platieb z dokumentu „Doložka vplyvov na verejné financie PPP Projekt „R1"" a stavebných nákladov 915 mil.€, dostaneme, že štát si požičiava za úrokovú sadzbu 10,57%.Celkové náklady pritom majú predstavovať nominálne 3 465 396 000 €.
Lenže banky a koncesionár si vyboxovali viac a tak naša vláda priklepla 17.7.2009 bonus 540 miliónov eur. Dokopy to robí nominálne okolo 4,05 mld. €. V dodatočnom materiáli už ale chýba doložka vplyvov na verejné financie. Preto si musíme pomôcť spôsobom, že dáme do pomeru novú a starú základnú ročnú platbu (127 400 000€ /109.440.000 €) a takto dostaneme index 1,164, ktorým prenásobíme platby počas doby 30 rokov z pôvodnej doložky vplyvov na verejné financie. Výpočtom sa dostaneme k úrokovej sadzbe 12,29%!!!.
V stratégii riadenia št. dlhu na roky 2007 až 2010 sa dozvieme, že v roku 2006 (posledný rok, za ktorý sú známe údaje) priemerná úroková sadzba „živého" portfólia štátnych dlhopisov bola 4,841% p.a!!!. Mimochodom v roku 1998 Slovensko z emitovaných dlhopisov poskytovalo až 23,89%.(Mne to pripomína úrok z „nebankovky").
Koľko „ryžuje" koncesionár?
V prvej časti sme sa dozvedeli, že koncesionár platí financujúcim bankám 7,45% p.a. V tomto článku sme sa dozvedeli, že koncesionárovi je platené 12,29% p.a. Čistý rozdiel pre neho je potom: 4,84%p.a.
Cena za kilometer
Tu si vypomôžem prvým článkom na mojom blogu. Porovnateľný úsek k PPP „R1" je rýchlostná cesta R2 Ožďany - obchvat. Úsek R2 Ožďany - obchvat mal náklady 87,8 mil. Sk na 1km.Je postavený v polovičnom profile a preto pre objektívnosť prenásobíme náklady číslom 2. Takto dostávame 175,7 mil. Sk za km. Cenu výrazne zlacnil fakt, že okolo 63% nákladov tvorili prostriedky z EÚ fondov. Ale na to sa súčasná Vláda vyhovárať nemôže, lebo nielenže ma tiež prístup k prostriedkom EÚ ale objemovo je ich niekoľko násobne viac ako mala 2.Dzurindová vláda. Naproti tomu úsek Nitra - Banská Bystrica je stavaný cez PPP v plnom profile (2+2) a kilometer nás bude stáť nominálne 3,98 mld. € /50 km* 30,1260 = 2 400 miliónov SK. To je 13,7 násobne viac!!!!
Riešenie problému?
Tento predražený projekt, ktorý už dostal ocenenie a minister je aj na to patrične hrdý, je už hotový na 15% a tohto roku by mal byť odovzdaný prvý úsek daného projektu Beladice - Tekovské Nemce. Vláda by si mala požičať peniaze za 5% úrok cez štátne dlhopisy a odkúpiť od koncesionára PPP projekt „R1" za jeho stavebné náklady(t.j. 915 mil. €). Síce deficit ver. financií sa zvýši a EÚ sa bude „hnevať", predsa len 5% p.a. úrok je oveľa menší ako 12,29% p.a.